השוק

סמנכ"ל השיווק בישראייר: "לא נחזיר טיסות לפני שתהיה הגדרה למדינה ירוקה"

אחרי שהוכרז כי ישראלים שיטוסו למדינות ירוקות לא יחויבו בבידוד בחזרתם, גיל סתיו קורא למדינה להתחיל לקדם הסכמים מול המדינות השונות: "זה הזמן שבו ישראל חייבת להתעסק בפתיחת השמיים. זה לא יקרה ביום אחד"

איתי פת-יה |  1
גיל סתיו (צילום יח"צ)
"ההצהרה של גרוטו נתנה תקווה לענף התעופה בישראל. לראשונה מתחילת המשבר יש לנו אופק שאפשר להיערך לפיו", כך אומר גיל סתיו, סמנכ"ל השיווק והמכירות של ישראייר, בשיחה עם "אייס". פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות הכריז אתמול כי החל מה-16 באוגוסט יוכלו ישראלים לטוס למדינות המוגדרות "ירוקות" מבחינת התחלואה בקורונה, מבלי שידרשו בבידוד בחזרתם ארצה.
על אף שסתיו בעצמו אומר ש"אין חיה כזאת מדינה ירוקה שכרגע מסכימה לקבל ישראלים ללא בידוד", הוא עדיין מברך על ההצרה של גרוטו. "זו נקודת ציון חשובה.  בגל הראשון, צוות ההיגוי של משל"ט הקורונה הציע פיילוט לפתיחת השמיים, שאמור היה להתחיל עוד ב-15 ליולי ודיבר על חזרה ממדינות ירוקות ללא בידוד. עד השבוע, שום גורם רשמי לא נקב בתאריך יעד ולא נאמר בפה מלא שזה באמת המתווה שיוציאו לפועל".
אז עכשיו צריך לחכות שהמדינות הירוקות יצבעו את ישראל בירוק?
"אנחנו מאמינים שגם בלי שישראל תוגדר כ'ירוקה' יהיו מדינות שבעקבות ההודעה של פרופ' גרוטו יאפשרו לישראלים להיכנס אליהן ללא בידוד, רק כדי ליהנות מאיתנו כתיירים. החשיבות היא שיהיו פרמטרים למה הופך מדינה לירוקה, כך שנוכל להיערך בהתאם, גם אם מדובר בדבר דינאמי ומדינות כאלה יהפכו לאדומות בהמשך".
מה יעשה לקוח שקנה כרטיס ליעד ירוק שנפתח ועד מועד הטיסה הפך לאדום ויצריך בידוד, או שפתאום יבקש מישראלי בדיקת קורונה?
"אם בעקבות זה שיעד הפך להיות אדום יש ירידה בביקושים, יכול להיות שחברת התעופה עצמה תבטל את הטיסה. במידה והטיסה עדיין מתקיימת, אנחנו, למשל, מציעים 'מגן ביטול טיסה' שעולה 15 דולר ומאפשר לנוסע לבטל את הכרטיס עד שבעה ימים לפני מועד הטיסה ללא דמי ביטול. כך שאם הזמנת טיסה ליוון לחודש ספטמבר ובינתיים יוון הפכה לאדומה תוכל לבטל את הכרטיס".
בשלב הזה אתם מתחילים להציע כרטיסי טיסה ליעדים ירוקים?
"כל עוד אין הגדרה מהי בדיוק מדינה ירוקה לא נפתח טיסות סתם. מה גם שכדי שמדינות ירוקות יקבלו אותנו במצב הנוכחי צריך שיחתמו הסכמים בין המדינות. מה שכן, אנחנו במצב יחסית טוב מבין חברות התעופה הישראליות. שמרנו על כשירות ופעילות לאורך כל המשבר – בטיסות מטען, חילוץ וטיסות פנים ארציות, זה אומר שנוכל לפתוח במהירות לפתוח טיסות בבוא העת".
אתם מצפים ממשרד החוץ או מראש הממשלה לקדם הסכמים כאלה, או שפשוט צריך להמתין שמצב התחלואה בארץ ישתפר?
"זה הזמן שבו ישראל חייבת להתעסק בפתיחת השמיים, כי זה לא יקרה ביום אחד – אתה צריך להבין לאן אתה הולך, לייצר הסכמים עם אותן מדינות, לראות שהן מקבלות את מה שאתה אומר. במקביל ליצירת ההסכמים מול המדינות, אחד הדברים שיקל על פתיחת השמים זה להקים מעבדה בנתב"ג שתבצע במהירות בדיקות קורונה לנוסעים. היום מאד קשה לעשות בארץ בדיקה בתשלום אם אתה לא חולה. העלויות מטורפות".
אתם מצפים מהמדינה גם לסבסד חלקית את הבדיקות לנוסעים?
"אם המדינה תצליח לעשות בדיקות נגישות בכמויות גדולות היא בהכרח תצליח להוריד את העלויות פר בדיקה, ואז את התשלום ניתן יהיה לחלק בין חברת התעופה לנוסע, לשדה התעופה ולמדינה".
הבדיקות רק ייקרו את עלות החופשה עבור הנוסע, המשמעות תהיה ביקושים ליעדים זולים יותר?
"כן. הערכת העבודה היא שאנשים יחפשו יעדים שזולים גם ביחס לשנה שעבר וגם ביחס לחופשות בארץ, מה שבמקרה עולה בקנה אחד עם חלק מהמדינות הירוקות שעשויות לקבל אותנו – יוון, קפריסין, בולגריה".
תחזירו אוטומטית את הטיסות ליעד ירוק של ישראייר שיסכים לקבל ישראלים?
"חד משמעית כן. ענף התעופה בכלל וישראייר בפרט צריכים לייצר תנועה ותזרים מזומנים. הנחת העבודה היא שבעקבות היעדים שיפתחו באוגוסט יהיו לנו בממוצע 2-3 טיסות יומיות. החזרה לא תהיה לנקודה שבה היינו בקיץ שעבר מבחינת הביקושים. גם כי אנשים הזמינו כבר את החופשה שלהם בארץ, ולראייה תפוסת החדרים הגבוהה. שנית, לאנשים יש פחות הכנסה פנויה ויש כאלה שעדיין חוששים לטוס לחו"ל. גם אם כל העולם ייפתח אלינו אנחנו צופים פעילות בהיקף 30% מזו של הקיץ שעבר. אם יהיו יותר ביקושים נגביר מצדנו את הקצב".
איך החזרה של כמה מהיעדים תשפיע על העובדים? תחזירו אנשים מחל"ת?
"ישראייר כרגע עובדת עם 40% מכוח האדם שלה. אנחנו מעריכים שברגע שיחזרו הטיסות תצומצם פעילות החילוץ. למעשה כשתהיה תדירות יותר גבוהה של טיסות למדינה ירוקה, טיסות הקונקשן אליה יהיו הרבה יותר נוחות, וכך גם מי שזקוק לחילוץ יגיע לשם לבדו, ומשם יעלה על טיסה שלנו. לכן, לכן אם יהיה מדובר על 2 טיסות יומיות לא בטוח שנצטרך להחזיר כוח אדם. העובדים יחזרו בהתאם לביקושים. אנחנו מצדנו ערוכים להחזיר עובדים בקריאה של דקה".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מקצוען אמיתי
    טל סיטון 07/2020/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    צודק ב100%שיפתחו את השמיים ויתנו למשק לנשום
    סגור