השוק

בנק ישראל יתערב בשוק הנדל"ן? פעולה אגרסיבית נשקלת

הכלכלן הראשי של אי.בי.אי, רפי גוזלן, אומר היום שכשבנק ישראל מביע חוסר שביעות רצון באשר להתפתחויות בשוק הנדל"ן - הוא פועל לדכא ביקושים ואנחנו נמצאים בשלב הזה
ניצן כהן |  12
אמיר ירון (צילום עמוד הפייסבוק של בנק ישראל, עריכה אייס)
הוועדה המוניטארית של בנק ישראל הותירה את הריבית ללא שינוי ברמה של 0.1%, וגם ההכוונה העתידית נותרה ללא שינוי. "המסר העיקרי שעלה מההודעה וממסיבת העיתונאים שקיים הנגיד הוא שסביבת האינפלציה הנמוכה יחסית בישראל מציבה את הועדה בעמדה נוחה משמעותית מבחינת המדיניות המוניטארית, כלומר ללא לחצים לשינוי מדיניות ולמעשה בעמדת המתנה לבחינת ההתפתחויות בעולם ובסביבת האינפלציה" אומר היום הכלכלן הראשי של אי.בי.אי, רפי גוזלן.  
הוועדה ציינה בהודעה כי סביבת האינפלציה התייצבה סביב מרכז היעד, אך ההתבטאות המשמעותית יותר בנוגע לאינפלציה הייתה של הנגיד במסיבת העיתונאים: "אני רוצה להיות ברור - אנחנו במקום אחר ממדינות עם לחצים אינפלציוניים וזה יתרון חשוב של הכלכלה הישראלית כרגע".
 
