השוק

למרות הסנקציות: חברות ישראליות הצליחו לחלץ כספים מרוסיה

באופן מפתיע, חלק החברות הציבוריות שמחזיקות בפעילות ברוסיה הצליחו לרוקן את חשבונות הבנק שלהם במהלך סוף השבוע באמצעות אחד הבנקים האמריקאים שמחזיקים בנציגות שעדיין לא נסגרה הן ברוסיה והן באחת מבירות אירופה
ניצן כהן | 
ולדימיר פוטין והסנקציות על כלכלת רוסיה (צילום pngwing, vecteezy)
מספר חברות ישראליות הצליחו בסוף השבוע להוציא כספים מרוסיה למערב (ואף לישראל) והעמידו את מצבת המזומנים שלהם על סכומים נמוכים מאוד כדי לאפשר קיום בעצימות נמוכה ברוסיה. כך נודע ל-ice.
מטבע הדברים לא ניתן לפרסם את השמות של החברות שהצליחו בסוף השבוע להוציא את הכסף מרוסיה אך הנתון המפתיע הוא שהפעולות הבנקאיות התאפשרו באמצעות אחד הבנקים האמריקאים שעדיין מחזיק נציגות ברוסיה והן במערב אירופה (ואף בישראל).
 
בכירים בחברות שהצליחו להוציא את הכסף ניצלו חלון הזדמנויות שנחשב כרגע לאחרון, וזכו לשיתוף פעולה של הבנק האמריקאי, זאת בעוד המערכת הבנקאית הישראלית הורידה את השלטר על העברות הכספים מרוסיה לישראל ולמערב.
מציין כי בשבועות האחרונים מתנהלת הרשות לניירות ערך מול שורה של חברות ציבוריות ישראליות שמחזיקות בנכסים ברוסיה במטרה להבין עד כמה החשיפה שלהם לרוסיה מהווה סיכון לפעילות הכלכלית שלהן. כרגע הנתונים מעלים כי אין חברות ישראליות ציבוריות שעלולות להימצא בסכנת קריסה אולם כן יש חברות שהפעילות שלהם תיפגע במידה כזו או אחרת מהסנקציות על רוסיה.
מכיוון שחלק ניכר מהפעילות ברוסיה היא פעילות נדל"נית הרי שלא ניתן להוציא את הנדל"ן מרוסיה אולם בחשבונות הבנק של החברות הללו הצטברו סכומי כסף שאם לא יצאו מרוסיה, לא ניתן לדעת מתי כן אפשר ואם בכלל להוציא אותם משם.
כך או אחרת, המערכת הבנקאית הישראלית עדיין סוחבת את הטראומה של הקנסות שספגה בארה"ב לאחר שנטען כלפיה שסייעה להלבין הון ולהעלאת הכנסות שחייבות במס בארה"ב לפיכך המערכת הבנקאית נהגה בשמרנות יתרה והפסיקה לסלוק כספים שמקורם ברוסיה בהתאם למדיניות הסנקציות.
ההתנהלות השמרנית (והמבורכת) של המערכת הבנקאית הישראלית הותירה את הבמה לבנקים הזרים כשבאופן מפתיע היה זה בנק אמריקאי שמחזיק בנציגויות המתאימות שסייע לחברות הישראליות להוציא את הכסף.
כאן המקום לציין כי הבנקים הישראלים פעילים מאוד בקרב האוליגרכיה הרוסית ולכן קשה להבין עד כמה יחלחלו הסנקציות לכספים שכבר נמצאים במערכת הישראלית בשקלים או מטבע זר שאינו רובל.
כורם באחד הבנקים הגדולים בישראל שפעיל בקרב האוליגרכיה הרוסית אמר ל-ice בסוף השבוע האחרון כי הבנק אינו סולק רובלים מאחר ומדובר במטבע שאינו פעיל יותר מידי בישראל. הכספים של האוליגרכיה הרוסית בישראל נקובים בדרך כלל במטבעות שכן נסלקים בישראל ובמערב ובכל מקרה לא התקבלו הוראות חריגות מהפיקוח על הבנקים כיצד לנהוג בכספים האלה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה