השוק

יותר מ-2 מיליארד שקלים לא הועברו למדינה: זה הצעד של ועדת החוקה

ועדת החוקה אישרה לקריאות שניה ושלישית את הצעת החוק לשינוי מנגנון אישור הדיבידנדים בחברות ממשלתיות. ההסדר נקבע לאחר שיותר מ-2 מיליארד שקלים לא הועברו למדינה בעקבות עיכוב באישור חלוקת דיבידנדים
מערכת ice | 
שמחה רוטמן (צילום פלאש 90/ חיים גולדברג)
ועדת החוקה מסירה את החסמים בתהליך חלוקת דיבידנדים בחברות ממשלתיות. הסדר זה נקבע לאחר שנחשף בדיון הוועדה הקודם כי למעלה מ-2 מיליארד שקלים לא הועברו למדינה מאחר שהאסיפה הכללית המורכבת מהשר הממונה על רשות החברות הממשלתיות והשר האחראי על החברה טרם אישרו את חלוקת הדיבידנדים של החברות הממשלתיות הביטחוניות.
חלוקת דיבידנדים היום (ראשון) אישרה הוועדה לקריאות שניה ושלישית את פרק ז' מתוך הצעת חוק התוכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנת התקציב 2025). 
מוצע כי בחברות ממשלתיות שבהן, בנוסף לאישור הדירקטוריון ואישור רשות החברות הממשלתיות דרוש גם אישור האסיפה הכללית של החברה, יתקיים מסלול לפיו לא יידרש אישור האסיפה הכללית לחלוקת דיבידנד גם במקרים בהם מצוין במסמכי ההתאגדות של החברה כי נדרש אישור האסיפה, זאת אם אישר אותה השר האחראי על החברות הממשלתיות בתוך 45 יום. עוד נקבע כי אם השר האמור לא יחליט בעניין בתוך 45 יום - תוכל לאשר זאת גם הממשלה. 
יו"ר הוועדה וח"כ שמחה רוטמן, הביע את עמדתו בנושא ואמר: "החוק הוא דוגמה מצוינת לדיון ענייני בוועדה, עם הערות מצד הקואליציה והאופוזיציה, שהעלה ח"כ קריב, וחשבתי שלא נכון להשאיר ואקום בנוגע לאישור השרים, ויש לייצר מנגנונים לשם כך, כשמדובר בכסף ציבורי". 
"מה קורה אם מתקבלת החלטת שר שלא לאשר. יש אוברולינג של החלטת ממשלה?", שאל ח"כ גלעד קריב את רוטמן. חבר הכנסת המשיך בדבריו והתייחס  לסוגיית הסמכות המוקנית לוועדת התגמול ולדירקטוריון החברה לקבל החלטה בנוגע למדיניות התגמול ותנאי השכר של בכירים, זאת בניגוד לבעלי המניות
"השאלה אם משיכת דיבידנד היא בסמכות השר בלבד. אני לא רואה בסיטואציה הזו מקום לכך שלא תהיה אפשרות אוברולינג לממשלה. בנוסף, האם מוכר עוד מצב בו נתח די דרמטי מהכנסות המדינה תלוי בהחלטה של אדם אחד במקום בפרוצדורה יותר מורכבת של אישור ממשלתי או חקיקה? אתם מכניסים את חישוב הדיבידנד הצפוי להכנסות המדינה?".
עידו מור, מאגף התקציבים באוצר השיב לשאלת הפרוצדורה של אישור שר אחד: "יש ביטול צווי מס שמאשר שר האוצר בלבד. זה דבר שיכול להביא לאובדן הכנסות משמעותי ויש מגבלות בחוק כמובן. לשאלת הכללת הדיבידנד, אחד הקשיים בשנים האחרונות הוא שהיה צפי כל שנה בהתאם להחלטות ובפועל זה לא התממש והכלכלן הראשי עדכן כלפי מטה. הצ"ח מעלה את הוודאות". 
היו"ר רוטמן, השיב לשאלת האוברולינג של ח"כ קריב ואמר: "המציאות ששר מקבל החלטה בתחום סמכותו היא דבר נכון. בחברה רגילה בודקים מבחנים של רווח ויציבות החברה, והדירקטוריון הוא גורם אחד שאחראי.
אם חס ושלום חברה ממשלתית תקרוס או לא תוכל להתפתח כי כל הכסף שנועד לכך נלקח לדיבידנד, נבוא בטענות לשר הממונה על החברות הממשלתיות. בד"כ דרך הטבע היא ששר האוצר הוא השר הממונה על החברות הממשלתיות. נוצרה סיטואציה שזה לא שר האוצר ואנחנו נותנים מענה לדבר הזה. אין צורך לאפשר לממשלה לבטל החלטה של השר. לזה יש מנגנונים אחרים בחוק, של העברת סמכויות משרים".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה