השוק

בנק אוף אמריקה, גולדמן זאקס וסיטי מפסיקים להנפיק ספאקים

זה היה הלהיט של השנה שעברה והנה הוא מגיע (בסבירות גבוהה מאוד) לקיצו; בנק אוף אמריקה מצטרף לגולדמן זאקס וסיטי בנק ומצמצם את עבודתו עם ספאקים בשל הצעת תקנות חדשה של הרשות לני"ע האמריקאית
ניצן כהן |  1
ירידות בבורסה (צילום vecteezy)
הרשות לניירות ערך האמריקאית (ה-SEC) גיבשה טיוטת תקנות חדשה שמטרתה להגביר את השקיפות בעבודה של ספאקים באמצעות חשיפה מוגברת של החתמים לתביעות, הצהרה על ניגודי עניינים ונטילת אחריות על מצגים שמוצגים למשקיעים לפני מיזוג עם חברת יעד.
כפועל יוצא החליטה הנהלת בנק אוף אמריקה לצמצם למינימום האפשרי את העבודה שלה עם חברות ספאק עד שה-SEC יבהיר את כוונותיו באשר לאחריות של החתמים בעסקאות מיזוג עם ספאקים. ההחלטה של בנק אוף אמריקה מצטרפת להחלטה דומה של גולדמן זאקס וסיטי בנק כששלושת בנקי ההשקעות הללו אוחזים בשליש משוק הספאקים.
 
נסביר לרגע במה דברים אמורים ומדוע הידוק הפיקוח של ה-SEC על עולמות הספאק מבורך. אם כן, הספאקים (SPAC) היו הלהיט של השנה שעברה בוול סטריט (והיה אף ניסיון להכניס את שיטות העבודה האלה לישראל). המנגנון של הספאק הוא כזה: חברה שאין בה פעילות ריאלית כלשהי מגייס כסף (והרבה ממנו) ממשקיעים במטרה לאתר חברה עם פעילות ריאלית ולרכוש אותה. בשיטה הזו למעשה החברה הנרכשת (חברת היעד) הופכת להיות ציבורית בלי לעבור את עולמות ההנפקה הרגילה בדרך המלך. הנפקה שכוללת כללים מחמירים של שקיפות וכן הלאה.
אם הספאק לא מצליח לאתר חברת יעד ולהביא את מיזוג הפעילות שלה לאישור באורגנים שלו הוא צריך להחזיר את הכסף למשקיעים. העמלות בעולמות הספאקים הן גבוהות מאוד ולכן הן רווחיות באופן יוצא דופן לחתמים, ליזמים ולמנהלים.
 
תהליך של איתור חברת יעד, ניהול מו"מ עם בעלי המניות שלה ומיזוג מלוא הפעילות שלה לתוך הספאק הוא תהליך מורכב ובאופן עקרוני הוא מלא בעמלות שמסנוורות (או עלולות לסנוור) את בנקאי ההשקעות, היזמים וכן הלאה. ולכן מה שקורה שבמצגות שמוצגות לאורגנים של הספאק כדי לאשר את העסקה מוצגים הרבה חלומות שאם הם מתגשמים אז מצוין ואם לא אז הלך הכסף.
בתהליך הזה יכולים להשתבש הרבה דברים כשהמרכזי שבהם הוא שבתהליך מכירת החלומות הולכים על החבל הדק (דק מאוד) שבין מכירת אשליות למצגים שגובלים במצגי שווא.
 
כאן כמו הרגולטורים והחליטו לעשות מעט סדר בבלגן של הספאקים ומכאן נולדה טיוטת התקנות החדשה של ה-SEC. הטיוטא הזו מחייבת את בנקאי ההשקעות באחריות מוגברת לבדיקת הנאותות של חברת היעד ולמצגים שמוצגים למשקיעים של הספאק מה שמוביל לפרשנות משפטית שהחשיפה של בנקאי ההשקעות עלולה להיות גדולה מידי.
ומי כמו בנקי ההשקעות האמריקאים יודע מתי לברוח משוק שמתחילים לעשות בו סדר והנה שלושת בנקי ההשקעות הגדולים בארה"ב שאוחזים, כאמור, בכשליש משוק הספאקים החליטו לצמצם עד להפסיק את העבודה עם ספאקים עד שה-SEC יבהיר מהי מידת החשיפה המשפטית שלהם למצגים למשקיעים. ועל זה נגיד: "טוב מאוחר מאשר אף פעם".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    ספאקים
    מיידוף 05/2022/11
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מה זה אומר על בנקים שלא רוצים לעבוד בסביבה מבוקרת ושקופה ?
    סגור