השוק

כולם קונים שיאומי – אז למה המניה שלה צונחת?

שיאומי הסינית הפכה בשנים האחרונות לאחת מיצרניות הסלולר המובילות בעולם, הצליחה אפילו לעקוף זמנית את אפל ומכריזה כי תתחרה גם בטסלה – אז למה המניה שלה צנחה בשנה האחרונה ביותר מ-50%?
יאיר מור | 
הכניסה למטה שיאומי (צילום shutterstock)
שיאומי היא יצרנית הסלולר השלישית בגודלה בעולם בשנתיים האחרונות, מאז תחילת החרם האמריקאי נגד וואווי, שהעלים את האחרונה מהטבלה לחלוטין – אך למרות עלייתה של מי שכונתה בעשור הקודם "אפל הסינית" במכירות ובנתח השוק, המניה שלה דווקא צונחת.
נתחיל בנתונים: לפי חברת המחקר Canalys, בסיכום שנת 2021 היתה שיאומי יצרנית הסלולר השלישית בגודלה במספר היחידות שנמכרו, עם נתח שוק של 13%, מתחת לאפל האמריקאית שניצבה במקום השני עם 17% וסמסונג הקוריאנית שנמצאת במקום הראשון עם 20%; חברת המחקר Counterpoint מוסיפה שברבעון השלישי של 2020 הצליחה שיאומי לרשום הישג כביר כאשר עקפה את אפל עם נתח שוק של 13% לעומת 11%, וחזרה על ההישג ברבעון השני של 2021 עם נתח של 16% לעומת 15% לאפל.
 
בישראל לא ידועים נתוני מכירות מדויקים של סמארטפונים, מלבד הערכות לפיהן סמסונג ואפל מהוות באזור ה-30% מהשוק כל אחת – אך לפי ניתוח הנתונים של אתר ice, יותר מ-21% מהגולשים בחודש האחרון עשו זאת ממכשירים של שיאומי, כך שהיא ככל הנראה פופולארית כאן מאוד.
למרות כל הנתונים הללו, מניית החברה צנחה בשנה ורבע האחרונות באופן דרמטי: את שנת 2021 היא סיימה בירידה של יותר מ-50%, ובתמונה רחבה יותר ניתן לראות כי השיא שלה היה ב-1 בדצמבר 2020, אז הגיעה למחיר של 33.05 דולר הונג-קונגי, וביום חמישי שעבר (יום המסחר האחרון בבורסת הונג-קונג לפני חופשת חג הפסחא) היא נסגרה על 12.48 דולר הונג-קונגי – צניחה של 62.2%.
הירידה מגיעה לא רק בניגוד למכירות המצוינות לכאורה של החברה, אלא גם בניגוד מוחלט להצהרות המייסד והמנכ"ל שלה, ליי ג'ון, שהבטיח בפברואר להפוך אותה למותג הסמארטפונים המוביל בסין תוך שלוש שנים, ולכוח ממשי בשוק הפרימיום העולמי. "זו מלחמה של חיים ומוות", הוא כתב ברשת החברתית הסינית ווייבו.
אלא שבשטח ההצהרות שלו לא ממש משאירות רושם: סדרת מכשירי הדגל החדשה שהשיקה בחודשיים האחרונים, Xiaomi 12, מקבלת ביקורות צוננות שלפיהן המכשירים הללו אמנם טובים, אך לא מצדיקים את מחירם הגבוה (המכשיר הבסיסי יותר מתחיל מ-3,100 שקל בישראל, והפרו מ-3,800), המקביל לאלה של מכשירי דגל של אפל וסמסונג; בסין היא הצליחה איכשהוא להידחק לאחר נפילת וואווי למקום השלישי, לא מאחורי אפל וסמסונג אלא מאחורי המותגים ויוו ואופו מקבוצת BBK; ובעולם, רק 5% מהטלפונים שנמכרים במעל 400 דולר הם שלה, ורובם המוחלט הם של אפל וסמסונג.
בחודשים האחרונים חשפה החברה כי היא מתכוונת להתחרות גם בשוק הרכב החשמלי עם מעין גרסה סינית לטסלה. כעת ניתן להמתין ל-2024 לראות האם בתחום הזה היא תצליח להציג איזון מוצלח יותר בין מחיר שיכניס לה כסף (רוב מכשיריה נמכרים במחירים שמכסים רק בקושי את הפיתוח, העלות והמשלוח, אך מנסים לדחוף לרוכשים פרסומות ושירותים בתשלום מטעם החברה) לאיכות שתצדיק את המחיר הזה בעיני הלקוחות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה