בריאות

מנכ"ל מד"א: "עברתי מלחמות ואסונות מכל סוג אפשרי – בדבר כזה עוד לא נתקלתי"

מד"א סופרת נפגעים והרוגים מאז תחילת המלחמה, אבל בארגון מבטיחים לא להוריד הילוך – ועם כ-1,500 אמבולנסים, מסוקים ואופנועים להתייצב בכל הגזרות. המנכ"ל אלי בין: "האחריות שלי היא לתת לכל אחד מהאנשים פה את מלוא המעטפת, כדי שיהיה להם את הרצון לקום כל יום מחדש ולהציל חיים"

מערכת ice | 
אלי בין, מנכ"ל מד"א (צילום דוברות מד"א)
בנוהל קבוע זה שבוע וחצי, מתמרן אלי בין מנכ"ל מד"א, בין ניהול האופרציה מהחמ"ל שבמטה המרכזי של הארגון בקריית אונו, לבין גיחות יומיומיות לגזרות הלחימה השונות. "חשוב לי להיות כל הזמן בתנועה", הוא מדגיש בראיון לאתר .ice "הנוכחות שלי נדרשת גם בשטח. כאשר הצוותים שלנו מצילים חיים תחת אש, אני צריך להיות שם יחד איתם, כתף אל כתף. מבחינתי, ברגעים הללו בדיוק, נמדדים ערכים של מנהיגות ודוגמה אישית".
מאז בוקר ה-7 באוקטובר, גם מד"א ובין מגויסים: עשרות אלפי אנשי הארגון, בליווי צי הכולל כ-1,500 אמבולנסים, מסוקים, כ-500 כלי רכב נוספים וכ-600 אופנועים – פועלים להתייצב בכל אירוע ולספק מענה אפקטיבי. "אנחנו עובדים סביב השעון", מתאר בין. "יש חלוקת עבודה ברורה וכל אחד פה במד"א יודע את משימתו. אנחנו בשעת חירום ומודעים לכובד המשימה. ברור לנו גם שהמערכה הזו יכולה להתלקח במהירות לזירות נוספות. המיומנות והניסיון שצברנו לאורך השנים מסייעים לנו לעמוד באתגרים, כשתוך כדי המערכה, אנחנו מקפידים לעשות את ההתאמות הנדרשות, להתייעל ולהשתפר. מד"א יעשה ככל שניתן כדי לעזור למדינת ישראל לנצח".
בין זוכר היטב את שיחת הטלפון שהגיע אליו בשעות המוקדמות של אותה שבת ארורה. "הייתי במיטה, ישנתי", הוא משחזר. "התבשרתי מקצין המשמרת על מתקפת טילים על ישראל מעזה. המטה שלנו הוצף תוך דקות במבול של טלפונים. הבנו שאנחנו בפתחו של אירוע בעוצמה שלא הכרנו, שהירי מהרצועה הוא רק הפרומו. בחגים, ובדגש על שבתות, מד"א ערוך בכוננות גבוהה, כך שיכולנו להגיב בצורה טובה. נכנסנו מהר מאוד לעניינים".
מאז, פועל הארגון ללא הפסקה בכל הגזרות, וגם הוא לא חף מנפגעים. "האמבולנס הראשון של מד"א שיצא בשעות הראשונות למלחמה לפעול באופקים, ספג פגיעה קשה והנהג נרצח", מספר בין. "מראשית המלחמה נהרגו לנו 3 אנשים, כשעוד 4 אנשי מד"א נהרגו בפעילות מילואים במסגרת צה"ל".
ברמה האישית, מודה בין, המערכה הנוכחית היא אירוע יוצא דופן בכל פרמטר: "עברתי כבר מלחמות, סבבים ומבצעים, לצד אסונות מכל סוג אפשרי – במשהו כזה עוד לא נתקלתי. מעולם לא דמיינתי שנצטרך להתמודד מול תרחישים מזוויעים כאלה. אני לא רוצה להיכנס לתיאורים גרפיים, אבל ממדי האכזריות והרוע של החמאס הם בלתי נתפסים. כל אירוע אליו מוזנקת מד"א הוא עולם ומלואו: לצד טיפול איכותי ורגישות מקסימלית, אנו נדרשים להרבה חוסן נפשי ומסירות. הסיטואציות שאנו נתקלים בהם במלחמה הזו מחייבים לשמור על הנפש. אנו מקפידים על ליווי וסיוע לכל האנשים שלנו, הם לא לבד במערכה".
"מעבר לטיפול ופינוי נפגעים, אספנו מאז תחילת המלחמה גם למעלה מ-25 אלף מנות דם שפוזרו בכל בתי החולים ועיבו את היכולות של הצוותים הרפואיים להעניק טיפולים מצילי חיים ולבצע ניתוחים", מרחיב בין. "בנוסף, השקנו גם קורסים באינטרנט לטובת ציבור, למשל להתמודדות עם תרחיש של נפילת טילים. במקביל למלחמה, אנחנו כמובן ממשיכים לטפל בכל האירועים שבשגרה: יולדות, תאונות למיניהן, מצבי חירום כמו התקפי לב שמחייבים הגעה מהירה לבתי החולים. המלאכה מרובה ואנחנו עושים את המרב כדי להתמודד עם המשימות, והן רבות ומגוונות".

החמ"ל של מד"א במטה הארגון. "עובדים סביב השעון"
כאשר נשאל בין על הקשיים שמלווים את הפעילות האינטנסיבית, יש לו תשובה ברורה: "חסרים לנו אמבולנסים ממוגנים ולא מהיום. כבר שנים ארוכות אנחנו זועקים למדינה ולממשלות ישראל לתקצב אותנו. לא ניתן להסתמך על רק תרומות ופילנתרופיה. זה נושא שחייב להיות גבוה בסדר העדיפויות הלאומי, וגם עליו תצטרך המדינה עם תום הלחימה לתת תשובות".
בין (60), הגיע למד"א כמתנדב בגיל 15, ומאז קרוב ליובל הוא חלק בלתי-נפרד מהארגון. כמנכ"ל הוא משמש משנת 2005. "אני גאה להוביל את הארגון", הוא מסכם. "האנשים שלנו שמים את החיים האישיים שלהם בצד ורואים בתפקידם שליחות – וזו לא סתם סיסמה. מד"א היא כור היתוך אמיתי ואנחנו מוקירים את כל מי ששייך לארגון הזה. האחריות שלי, היא לתת לכל אחד ואחת מאנשי ומנשות מד"א את מלוא המעטפת, האהבה והערכה כדי שיהיה להם ולהן את הרצון לקום כל יום מחדש ולהציל חיים בישראל".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה