השוק

עשרות מיליונים לבזק - זו העסקה הגדולה עם הלקוח הבינלאומי

בזק חותמת על עסקה עם חברת תקשורת בינלאומית שתשתמש בכבל התת-ימי ורשת הסיבים של הקבוצה. העסקה מגיעה מספר חודשים אחרי שבזק ויתרה על רכישת אקסלרה טלקום ב-500 מיליון שקל - החברה שבסופו של דבר נמכרה לגוף אחר באותו שווי. האם בזק בחרה באסטרטגיה הנכונה?
רוי שיינמן | 
תומר ראב"ד יור בזק (צילום אלעד גוטמן, shutterstock)
קבוצת בזק הודיעה על חתימת עסקה משמעותית של בזק בינלאומי עם חברת תקשורת בינלאומית הפועלת במזרח התיכון. העסקה, שהיקפה מוערך בעשרות מיליוני שקלים, מציבה את בזק כשחקן מרכזי בתחום התקשורת הבינלאומית ומנצלת את התשתיות המתקדמות שפרסה הקבוצה בשנים האחרונות.
במסגרת ההסכם ארוך הטווח, בזק תספק לחברה הבינלאומית שירותי תקשורת מתקדמים המבוססים על שני נכסים אסטרטגיים: הכבל התת-ימי של בזק בינלאומי המחבר את ישראל לאירופה, ורשת הסיבים האופטיים הענפה של הקבוצה. המטרה - יצירת תוואי תקשורת יעיל בין מזרח למערב, כשישראל משמשת כנקודת מעבר אסטרטגית.
התמורה תכלול תשלום עבור הגישה לתשתיות הקבוצה, בנוסף לשירותים נלווים. למרות שבזק לא חשפה את זהות הלקוח, ההתייחסות ל"נקודות נחיתה אסטרטגיות באירופה" מרמזת שמדובר בחיבור שעובר דרך ישראל לכיוון היבשת האירופית - מהלך שהופך את המיקום הגיאוגרפי של ישראל לנכס מסחרי משמעותי.
העסקה מציגה מודל עסקי מעניין: במקום להשקיע מיליארדים בהנחת כבל תת-ימי חדש, בזק מנצלת את התשתיות הקיימות שלה כדי להפיק הכנסות מיידיות. מדובר בהכנסה פסיבית יחסית - הכבל והסיבים כבר קיימים, והשקעת המשאבים הנדרשת היא בעיקר תפעולית.
"עשרות מיליוני שקלים" זה לא סכום עצום עבור קבוצה בגודלה של בזק - בסך הכל, הקבוצה דיווחה על הכנסות ליבה של 2 מיליארד שקל ברבעון השלישי בלבד. אבל העסקה חשובה מבחינה אסטרטגית: היא מוכיחה שלבזק יש יכולת למונטז את התשתיות שלה ולמכור שירותים בשוק הבינלאומי, תוך חיזוק מעמדה כשחקן אזורי.
העסקה מגיעה כשלושה חודשים אחרי שבזק ביטלה עסקה אחרת שהייתה אמורה לחזק את מעמדה בתחום הכבלים התת-ימיים. ביולי 2025 חתמה בזק על מזכר הבנות לרכישת חברת אקסלרה טלקום מקרן אלומה בשווי של כ-500 מיליון שקל.
אקסלרה מחזיקה בכבל תת-ימי המחבר את ישראל לקפריסין ומשם לאירופה, והרעיון היה שבזק תחזיק בשני כבלים פעילים.
אולם בספטמבר התפוצצה העסקה - הצדדים לא הצליחו להגיע להסכם, ובזק הודיעה שהיא ממשיכה לבחון אפשרויות אחרות. שלושה חודשים מאוחר יותר, בדצמבר, אלומה הצליחה למכור את אקסלרה לגוף אחר בשווי דומה של כ-500 מיליון שקל.
השאלה שנותרה פתוחה: האם בזק פספסה הזדמנות? מצד אחד, היא נשארה בלי הנכס האסטרטגי שרצתה. מאידך, העסקה החדשה שהיא חתמה עליה מראה שאפשר לייצר הכנסות גם בלי לרכוש חברות שלמות - פשוט למכור גישה לתשתיות הקיימות.
בינתיים, בזק ממשיכה להציג ביצועים חזקים. ברבעון השלישי של 2025, ההכנסות מפעילות הליבה הגיעו לכ-2 מיליארד שקל, והרווח הנקי זינק ב-59% ל-446 מיליון שקל. הקבוצה השלימה פרויקט תשתית ענק - 2.9 מיליון משקי בית מחוברים לסיבים אופטיים, כשכבר 969 אלף לקוחות משתמשים בטכנולוגיה המתקדמת.
בנוסף, בזק עומדת בפני שינוי משמעותי: משרד התקשורת צפוי לבטל את ההפרדה המבנית שהוטלה על החברה לפני למעלה מ-20 שנה. זה יאפשר לה לאחד את yes, בזק בינלאומי והתשתיות תחת קורת גג אחת, למכור חבילות משולבות, ולהכיר בהפסדים הצבורים של yes - נכס מס ששווה מאות מיליוני שקלים.
בזק משלימה את פריסת התשתיות, מייצרת הכנסות חדשות משירותים בינלאומיים, ומתכוננת למיזוג הפעילויות. הדרך שבחרה בזק - לנצל את מה שקיים במקום לרכוש נכסים חדשים - עשויה להתגלות כחכמה יותר בטווח הארוך.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה