השוק

המחיר הכלכלי: קיצוץ בתקציב המדינה 2024 - כמה עולה יום לחימה?

פניו של הדרג המדיני למערכה צבאית ממושכת. ההערכה: כניסה קרקעית לעזה תאלץ את האוצר לפתוח את חוק ההסדרים מחדש. חרף הסיוע הכספי הניכר מארה"ב, ייתכנו תוספות מבצעיות לא צפויות במיליארדים שחלקן יגולגלו למשק. המספרים כוללים חימושים, ניוד כוחות סדירים ושימוש בטכנולוגיות יקרות
מערכת ice |  3
קיצוץ בתקציב המדינה בעקבות כניסה קרקעית לעזה (צילום ויקיפדיה, פלאש 90/ עטיה מוחמד, shutterstock)
בצל אירועי הלחימה הקשים מול החמאס ברצועת עזה, שגבו את חייהם של יותר מ-1,400 קורבנות, גוברים הסיכויים במערכת הביטחונית כי הדרג המדיני יאשר כניסה קרקעית. בתוך כך בקרב הצמרת הכלכלית קיימת הערכה מבוססת כי כניסה קרקעית לעזה תגרור קיצוץ תקציבי עמוק שיוביל לפתיחת תקציב 2024 מחדש.
לאחר יממה מדממת, וההכרזה כי ארה"ב תסייע לישראל במערכה, ניתן למנות כ-3,000 רקטות שנורו החל מאתמול בבוקר מרצועת עזה לשטח ישראל. הירי הרקטי נועד כדי למסך את פלישת מחבלי חמאס ליישובי הדרום, שהגיעה עד לשדרות ואופקים וטרם הסתיימה עד לרגע זה. 
 
הזינוק בתקציב הביטחון הגיע בשנת 2023 לשיא של יותר מ-80 מיליארד שקל, כולל סיוע דולרי. עם זאת, בצה"ל נהגו בשנים האחרונות לנסות ולהעמיס עלויות מבצעיות לא צפויות על תקציב המדינה שיגולגלו למשק. על פי "דה מרקר", כך גם צפוי הצבא לנהוג במקרה של כניסת כוחות קרקעיים לעזה במסגרת "חרבות ברזל". 
יירוט כ-750 רקטות בתוך שעות ספורות על ידי מערכת כיפת ברזל שקול להוצאה מבצעית של 40 מיליון דולר. נוסף על כך, עלות יום לחימה בעזה, שהסתכמה לפני עשור ב–50 מיליון שקל ליום, זינקה במהלך הלחימה האווירית במבצע "עלות השחר" לכ-150 מיליון שקל. סיבת הזינוק בעלויות על פי צה"ל היא התייקרות חימושים ושילוב טכנולוגיות יקרות.
 
נתונים אלו אינם כוללים את עלות החימושים שהוטלו על מטרות בעזה, עלות שעות טיסה, גיוס מילואים, ניוד כוחות סדירים ופעולות סדירות נוספות. עלויות אלה עשויות להגיע לכדי כמה עשרות מיליוני דולר נוספים. אם פניה של ישראל למערכה צבאית ממושכת, שככל הנראה תכלול גם פעילות קרקעית, יידרשו לכך מקורות תקציביים במיליארדי שקלים. עלותו של מבצע צוק איתן למשל, עמדה בשעתו על 9 מיליארד שקל.
מקורות אלו ככל הנראה צפויים להגיע באמצעות קיצוצים או פריצת יעד הגירעון. להוציא השלכות ימי הלחימה על המשק הישראלי כולו, על פעילותו וצמיחתו, תחזיות מבשרות על ירידה בהכנסות המדינה. מצב זה מדאיג וידרוש, כמעט בוודאות, היערכות מחדש של משרד האוצר לקראת שנת התקציב הקרובה.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    תחזירו את כל הכספים שפיזרתם על החרדים (ל"ת)
    רון 10/2023/08
    הגב לתגובה זו
    3 2
    סגור
  • 2.
    מחיר הלחימה הוא בנפש ודם רק שלנו, מספיק לתת כספים לחרדי (ל"ת)
    שולי 10/2023/08
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סגור
  • 1.
    הבעיה
    רוני 10/2023/08
    הגב לתגובה זו
    0 1
    כבר לפני המלחמה הרסו את עודפי התקציב ואת הכלכלה.
    סגור