השוק

דיוני התקציב החלו: למרות הפרסומים - האווירה נינוחה; גורם בכיר: "זו ממשלה אחרת"

גורם כלכלי בכיר שמשתתף בישיבת הממשלה אמר ל-ice: זו ממשלה אחרת. הדיון אמנם רק החל אבל האווירה עניינית ורגועה, וליברמן ככל הנראה יצלח את המשוכה הראשונה שלו
ניצן כהן |  1
תקציב המדינה 2022-2021 (צילום פלאש 90/יונתן סינדל)
לאחר סקירות כלכליות ארוכות שנשמעו מאז שעות הבוקר, ממשלת האחדות ניגשת בשעה האחרונה לת'כלס והדיון המהותי על התקציב החל בשעה האחרונה. למרות הפרסומים על גורמי ממשלה מילטנטיים שמאיימים שלא להצביע בעד התקציב אם לא יענו דרישותיהם, אומר הערב גורם כלכלי בכיר שמשתתף בישיבה כי האווירה עניינית ונינוחה.
הגורם אמר עוד כי "רואים שמדובר בממשלה אחרת. האווירה נינוחה ועניינית כשכולם מבינים את האחריות שיש להם לכלכלה הישראלית אחרי 3 שנים בהם לא היה דיון אלא השתלחות אחת גדולה פעם ביועץ המשפטי לממשלה, פעם בגורם מקצועי כזה מהאוצר ופעם בגורם אחר" אמר הגורם הכלכלי הבכיר.
נזכיר כי ב-3 השנים האחרונות לא היה תקציב לישראל והמדינה פעלה על תקציב המשכי שאושר בשנת 2018 וחוזק בתוספות אד-הוק על פי צרכים קואליציוניים שהם לגיטימיים וצרכים קצת פחות לגיטימיים.
ממשלת האחדות עומדת לפני המבחן הגדול שלה - היא צריכה לשלם את החשבון של חלוקת הכסף של הממשלה הקודמת. ובמה דברים אמורים? אם היה (והיה) צורך להזרים כסף לכלכלה הישראלית במהלך השנה שעברה הרי שהיו מספר החלטות מוזרות כמו חלוקת כסף ישירות לחשבונות הבנק של הציבור, בסכומים קטנים שלא עזרו לאיש אך היו פופוליסטיים מספיק כדי שכולם יהיו מרוצים, הרי מי לא אוהב לקבל מהמדינה כמה מאות שקלים לחשבון הבנק ככה סתם.
היה גם את נושא חלוקת תווי הקניה לא ממשרד הרווחה שיודע איך עושים את זה אלא ממשרד הפנים כשגם הקריטריונים לקבלת הכסף לא היו הצורך אלא אם התקבלה הנחה בארנונה על בסיס מצב כלכלי. ותנחשו מי חילק למי את הכסף הזה?
התקציב שמתמודדת איתו ממשלת האחדות הוא נפיץ, אפילו נפיץ מאוד. שורה ארוכה של רפורמות כמו הרפורמה בחקלאות שהיא מחויבת המציאות ובעיקרה היא לטובת החקלאים שרוצים להמשיך לעבוד בענף גם בעוד עשור כי הרי להמשיך להתחרות בתחומים בהם אי אפשר לנצח זה לא בר-קיימא, אבל להתמקד בענפי גידול חדשניים שמנצלים היטב את הגיוס היהודי עם יכולת ההמצאה הישראלית, בעידוד ממשלתי הרי זה פתרון מצויין.
נזכיר רק כי אם הרפורמה תצא לדרך כל משק בית יחסוך לפחות 800 שקל מידי שנה וכך הענייים לא יצטרעו להחליט אם לקנות עוד עגבניה או להתפנק על תפוח עץ, הם יקנו יותר ויותר בזול.
והחקלאים? הם ימשיכו לעבד את אדמותיהם ויגדלו עליהם פרות, ירקות או כל מה שהם רוצים אבל שיש להם יתרונות יחסיים ואולי אפילו מוחלטים כמו למשל זנים חדשים שניתן יהיה לשווק אותם כמוצרי פרימיום ואף לגבות עליהם מחיר הוגן, אבל בכל מקרה לא ניתן להמשיך במצב בו מחירי הפירות והירקות גבוהים מידי ולא באשמת רשתות השיווק וכן הלאה.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    הגורם בכתבה הוא כמובן אביגדור ליברמן האפס.
    שי 08/2021/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יקח זמן עד שהציבור יבין מה ליברמן מנחית עליו. עליה של 25 אחוז במחירי התחבורה ציבורית, עליית מחירי החשמל כפועל מיידי מעליית מחירי הגז, עליית מחירי סוגי הדלקים, מס לכל נסיעה ביומיום בתל אביב, ועוד כיד העיוות הנטויה עליו. הציבור לא מטומטם, והוא יבין מהר. ליברמן הביתההה
    סגור