מעבר לכך הנגיד חזר על כך שהאינפלציה בישראל היא בין הנמוכות בעולם, ובעשירון התחתון בקרב מדינות ה-OECD, וזאת בהשפעת גורמים מבניים ושקל חזק. "במבט קדימה, גורמים אלו צפויים להמשיך ולתמוך בסביבת אינפלציה מתונה, כאשר הסכם השכר בסקטור הציבורי צפוי להוות אף הוא גורם ממתן.
"כמו כן, בכל הנוגע להתפתחות השכר במשק, להערכת הבנק עד כה עליית השכר (גם בהתחשב בשינוי בהרכב התעסוקה) אינה חריגה ועקבית עם מגמת טרום המשבר, שכזכור לא תורגמה ללחצי אינפלציה משמעותיים. תחזית האינפלציה של מחלקת המחקר ל-2022 עקבית עם הערכות אלו והיא נותרה ללא שינוי ברמה של 1.6%, נמוך משמעותית מסביבת הציפיות לאינפלציה הנגזרות משוק האג"ח, כאשר להערכת מחלקת המחקר, הפער בין הציפיות לתחזיות משקף פרמיית סיכון אינפלציונית".    
גוזלן אומר עוד שמבחינת  ההתייחסות לפעילות הריאלית, הטון היה חיובי יותר, למרות אי הודאות הגבוהה יותר הנובעת מהתפשטות האומיקרון. זאת בעיקר על רקע השיפור המהיר שנרשם בשוק העבודה בחודשיים האחרונים לאחר דשדוש ממושך. מבחינת תחזית הצמיחה, ל-2021 היא הופחתה כצפוי מ-7% ל-6.5% ל-2021, אך נותרה ללא שינוי ל-2022, בשיעור גבוה של 5.5%, והיא נשענת בעיקר על המשך סגירת הפערים מצד הצריכה הפרטית.
"לעומת זאת, ההתייחסות לגורם הגלובלי הייתה מעורבת. הערכת המחקר נשענת על תרומה חיובית פחותה מצד הצמיחה הגלובלית, ובנוסף הועדה ציינה את החשש מפני השפעות התחלואה והמעבר בחלק מהמדינות לריסון מוניטארי על רקע האינפלציה הגבוהה".
"מבחינת שוק הדיור" אומר גוזלן "הטון בהודעה שידר חוסר נוחות לגבי קצב העלייה המהיר של מחירי הדירות. ניסיון העבר מלמד כי התבטאויות דומות לוו תוך פרק זמן קצר בצעדים לצינון הביקושים,  ולהערכתנו ההסתברות לנקיטת צעדים אלה בתקופה הקרובה גבוהה יחסית.
בשורה תחתונה, תמונת המצב, ובפרט סביבת האינפלציה הנמוכה יחסית לעולם, מאפשרת לבנק ישראל להישאר בעמדת המתנה ממושכת לבחינת ההתפתחויות בעולם ובסביבת האינפלציה. להערכתנו ככל שה-FED יהיה נחרץ יותר בהחזרת האינפלציה לעבר היעד, הוא יוביל להתמתנות ניכרת של האינפלציה המיובאת ובכך תתמתן ההסתברות לעלייה בריבית בנק ישראל".
תגובות לכתבה(12):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 9.
    אני והנגיד חיים באותה מדינה?
    דור 01/2022/05
    הגב לתגובה זו
    3 0
    כמה מדינות בעולם יש לך שצעירים לא יכולים לרכוש דירה? מעט מאד
    סגור
  • 8.
    ****מהפכה****
    אלירן 01/2022/05
    הגב לתגובה זו
    5 0
    מה קורה כאן? מדינה ישראל היקרה בעולם* המיסים הגבוהים בעולם! הם לא מבינים שעוד מעט העם יצא לרחובות הזוי לחלוטין מה שקורה כאן? לא גאה להיות ישראלי שזקנים מקבלים קיצבה של 1800 ש"ח בחודש לא גאה להיות ישראלי שיש כאן את המיסים הגבוהים בעולם לא גאה להיות ישראלי שהכל כאן הכי יקר בעולם פשוט בושה וחרפה גועל נפש מדינה מסריחה.
    סגור
  • צא לעבוד יבטלן בכיין
    תומר 01/2022/05
    הגב לתגובה זו
    0 3
    תחסוך לעתיד ותפסיק לבזבז יבכיין
    סגור
  • 7.
    בדיחה
    יוסי 01/2022/05
    הגב לתגובה זו
    3 0
    הכל עומד פה על שקר.
    סגור
  • 6.
    בנק ישראל והדירות
    נחום 01/2022/05
    הגב לתגובה זו
    5 0
    בוקר טוב אליהו בנק ישראל , יש לי הרגשה שמאות אלפים של צעירים יעזבו את ישראל בגלל מחירי הדירות , לא יכל להיות שאדם בשביל לקנות דירה הוא צריך לעבוד כל ימי חיו ,
    סגור
  • טען עוד
  • בעל דירה
    אזרח מודאג מעלוקות 01/2022/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תגור בנגב בגולן בגליל ביוש תעבודתחסוך ואל תבלבל המוח. לגבי אלו דיעזבו לחול זה מעולה לישראל להקטנת האנטישמיות.
    סגור
  • 5.
    בנק ישראל ומרעיו
    אלכס 01/2022/04
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סביבת האינפלציה גבוהה .הכל מזוייף מעשי קברניטים צקצקנים בלתי כשירים לנהל מכלת אתם קשקשנים ממתי רכשתם חומרים תעשיתיים? הדוברים והקשקשנים מפספסים תמיד את העיקר. נטפלים לטפל. עדיף שתשתקו וחכו לשכר עד הפנסיה . הרי השכר בטוח ,איפוא הבעיה והאחריות חוץ מדיבור
    סגור
  • 4.
    דיור
    אורן 01/2022/04
    הגב לתגובה זו
    4 0
    כולם נלחמים לעצור את העלייה במחירי הדיור ובסופו של דבר כשההיצע יעלה על הביקוש,שוב המשקיעים ינצלו את ההזדמנות לרכוש דירות ואז שוב ההיצע יירד וחוזר חלילה לדעתי הממשלה מתעלמת מהמחזוריות המשקיעים אף פעם לא מפסידים אלא ההיפך הם אלה שמניעים את הכלכלה
    סגור
  • 3.
    0 אמון בבנק ישראל
    יאיר 01/2022/04
    הגב לתגובה זו
    12 1
    רואה לנגד עיניו רק את טובת הבנקים. מצידו שכל עם ישראל יתפוצץ עם בועת המשכנתאות המטורפת
    סגור
  • 2.
    מטייחים אינפלציה מטורפת! זה פשע!!
    המחירים עולים כל יום 01/2022/04
    הגב לתגובה זו
    15 0
    יש כאן טיוח רציני של עליית מחירים מטורפת! הכל עולה! איך ייתכן שהאינפלציה לא עולה? זה שקר. הבועה הזו תתפוצץ בענק, אנשים ייזרקו לרחובות וילכו לקחת מהעשירים בכוח. חכו שנתיים שלוש, זה יקרה בכל העולם וגם פה.
    סגור
  • 1.
    שיעלה מס רכישה (ל"ת)
    אביגדור 01/2022/04
    הגב לתגובה זו
    4 4
    סגור
  • יעלו ל8.5% מדינת פח
    אריק 01/2022/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אחרי שהסוסים ברחו מהאורווה מחפשים את השערים. יש כמה דברים שיכולים להוריד מייד את במחירים אבל זה עולה לאוצר . להוציא מרמי את המכרזים מס רכישה 30%. מס על דירה שלישית ומעלה.
    סגור