השוק

פשוט להדפיס מטוסים - החברה הישראלית שעוזרת לאיירבוס

סטרטסיס ממשיכה להוכיח שהדפסת תלת-ממד היא כבר לא עתיד רחוק אלא מציאות תעשייתית - עם 25,000 רכיבי מטוס חדשים מדי שנה ליצרנית המטוסים הענקית. מה המשמעות לחברה ומה המשקיעים עוד צריכים לדעת?
רוי שיינמן | 
איירבוס 350 של חברת אייר פראנס (צילום יחצ)
במקום להמתין שבועות לרכיב מושב צוות שהוזמן מספק חיצוני, הרכיב הודפס במקום תוך ימים ספורים. זו המציאות החדשה של תעשיית התעופה, וסטרטסיס היא זו שמובילה אותה.
החברה הישראלית-אמריקאית, הנסחרת בנאסד"ק בשווי של כ-800 מיליון דולר, הודיעה השבוע על אבן דרך מרשימה: איירבוס מייצרת כעת יותר מ-25,000 חלקים מודפסים בתלת-ממד מדי שנה באמצעות הטכנולוגיה של סטרטסיס.
סך הכול יותר מ-200,000 רכיבים פולימריים מאושרים כבר טסים במטוסי איירבוס ברחבי העולם.
סטרטסיס לא מדפיסה מטוסים שלמים. החברה מתמחה בהדפסת רכיבים ספציפיים - חלקי מושבים, פנלים פנימיים, מחזיקים ורכיבי תפעול - שעד לא מזמן יוצרו בשיטות מסורתיות.
התוצאות מרשימות: הפחתת משקל של 43% במטוסי A350, ביטול דרישת כמות הזמנה מינימלית, וצמצום של 85% בזמני האספקה.
התהליך מתבסס על חומר פולימרי מתקדם בשם ULTEM 9085 CG העומד בסטנדרטים המחמירים של תעשיית התעופה. הרכיבים משמשים בדגמי A320, A350 ו-A400M.
היתרון המרכזי הוא "ייצור מבוזר" - במקום להזמין חלק מספק רחוק ולהמתין שבועות, ניתן להדפיס אותו במקום ובזמן הנדרש, מה שחוסך זמן וכסף ומצמצם זמני השבתת מטוסים.
בניגוד לחברות רבות שצללו אחרי גל ההנפקות של 2021 (הייקון מערכות, מאסיבית, סקודיקס), סטרטסיס דווקא מציגה הצלחה יחסית. אבל הדרך לא הייתה חלקה. בשנת 2024 ההכנסות הסתכמו ב-572.5 מיליון דולר לעומת 627.6 מיליון ב-2023, והחברה נאלצה לפטר כ-15% מהעובדים.
התחזית ל-2025 מאתגרת: הכנסות של 550-560 מיליון דולר והפסד נקי צפוי של 66-77 מיליון דולר. האתגרים נובעים מהאטה בהזמנות של לקוחות תעשייתיים, תמהיל פעילות פחות רווחי ותנאים כלכליים קשים.
עם זאת, יש גם סימנים מעודדים. החברה מחזיקה כ-255 מיליון דולר במזומנים ללא חוב, ויוצרת תזרים מזומנים חיובי. בנוסף, קרן פורטיסימו השקיעה השנה 120 מיליון דולר ורכשה 14% מהמניות בפרמיה של כ-10%.
שיתוף הפעולה עם איירבוס מדגים את הפוטנציאל בתחום התעופה - שוק עצום עם צורך גובר בגמישות ייצור וקיימות. החברה גם פתחה מרכז טכנולוגי חדש במישיגן לחיזוק הנוכחות בשוק הרכב, ופועלת בתחומי רפואת השיניים והרפואה הכללית.
אבל הסיכונים משמעותיים. התחום תלוי בהשקעות הון של חברות תעשייתיות, שדוחות פרויקטים בתקופות של אי ודאות. התחרות מתגברת, והחברה עדיין לא הוכיחה רווחיות עקבית. המניה מפגינה תנודתיות גבוהה ועלתה רק 5.5% השנה.
בסופו של דבר, 200,000 רכיבים טסים ו-25,000 חלקים חדשים מדי שנה הם הישג משמעותי. אבל אין הבטחה שהשקעה בסטרטסיס תניב תוצאות - זהו סיפור של פוטנציאל טכנולוגי שעדיין מחפש ביטוי כלכלי מלא.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה