השוק

דירוג הבנקים לרבעון הראשון: זה הבנק הרווחי בישראל

נכון, קשה להחליט איך מודדים רווחיות של בנק או לפחות להגיע למדד איכות אחד ומוסכם על כולם. אבל בכל זאת, אם אנחנו מסתכלים באספקלריה של ערכים מוחלטים הרי שניתן לדרג את הבנקים בהתאם לרווחים שהציגו - בערכים מוחלטים. אז זה הבנק הרווחי בישראל
ניצן כהן | 
בנקים (צילום Magma Image)
את הכתבה הזו נתחיל דווקא בהסתייגות. קשה מאוד להגיע למוסכמה אחת כיצד מודדים רווחיות של בנק (אגב, זה נכון לגבי כל חברה). אפשר להניח שמונחי תשואה על ההון הוא מדד מקובל אחד. אבל אפשר גם להניח הנחות ומדדים אחרים, חלקם יהיו מוסכמים יותר וחלקם פחות. אבל בכל זאת, אם נחזור רגע למקור הרי שאם הרווחת 1,000 שקל בשנה, הרי שהרווחת פחות ממי שהרוויח 2,000 שקל בשנה וכן הלאה.
ולכן, באספקלריה הזו, אם אנחנו רוצים לבחון מי הבנק הרווחי בישראל הרי שיש לנו תשובה מעניינת, צפויה, אך מעניינת.
 
הבנקים באופן עקרוני נמצאים בנקודת זמן מעניינת. אם אנחנו מסתכלים על השנה בה ישב כל העולם בבית בסגרים, הרי אין תקלה קשה מזו למערכת הבנקאית. פשוט: אנשים לא עובדים, לא מרוויחים כסף, לא לוקחים הלוואות ולא משלמים את אלה שלקחו. בשל המספרים הגדולים ניתן להניח שהריבון (קרי הממשלה) תמנע מהבנקים לנקוט באמצעי גביה רוחביים כדי להשיב את הכספים ממי שלקח אותם.
נקודת הזמן השנייה הייתה היציאה מהסגרים (קרי שנת 2021). או אז יצא הציבור מהבית וכנשוך נחש הסתער על מרכזי הקניות וקנה מכל הבא ליד. כאן כבר הבנקים ראו מצב חדש: לא רק שהם מקבלים את הכסף בחזרה (אנשים פשוט חזרו לעבוד) הרי שהם רצו עוד הלוואות ועוד אשראים ועוד משכנתאות וכל אלה מתנקזים מקום אחד: רווחים למערכת הבנקאית.
נקודת הזמן השלישית: המערכת הכלכלית מתייצבת וצריך להתמודד עם תיק לקוחות שלקחו את מקסימום האשראי שמישהו יכול היה לחלום עליו בחלומות הכי טובים שלו. וזהו.
אבל רגע, לנקודת הזמן השלישית צריך לצרף משתנים נוספים: אינפלציה שיוצאת משליטה, תוואי ריביות עולה, חשש מהרעה בשוק העבודה והנה כל הניקוז הזה מתחיל לפעול לרעת המערכת הבנקאית. כלומר, נכון שריבית עולה ואינפלציה עולה טובה לדוחות של הבנקים. אבל הרעה במצב המקרו, עושה רק רע למערכת (ולציבור כולו).
אז הנה, זו נקודת הזמן בה נמצאת המערכת הבנקאית. ואם ניתן לשקלל את הנחות העבודה של האנליסטים, הרי ששנת 2022 עדיין תהיה שנה טובה. אבל שנת 2003 תקרטע ולאחר מיכן? שאלוהים יעזור לכולם.
 
נעזוב לרגע את התחזיות האפוקליפטיות ונחזור לרבעון הראשון של השנה. שם המערכת הבנקאית הציגה ביצועים יוצאי דופן. עדיין אכלה "שומנים" מהשיפור במצב המקרו של שנת 2021, אבל היא מתחילה להבין שהתנהלות לא נכונה, עלולה לעלות לה ביוקר במעלה הדרך.
בין זו ובין זו, דירוג רווחיות המערכת הבנקאית מגלה כי הבנק הרווחי בישראל הוא בנק הפועלים. לאחריו (תעשו את עצמכם מופתעים) בנק לאומי. לאחריו בנק מזרחי. במקום הרביעי בנק דיסקונט ובמקום החמישי הבנק הבינלאומי (שנחשב לשמרני מבין הבנקים הגדולים אך בעל יכולת תמרון יוצאת דופן).
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה