בריאות

משרד הבריאות נכנע ללחץ: הכיתוב על אריזות התרופות יעודכן

משרד הבריאות נכנע לדרישת "רופאים לזכויות אדם" ו"לאלתר": הכיתוב על אריזות משככי כאבים מסוג אופיואידים יעודכן כי התרופה גורמת בוודאות לתלות
מערכת ice |  4
משה בר סימן טוב (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל, flickr/ zeevveez)
משרד הבריאות נכנע ללחץ הציבורי: אחרי עשרות שנים של הטעיה, הודיע משרד הבריאות על כוונתו לשנות את הכיתוב על אריזת משככי כאבים מסוג אופיואידים, כך שיבהיר שהשימוש בתרופה מביא בוודאות לתלות אצל המשתמש. כך עולה ממכתב שהעביר לאחרונה משרד הבריאות לארגונים "לאלתר – הקרן לתמיכה וליווי חולים נרקוטים" ועמותת "רופאים לזכויות אדם". בכך, נענה המשרד לעתירת הארגונים, שדרשה ממנו להבהיר את נזקן האמיתי של התרופות האופיאטיות.
בעתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד תמיר בלנק, דרשו הארגונים לשנות את הכיתוב על גבי אריזת התכשירים האופיואידים כך שתירשם אזהרה מפני הסכנות ותופעות הלוואי בהן אזהרה בדבר תמותה, פיתוח תלות ועוד. במסגרת הדיון בבג"ץ, הבהירה ד"ר פאולה רושקה, מנהלת המחלקה להתמכרויות במשרד הבריאות, כי "מה שאני חייבת לומר שתלות פיזית תהיה בטוח".
 
בעקבות העתירה, משרד הבריאות כינס ועדה לבחינת הצורך בביצוע שינויים בנוסח האזהרה, וזו המליצה לשנות את תווית האזהרה הנוכחית לנוסח, לפיו "שימוש ממושך באפיואידים גורם לתלות ועלול לגרום להתמכרות."
הארגונים לאלתר ורופאים לזכויות אדם מבהירים למען הסר ספק, כי תלות פיסית באופיואידים משמעותה יצירת המרה מאדם לנרקומן – אסיר כימי –  באופן קשה יותר מתלות בהירואין משום שמדובר בחומר טהור. הארגונים כואבים את העובדה שנדרשו למעלה מעשר שנים ועתירה לבג"צ כדי שהרגולטור יגן על המטופלים ויבצע את תפקידו. אלו שנים שבהם נוספו אלפי קורבנות שניתן היה למנוע.
כעת, כשגם משרד הבריאות מודה שהשימוש במשככי כאבים מסוד אופיואידים גורם בוודאות לתלות פיסית, חיוני לנקוט בצעדים נוספים על מנת להביא עובדה זו בפני המטפלים והמטופלים כאחד ולמנוע שימוש בתרופה זו, כאשר מדובר בכאב כרוני. צעדים אלו כוללים הדרכה לרופאים, מעקב על רישום אופיאטים ובקרה על ההצדקה למתן המרשמים לתרופות אלו, פתיחת תכניות גמילה יעילות, שיקום בקהילה, השתת הוצאות על חברות התרופות שגרמו למשבר ועוד.
יו"ר לאלתר אביתר סמולסקי מסר "סוף כל סוף אחרי 13 שנים נחשף פרצופו האמיתי של משכך הכאבים האופיאטי, ההרואין שהתחפש לתרופה".
הדס זיו, סמנכ"ל אתיקה ותוכן בעמותת רופאים לזכויות אדם, הוסיפה: "הובלנו יחד לסדק ראשון בחשיפת ההתעקשות של גורמים אינטרסנטים להסתיר את אופיין האמיתי של התרופות הללו. אנו מקווים כי משרד הבריאות יפעל בדרכים נוספות למנוע את המגפה שבארה"ב כבר גבתה מאות אלפי חיים".
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    בר סימן טוב
    אזרח מאוכזב 01/2023/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הוא הפוך משמו בר סימן טוב הוא איש קשה ולא סימפטי נוכחנו בזמן הקורונה ולפני כן באוצר שלא העביר תקציבים לבתי חולים זה מנהל משרד הבריאות
    סגור
  • 1.
    ותודה למשפחת סקלאר (ל"ת)
    אזרח 01/2023/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • משפחת סאקלר
    ד'ר ניר צבר 01/2023/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    'הנדבנים הידועים'
    סגור
  • סוחרי סמים ברישיון (ל"ת)
    הרסתם חיים 01/2023/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור