בריאות

"ישראל תהפוך לאחת מחלוצות המודל לטיפול בהתמכרויות"

המרכז הישראלי להתמכרויות מארח את ארגון הבריאות העולמי לכנס ראשון מסוגו לקידום טיפול ראשוני במתמודדים עם התמכרות
מערכת ice | 
עישון מריחואנה (צילום unsplash, pixabay)
המרכז הישראלי להתמכרויות אירח היום (חמישי) משלחת נציגים של ארגון הבריאות העולמי לכנס בנושא יישום מודל SBIRT (Screening, Brief Intervention, Referral to Treatment) ברפואה ראשונית. המודל יושם במספר מדינות ברחבי העולם ובהובלת המרכז הישראלי להתמכרויות צפוי להיכנס לפעילות בישראל.
בכנס השתתפו בכירים מארגון הבריאות העולמי ובראשם ד"ר קרינה פררה, מנהלת תוכניות אלכוהול, סמים ובריאות האסיר של ארגון הבריאות העולמי באירופה. יחד איתם נכחו באירוע ד"ר פאולה רושקה, ראש המחלקה לטיפול בהתמכרויות של משרד הבריאות, פרופסור שאולי לב רן, מייסד ומנהל אקדמי של המרכז הישראלי להתמכרויות, ד"ר אריאל קור, יו"ר המרכז להתמכרויות וענבל דור קרבל, מנכ"לית הארגון.
מדובר בכנס ראשון מסוגו בישראל בו נבחנו אתגריה הייחודיים של ישראל ביישום מודל זה, על מנת לגבש תוכנית לאומית - בין היתר בגורמים הקריטיים לצורך גיוס ואיגום המשאבים לפרויקט בסדר גודל שכזה, והתייחסות ספציפית גם לאוכלוסיות מיוחדות ולמסקנות שנלמדו מההתאמות התרבותיות של SBIRT באירופה – בייחוד כלפי ערבים ויוצאי חבר המדינות.
 
מטרתו של מודל SBIRT היא לאתר אנשים עם פוטנציאל להתמכרות באמצעות תשאול קצר וענייני של כל מטופל שמגיע למרפאה. כאשר מתגלה אדם שנמצא בסיכון לפתח התמכרות, נערכת עמו שיחה בנושא, בה מסבירים לו על התופעה, הסכנות ודרכי הטיפול. כאשר מתגלה אדם שיש הערכה כי כבר פיתח התמכרות, מפנים אותו לטיפול מתאים.
הכנס מתקיים לאחר שבחודש אפריל האחרון התקבלה ההחלטה במשרד הבריאות, לפיה האחריות לטיפול בהתמכרויות תעבור לקופות החולים על מנת לייצר מענה טיפולי מקיף. עוד הוחלט כי משרד הבריאות יתקצב את פיתוח התוכניות באמצעות מבחני תמיכה ועל כן התמקד הכנס באיתור התמכרויות ברפואה הראשונית ומתן מענה ראשוני שם, לצד הפנייה לטיפול.
 
ד"ר קרינה פררה, מנהלת תוכניות אלכוהול, סמים ובריאות האסיר בארגון הבריאות העולמי – "מודל SBIRT נבחן במספר מדינות, וישנן הערכות סטטיסטיות להשפעתו, אך עד כה לא הייתה לנו את היכולת למדוד בצורה אמיתית ומדויקת את ההשפעה שלו מבחינה כלכלית ובריאותית. לישראל פוטנציאל לעמוד בחזית ההצלחה של המודל בזכות גודלה, ובזכות ההתנהלות והמבנה מערכת של הבריאות שלה, ולהפוך לאחת מחלוציו. אנו מודים למרכז הישראלי להתמכרויות על האירוח וההובלה".
פרופ' שאולי לב רן, מייסד ומנהל אקדמי של המרכז הישראלי להתמכרויות: "הדו"ח שחשפנו לפני כשלושה חודשים, הצביע על תמונת מצב עגומה לפיה 1 מכל 7 ישראלים מתמודד עם התמכרות, ו-90 אחוז מהם לא פונים לקבלת טיפול רפואי. נתונים אלו העלו את הצורך המיידי לשינוי מדיניות ולמימוש תוכנית פעולה בעלת פוטנציאל ליישום. מודל SBIRT יספק את המענה המהיר ביותר לטובת המתמודדים עם התמכרות".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה