נבחרת אייס

בג"ץ יגן שוב על הגזלנים ואת האזרחים סוג ב' יפקיר? | פרופ' ירון זליכה

האם שוב ימכור בג"ץ את החלשים ויגן על הפקידות שחברה להון, בעודו מצקצק בלשונו על חשיבות הפרדת הרשויות, ומדגיש כיצד הוא שומר על זכויות האדם במדינה? | חלק שני
פרופ' ירון זליכה
פרופ' ירון זליכה |  81
פרופ' ירון זליכה (צילום באדיבות המצולם, shutterstock, freepik)
מאמר המשך זה עוסק בגזל המקומם וחסר התקדים של עשרות מיליארדי שקל (ויתכן שאף הרבה יותר מכך) מתושבי השכונות העממיות והעברתם לקבלנים ואינטרסנטים, באמצעות הסדר כובל המקבע את התמורות בפינוי בינוי למקסימום עלוב, תוך הפחתה דרסטית של יכולת בעלי הדירות להתנגד לכך. בחלקו הראשון של המאמר עסקתי בפרטי ההסדר הכובל, ובחלקו השני אתמקד להלן בפגיעה הדרסטית ביכולת להתנגד לו.
בשבוע שעבר, נוכחנו לדעת כי באמצעות תקן 21.1 מועצת השמאים, בתיאום עם הקבלנים והרשויות, קיבעה תמורה אחידה של כ-12 מ"ר ברוטו (במרבית המקרים). בכך היא יצרה הסדר כובל, מעין קרטל מחירים, שמאפשר לקבלנים להשתלט על קרקעות יקרות ערך בלב איזורי הביקוש תמורת "מחיר מבצע" נמוך במיוחד. התקן מחייב במידה רבה את בעלי הדירות להסכים לתמורה המוכתבת להם ומקשה עליהם לקבל תמורה לפי שיעור קומבינציה, כלומר כאחוז מסך זכויות הבניה בקרקע, כמקובל בשוק החופשי.
 
ואם לא די בכך, הרי שבסמוך לפני תיקון התקן, ממשלת ה"שינוי" הפחיתה את הרוב הנדרש בפינוי בינוי לשני שליש בלבד ממספר הדירות ולמחצית בלבד משטחי הדירות. כך שאותו רוב שנדרש לצורך ניהול רגיל של הבניין יידרש גם לצורך הריסה ובניה של שכונות שלמות – עיוות מוחלט של המידרג הנורמטיבי! כך ניתן להבטיח שלתושבי השכונות בעלי הקרקע לא תהיה באמת יכולת להתנגד לעסקאות לא הוגנות. בואו לא ניתמם: הקבלנים משיגים את הרוב הזה בקלות רבה. ראשית הם מחתימים בקלות יחסית את בעלי הדירות שבכלל לא גרים במתחם וכן את חברות הדיור הציבורי כגון עמידר. לאחר מכן, במקרים לא מעטים, הם אומרים לנותרים ש"הרוב חתמו" (גם אם זה לא מדויק) ומהלכים עליהם אימים שינקטו נגדם הליכים משפטיים. ברור שרוב התושבים מפחדים וחותמים בעל כורחם, ביודעם שבתי המשפט מעדיפים בדרך כלל את המקושרים והחזקים על פני האזרחים הפשוטים. חלשים על חזקים וחזקים על חלשים.
שלא לדבר על הבעיה הנוצרת כאשר הקבלנים קונים החוצה חלק מבעלי הדירות במחירים גבוהים, ובמסגרת חישוב הרוב הדרוש קולות הקבלנים נספרים ללא נטרול העניין האישי שלהם – בניגוד מוחלט לנורמות משפטיות בסיסיות של ניגוד עניינים. היות ובמתחמים רבים כמחצית מהדירות הן בבעלות משכירים ו/או המדינה (באמצעות חברות דיור ציבורי כגון עמידר), ניתן לפנות את בעלי הדירות שמתגוררים בבתיהם – כלומר את אלו שאיכות חייהם תושפע בצורה הקריטית ביותר מהתהליך – גם אם רובם יתנגדו לכך בתוקף! יצוין כי הליך החקיקה בוצע בחופזה במסגרת חוק ההסדרים, והיועצת המשפטית לכנסת התנגדה לכך נחרצות בשעתו וקבעה שאין כל הצדקה לפגיעה קשה כזו בקניין מבלי לדון בכך כנדרש בצורה מעמיקה במסגרת הליכי חקיקה רגילים.
אם במקביל להפחתה הדרסטית של הרוב הדרוש הייתה הממשלה מבטיחה את זכותם של בעלי הקרקע לתמורה הוגנת (ואפשרות סירוב בהעדרה) – ניחא. אך לא זו בלבד שלא ניתנה כל הגנה כזו, אלא בדיוק להיפך! עילת הסירוב בחוק מאפשרת התנגדות רק אם התמורה אינה סבירה לפי קביעת שמאי פינוי בינוי; והיות ושמאי פינוי בינוי מחויב לאמור בתקן 21.1, אשר בתורו מעגן את ההסדר הכובל של 12 מ"ר, אזי אין כמעט סיכוי לבעל הדירה להוכיח שהתמורה שקיבל אינה סבירה; ולפיכך הסירוב שלו יהיה תמיד "בלתי סביר"! הממשלה פעלה בשיטת הסלמי: ראשית היא פגעה דרסטית ביכולת להתנגד לפרויקטים לא הוגנים באמצעות הפחתת הרוב, ורק לאחר שהפחתת הרוב אושרה והיוותה עובדה מוגמרת, היא פגעה דרסטית גם בתמורות באמצעות תקן 21.1. היא נמנעה מלקדם זאת במשולב כדי להפחית את הביקורת נגד המהלכים הדורסניים שלה. עינינו הרואות כי מדובר בתנועת מלקחיים מחושבת היטב אשר לופתת את תושבי השכונות מכל הכיוונים, ולא מותירה להם ברירה זולת התפנות מקרקעות ונכסים יקרי ערך שבבעלותם אשר רכשו בזיעת אפם, והכל תמורת נזיד עדשים, בפרקטיקות שמזכירות מדינות עולם שלישי.
ואל תחשבו שהממשלה החדשה טובה יותר. בחוק ההסדרים האחרון, בלחץ הקבלנים, אף התווסף סעיף אשר מורה להגדיל עוד יותר את הרווח המינימלי המובטח להם בתקן 21.1. גם בתקן עצמו הקבלנים דאגו להדגיש את "מרכיבי הסיכון" לקבלן ואת הצורך ברווח מינימלי גבוה. זאת אף שעסקאות אלו נעשות בלב אזורי הביקוש כמעט ללא סיכון מימוני (שכן הקרקע נרכשת בקומבינציה ללא אשראי וחלק משמעותי מהפרויקט נמכר לפני התחלת הבנייה), ושיעור הרווח בהן גבוה בדרך כלל מפרויקטים דומים בקרקע ריקה. איזו מן תחרות זו? מדוע לייצר עוד הסדרים כובלים והגבלים עסקיים במדינה הכי לא תחרותית בעולם המערבי? מדוע תמיד הממשלה מתערבת לטובת בעלי ההון ועל חשבון האזרח הקטן? זאת במקום לקבוע את המובן מאליו – שתושבי השכונות זכאים לתמורה לפי אחוז קומבינציה, כפי שזכאי כל בעל קרקע אחר במדינה!.
ובימינו גם לא מיותר לדבר למרבה הצער על הדרה. האם הממשלה ומועצת השמאים היו מעזים להתערב בצורה זו בזכויות המקרקעין של תושבי הקיבוצים והמושבים? או בעסקאות הקומבינציה שמתבצעות בשכונות היוקרה? האם מישהו יכול לדמיין להציע לאזרחים סוג א' הללו להתפנות מקרקעותיהם יקרות הערך תמורת 12 מ"ר? ואחר כך מתפלאים מדוע אנשים מרגישים אזרחים סוג ב'! ואיפה התקשורת שכל כך חרדה בדרך כלל לעתיד הדמוקרטיה וזכויות הפרט? מדוע היא אוטמת את אוזניה ומחרישה כאשר מדובר ברמיסה גסה וחסרת תקדים של זכויות קניין של ציבור גדול כל כך ולא מקושר? אין גבול לצביעות?
עתירה הוגשה לבג"ץ כבר לפני כמעט שנה וחצי כי ההסדר הכובל הזה אינו חוקי. בג"ץ דן בכך רק בחודש שעבר וכ-2 מיליון תושבי השכונות העממיות ממתינים בסבלנות לפסיקתו. בדיון עצמו, כבוד השופטת וילנר, אשר רק לאחרונה רוקנה כאמור מכל תוכן את החוק האוסר על מונופול לגבות מחירים מופרזים, תמהה מה הבעייתיות בתקן, וציינה שהתמורה שהוא קובע נראית לה מספקת. יש לקוות כי הנאמר בדיון אינו משקף את הפסיקה הצפויה, וכי בג"ץ יבחן את הסוגייה לעומקה, על כלל השלכותיה הכלכליות והחברתיות.
האם שוב ימכור בג"ץ את החלשים ויגן על הפקידות שחברה להון, בעודו מצקצק בלשונו על חשיבות הפרדת הרשויות, ומדגיש כיצד הוא שומר על זכויות האדם במדינה? או שמא יפתיע ויושיע את תושבי השכונות?
*הכותב הוא ראש ביה"ס לחשבונאות, כלכלה וניהול כספים בקריה האקדמית אונו ויו"ר המפלגה הכלכלית
תגובות לכתבה(81):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 52.
    מיגדלים כושלים
    אבי 01/2024/25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מיגדלים כושלים ספר של פרופסור רחל אלתרמן מיגדלים רק לעשירון העליון מי יתחזק את המיגדלים האלו למי יהיה כסף בסוף הכל יהפוך לסלמס מסתירים מהדיירים את העלויות הגבוהות שכרוכות בכך
    סגור
  • 51.
    זליכה צודק בכל מילה.
    זליכה צודק בכל מילה. 06/2023/28
    הגב לתגובה זו
    2 0
    זליכה צודק בכל מילה.
    סגור
  • 50.
    למה שלא תספר לכולם מי הגיש את הבגצ? (ל"ת)
    ש.א 06/2023/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 49.
    זליכא
    רוני 05/2023/07
    הגב לתגובה זו
    0 1
    חשבתי שאתה ישר אמין. לפי מה שאתה כותב . אני מסיק שאתה סתם מקשקש בזנב כדי להצטרף לממשלה ברשות היה רציתי לבחור בך. מזל לא .
    סגור
  • 48.
    חפשו בפייסבוק "פינוי בינוי - רק תמורת שטח ראוי" והצטרפו
    פינוי ראוי 04/2023/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למאבק התושבים!
    סגור
  • טען עוד
  • 47.
    נווה ישראל הרצליה
    אסף אמר 04/2023/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני תמיד טענתי ואמרתי שהקרקע שאנחנו יושבים עלייה שווה מיליארד שקל. השכנים לא שמעו לי וזאת התוצאה: שכונת הגפן נוה ישראל פרוייקט שיניב רווח של מיליארד שקל לקבלנים, יזמים, וכל מיני מאכרים. אבל מה לעשות שיכון המרוקאים היה קל להשחיל להם אותה.
    סגור
  • 46.
    קשקשן... אם בעלי הדירות רוצים שיתאגדו יחדיו
    יאללה 04/2023/25
    הגב לתגובה זו
    2 5
    ויחליטו על מיזם משותף ויתחלקו בתמורות כאוות נפשם אך הם לא יודעים לעשות זאת ועל מנת למנןע מצב שבו האחרונים מנסים לסחוט את היזמים ואז הפרוייקט לא יוצא לפועל כלל ואז התוצאה שכולם נזארים בדירות פח... לא זו אף זו, אם יילכו על קומבינציה אז יצטרכו הרבה מאד זכויות ואת זה הועדה המקומית והמחוזית לא תיתן להם אז שוב חזרנו לבעיה ... אך ככה זה כאשר כלכלן שלא מבין בנדלן מתיימר להבין בכל.... ומנסה לקושש קולות לבחירות הבאות בניסיון לקרוץ לקהל שלא מבין כלום ורואה תיאר פרופ' אז חושב שמדובר במבין גדול חחחחחחחחח
    סגור
  • אותו קבלן כותב כאן בכמה שמות ומזלזל באינטגלנציה של
    רפי 04/2023/30
    הגב לתגובה זו
    2 0
    התושבים. אז אדון קבלן תפנים- מי שמנסה לסחוט כאן זה אתה את התושבים ולא להיפך. כשאתה קונה כל קרקע אחרת בקומבינציה מאנשים שמבינים עניין אתה לא בא ומנסה למכור להם לוקשים שאתה בכלל עושה להם טובה, נכון? אתה קונה קרקע יקרת ערך, בעלי הקרקע ואתה מתחלקים בזכויות לפי קומבינציה וזהו. אם תגיד להם 12 מ"ר יצחקו לך בפרצוף ויעיפו אותך מכל המדרגות. אף אחד לא עושה כאן טובה לאף אחד אחר. נטו עסקים. החלוקה לפי אחוזי קומבינציה זה תנאי בסיסי בכל עסקת קומבינציה, בין אם זה פינוי בינוי, קומבינציה בקרקע ריקה או כל דבר אחר. אתה מנסה להטעות פה אנשים אבל אל תדאג, התושבים חכמים ומבינים עניין ויודעים את האמת. שיתנו אחוזי קומבינציה, שגם הקבלן ירוויח סביר וגם התושבים - רק זה מה שיקדם את ההתחדשות לטובת כולם.
    סגור
  • בדיוק.
    אמיר 04/2023/27
    הגב לתגובה זו
    0 2
    הזכות לעסקת קומבינציה תמיד קיימת עבורם. אבל זה בחיים לא ייצא לפועל בגלל שזה לא כלכלי. בלי מסלול רשויות שייתן להם זכויות הרבה מעבר לפוטנציאל התכנוני באזור אין להם שום סיכוי לפרויקט אפילו לא ל 12 מ"ר וכל מה שיש להם ביד זו דירה מתפוררת. וחוץ מזה התמורה היא לא רק 12 מ"ר אלא גם עלויות בניה חדשה של הדירה הקיימת, תוספת חניה תת קרקעית, מחסן ומרפסת, תשלום דמי שכירות בתקופת הבניה, תשלום אגרות והיטלי פיתוח על התוספות, פטור מהיטל השבחה, תשלום דמי ניהול ל 10 שנים ועוד... אבל את זה הפרופסור המלומד לא יודע או לא יזכיר. אני הייתי מתבייש לכתוב כתבה כזו.
    סגור
  • הנה שוב אותו קבלן בשם אחר, איזה רמה נמוכה
    רפי 04/2023/30
    הגב לתגובה זו
    2 0
    תפסיק לעבוד על אנשים ולהטעות. פינוי בינוי זאת עסקת קומבינציה. נקודה. רק שאתה וחבריך מנסים לא לשלם לפי מה שמקובל בשוק אלא לתת לבעלי הקרקע כמה גרגרים ואת חלק הארי של השווי לשמור לעצמכם ולאיים שאם אתם לא תבואו אז לא יהיה פרויקט ועוד לרצות שינשקו לכם את הרגליים והידיים. מנסים לאיים עם משהו שבכל עסקת קומבינציה אחרת בכלל לא היה עולה על דעתכם לאיים ככה על בעלי הקרקע. חביבי- לא ילך לכם. אנשים הרבה יותר חכמים ממה שאתה חושב.
    סגור
  • 45.
    שחיתות
    מולייר 04/2023/25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אין חדש תחת השמש כך היה במפעלי ים המלח שנמכרו בנזיד עדשים למשפחה פריבילגית כך עם הגז עם תשובה ובטח כך עם קרקע לבניה עם חבורת חזירים .כך בישראל ואני מניח ברוב העולם עובד הון שלטון. לצערינו כולם צושחתים וחזירים .
    סגור
  • 44.
    כמה איש נמוך קומה אתה יכול ליהיות בשביל מנדט (ל"ת)
    יוסף1 04/2023/25
    הגב לתגובה זו
    0 5
    סגור
  • כמה מגיב בתשלום נמוך אתה יכול להיות (ל"ת)
    אלק מחאה עממית 04/2023/25
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 43.
    נשמע שהממשלה אשמה
    אלעד 04/2023/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל מה שבגץ עושה פה זה לתת תוקף לחוקים שהממשלות הכושלות העבירו
    סגור
  • 42.
    ירון זליכה
    אזרחית 04/2023/24
    הגב לתגובה זו
    2 1
    אין עליך !המתריע בשער שומר הסף האמיתי.
    סגור
  • 41.
    בשביל זה הם שומרים על בגץ
    אא 04/2023/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ישרף בגהינום אהרון ברק הכלב בן כלב ,דקטטור!!!אהרון ברק צריך לשבת בכלא
    סגור
  • 40.
    בכותרת "בג"ץ" ו "אזרחים סוג ב' " - זליכה מנסה לרכב על ג
    נסים 04/2023/24
    הגב לתגובה זו
    0 5
    מה הקשר בכלל בין הכותרת לתוכן המאמר? מאמר כל כך טכני וגם אם מעניין, לא זו הדרך לתפוש כותרות! מאוד הערכתי את מר זליכה בהיבטים ובתפקידים השונים שמילא ועל כן מצער עוד יותר לראות זאת!
    סגור
  • פינוי בינוי
    יקל 04/2023/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שירבו כמוהו לכנסת!!!
    סגור
  • לא בא לך להבין או סתם נעל..? (ל"ת)
    המגפר 04/2023/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 39.
    ביאליק-בת ים
    אבי אזולאי 04/2023/24
    הגב לתגובה זו
    4 2
    חבל מאד שמדינת ישראל מוותרת על כישרון על כמו פרופ זליכה,לצערי גם אני קבלתי סוג של הצעה,ראה וקדש,שאין לך יכולת להתנגד להביע דעה שונה,פשוט לקוח שבוי,זה חלק מהשיטה לאיים על מיעוטי יכולת,שבקושי מסיימים את החודש,ובנוסף גם השקרים הגורפים שהרוב חתם,זה פשוט מקומם,זה רק מוכיח למה הרפורמה הכרחית.
    סגור
  • 38.
    ביאליק-בת ים (ל"ת)
    אבי אזולאי 04/2023/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 37.
    דמגוגיה במיטבה
    ניר 04/2023/24
    הגב לתגובה זו
    1 5
    עוד מאמר של הדמגוג שממשיך לחפש בייס פוליטי.
    סגור
  • הפוסל במומו פוסל. כואב לך שחושף את האמת (ל"ת)
    רפי 04/2023/25
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 36.
    אפילו אתה לא מאמין במה שכתבת.
    יוס 04/2023/24
    הגב לתגובה זו
    1 6
    מביך. מאוד מתאים לקשקוש השקרני של הפרופ הטכני יובל טלבשאן מאונו. בגץ לא קובע את מדיניות הממשלה הוא דן בעתירות. ויש היגיון בהסרת חסמים לפינוי בינוי שרוב הפרויקטים תקועים שנים. הרבה פעמים ההתנגדות רגשית. והשכונות נשארות מתפוררות ולא ביטיחותיות. אף אחד היום לא הפסיד מפינוי בינוי.
    סגור
  • התגובה שלך מביכה ומעידה בעיקר
    רפי 04/2023/25
    הגב לתגובה זו
    2 1
    שאתה אינטרסנט מקומבן ולא אכפת לך מהתושבים
    סגור
  • 35.
    כך הכבוד לזליכה
    פארוק 04/2023/24
    הגב לתגובה זו
    3 0
    בגץ שוב שודד אותנו. הרפורמה לא מספיקה, צריך פירוק.
    סגור
  • 34.
    צבוע
    מישוו 04/2023/24
    הגב לתגובה זו
    1 6
    חבל שבגץ לא יכול לטפל בגזענים צבועים ושקרנים עם רגשי נחיתות. שמענו ממך מספיק.. לך תנוח קצת
    סגור
  • עוד מגיב בתשלום של המחאה ה"עממית"
    רן 04/2023/25
    הגב לתגובה זו
    4 0
    אתם כאלה שקופים
    סגור
  • 33.
    כרגיל
    משינה 04/2023/24
    הגב לתגובה זו
    3 0
    כמה אתה צודק אנחנו שכונה עממית שממש סובלת מזה תבורך אתה רובין הוד התורן הלוואי שיצא משהו מהכתבה הזו וההאבורד שנתניהו והעלק ימין בית היוצר של כל העוול הזה
    סגור
  • 32.
    בגץ מעולם לא דאג באמת למיעוט
    יעל 04/2023/24
    הגב לתגובה זו
    6 0
    בגץ דואג רק למיעוט שלו או שיש לובו אינטרס, הקשר בין צדק לבגץ מקרי בהחלט
    סגור
  • 31.
    אתה חתיכת קשקשן
    עע 04/2023/24
    הגב לתגובה זו
    1 7
    שוב תעביר לבית המשפט את תחלואי הפוליטיקה
    סגור
  • דמגוג עם מנת משכל מזערית (ל"ת)
    קבלניקו 04/2023/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • ממש הפוסל במומו
    גד 04/2023/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בג"צ הוא המגן האחרון... בלה..בלה בלה.. חבוב זאת בדיוק הנקודה, זה המבחן של בג"צ, זה התפקיד שלו! להגן על האזרח החלש. פרופסור זליכה מתאר ומדגים את הבעיה, מה יעשה בג"צ ? ...
    סגור
  • 30.
    צדיק בסדום
    ב. ב 04/2023/24
    הגב לתגובה זו
    8 0
    רפורמה עכשיו הון שלטון(בג"ץ) צריך לעשות סוף לזה.
    סגור
  • 29.
    עדיף הרס ברעידת אדמה ?
    יוסי 04/2023/24
    הגב לתגובה זו
    1 6
    לא משנה כמה תמורה תמיד זה עדיף על הנזק של רעידת אדמה למבנים ישנים , עוד 12 מ״ר או פחות זה לא משנה ! העיקר שתהיה דירה חדשה וגדולה יותר מהישנה וכמובן עמידה בתקן רעידות אדמה , ואש , ושכונה מודרנית עם מעליות ועוד צעירים שיוכלו להרשות לעצמם רכישת דירה .
    סגור
  • וועד בית של 1,000 ש'ח לחודש (ל"ת)
    רגיל להדפק 04/2023/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • כן!!!
    אורי 04/2023/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מעדיפים למות ושהילדים שלכם לא יחייו על חשבוננו. יעלוקות גזלניות
    סגור
  • אהה אתה אומר הפחדה עובדת יותר טוב
    גד 04/2023/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    נכון צריך לבנות מחדש את המבנים האלו. למה זה אומר שצריך לקפח את בעלי הנכסים? בניה בקומבינציה רגילה, בעלי הנכסים מקבלים כשליש מהערך הסופי של הנכס בגמר הבניה.
    סגור
  • 28.
    זליכה נוכל שחבר לביג שוט
    חגי 04/2023/24
    הגב לתגובה זו
    1 9
    מנסה לגנוב כספי חיילים
    סגור
  • קשקשן בשקל (ל"ת)
    עובד מדינה 04/2023/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • תתבייש. (ל"ת)
    ב. ב 04/2023/24
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 27.
    אלדד יניב
    די לאופורטוניזם 04/2023/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רק בלי הזקן
    סגור
  • 26.
    בג"ץ האייתולות כמו באיראן
    אור 04/2023/24
    הגב לתגובה זו
    2 0
    בג"ץ האייתולות משמרות המהפכה הרסו מבינה יחד עם אהרון ברק זקן תראי עלוב יותר גרועים מהשלטון באיראן כיום יש דיקטטורה של בג"ץ שולטים במדינה בשיתוף השמאל צריך להעביר הרפורמה דחוף
    סגור
  • 25.
    אז עכשיו בגצ אשם גם בזה?
    דן 04/2023/24
    הגב לתגובה זו
    1 3
    לא יאמן. מה מפריע לממשלה לחוקק חוקים בנושא?
    סגור
  • 24.
    כל עוד צעירי השכונות ימשיכו להתגייס להיות בשר תותחים
    איציק 04/2023/24
    הגב לתגובה זו
    0 1
    להגנה על הפושעים האלה בחינם כך זה ישאר
    סגור
  • 23.
    זליכא גלה לנו מה הבטיח לך ביבי
    תמיממי 04/2023/24
    הגב לתגובה זו
    2 5
    יותר מ 12 שנה ביבי בשלטון. מחירי הדיור עלו בעשרות אחוזים לא זוכרת פעם אחת שהאיש תקף את הממשלה בנושא הזה. כל הזמן פימפם על פירוק המונופולים וכו.בחודשים האחרונים אין כתבה או מאמר או ראיון שהוא מפרסם והוא לא תוקף את ממשלת השינוי או בגץ. וואללה רואים לך. רוצה לחזור לאולפנים כמו אלדד יניב? כל כך שקוף. להקיא??????
    סגור
  • דווקא הוא תקף הרבה גם את ביבי
    רפי 04/2023/25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    טיפה תקרא עליו לפני שאתה כותב סתם
    סגור
  • כפכף עץ משובח (ל"ת)
    בלי גרביים 04/2023/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 22.
    צדיק בדורו זליכה
    זהבה 04/2023/23
    הגב לתגובה זו
    6 1
    איש מוכשר וישר זליכה
    סגור
  • 21.
    להזכיר תמיד את המליארדים שנתנה המדינה לקיבוצים
    עמי2 04/2023/23
    הגב לתגובה זו
    5 0
    בשקט סיפחו הקיבוצים לעצמם אדמות מדינה, כולל אתרי טבע, בשווי מליארדים!!! וזאת בנוסף להסדרי חובות שהמדינה וירה להם על מיליארדים רבים
    סגור
  • 20.
    מה אתם באמת מצפים מהשופטים לוחמי העל שמגינים בגופם
    חברים 04/2023/23
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מה באמת מצפים מהשופטים מגיני חברות הביטוח בהם עבדו בעבר בהיותם עורכי דין ומגיני החברות הקבלניות הגדולות. הרי הם מחרפים את נפשם וגופם כדי לעזור לקבלנים העשירים וחברות ביטוח שמרוויחות מיליארדים בשנה עי פסיקות מגוחחות והזויות למרות שיודעים היטב שמגיע לתובע מה שהוא דורש בצדק. מגינים על חברות ביטוח באי תשלום תביעות סיעוד למרות שהתובע כבר בכיסא גלגלים , אי תשלום ביטוח משכנתא למרות שהתובע מת והילדים הקטנים לא דרשו את הכסף , אי תשלום הוצאות רפואיות ועוד . מה , באמת מה לא עושים בשביל החברים העשירים שלהם
    סגור
  • 19.
    בגץ ימכור
    יוסי 777 04/2023/23
    הגב לתגובה זו
    2 0
    יש יותר מסיכויי סביר שבג"ץ ימכור את בעלות הציבור על רכושו, לאנשי הון ובעלי אינטרסים.
    סגור
  • 18.
    זליכה פוזיציה
    דרומי 04/2023/23
    הגב לתגובה זו
    1 4
    שטויות בלי המגבלות האלו ורוב מיוחד בעלי דירות יסחטו את השכנים שלהם מה רע במעבר לדירה חדשה בנין חדיש ומפואר עם אקסטרה 12 מר ? לא הבנתי מה הבעיה ? המדינה מנעה מקבלנים לקמבן ומאזרחים להחזר!על השכנים שלהם . הפרויקטים האלו הם על רף רווחיות סביר עובדה שלא מחקו את כל דרום תל אביב ובנו בנינים חדשים במקום
    סגור
  • איך רואים שאתה קבלן (ל"ת)
    רפי 04/2023/25
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 17.
    צודק ב100%. שוד בצהרי יום
    סבתוש 04/2023/23
    הגב לתגובה זו
    6 0
    וכולם שותקים
    סגור
  • 16.
    נווה ישראל הרצליה
    אסף אמר 04/2023/23
    הגב לתגובה זו
    3 0
    אני תמיד טענתי ואמרתי שהקרקע שאנחנו יושבים עלייה שווה מיליארד שקל. השכנים לא שמעו לי וזאת התוצאה: שכונת הגפן נוה ישראל פרוייקט שיניב רווח של מיליארד שקל לקבלנים, יזמים, וכל מיני מאכרים. אבל מה לעשות שיכון המרוקאים היה קל להשחיל להם אותה.
    סגור
  • 15.
    חפשו בפייסבוק "פינוי בינוי - רק תמורת שטח ראוי"
    פינוי ראוי 04/2023/23
    הגב לתגובה זו
    2 0
    והצטרפו למאבק התושבים!
    סגור
  • 14.
    מגינה רקוהה מהיסוד בחסות דיקטטורת בגצ (ל"ת)
    בני 04/2023/23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 13.
    לבחור בזילכה
    עם ישראל חי 04/2023/23
    הגב לתגובה זו
    8 5
    מציע לכולם להצביע לירון זילכה
    סגור
  • 12.
    זליכה
    זילכה 04/2023/23
    הגב לתגובה זו
    4 8
    אדם ממורמר מתוסכל עם ריגשי נחיתות
    סגור
  • בדיוק- קיבל הנחיה מנתניהו
    תמיממי 04/2023/24
    הגב לתגובה זו
    1 3
    אתה מחפש שביל לחזור לתודעה?פאתטי...
    סגור
  • תתבייש לך סותם פיות (ל"ת)
    מיקי 04/2023/23
    הגב לתגובה זו
    1 2
    סגור
  • 11.
    זליכה מבריק, איש של אמת שפועל ללא מורא (ל"ת)
    רפי 04/2023/23
    הגב לתגובה זו
    11 3
    סגור
  • 10.
    מר זליכא צודק
    חנה טל 04/2023/23
    הגב לתגובה זו
    11 1
    מר זליכא,אתה חייב להמשיך ולהלחם למעננו,כי אין אחרים,ביבי שם פס על הפועלים. לכן מר זליכא תגייס אנשים כמוני שמוכנים ממרומי גילם להירתם למען ההגנה על ההגינות והחלוקה השיוויונית ולמען כניסתך לכנסת,אתה איש שאנחנו העם צריכים אותך בכנסת.אל תוותר. ב ה צ ל ח ה !!!!
    סגור
  • 9.
    אפס
    מיקה 04/2023/23
    הגב לתגובה זו
    4 9
    זליכה אפס מאופס סטייק מתהפך
    סגור
  • כמה שקוף שאתה מגיב בתשלום של המחאה ה"עממית"
    בעל דירה 04/2023/23
    הגב לתגובה זו
    3 0
    שמכוונת בידי בעלי ההון
    סגור
  • 8.
    זליגה הוא סוג ז (ל"ת)
    ליכודניק 04/2023/23
    הגב לתגובה זו
    3 9
    סגור
  • קבלן מתוסכל הא? לחוץ שלא תוכל יותר לעבוד על התושבים (ל"ת)
    רציונלי 04/2023/23
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 7.
    מהופנט
    יוסי יוסי 04/2023/23
    הגב לתגובה זו
    6 3
    לא מרגיש שנתניהו הפנט אותו
    סגור
  • ומה איתך- לא מרגיש שהיכולת לבחון דברים עניינית בלי קשר
    רפי 04/2023/23
    הגב לתגובה זו
    3 0
    לביבי/לא ביבי נעלמה ממך?
    סגור
  • 6.
    פרופ ירון זליכה
    אניאת 04/2023/23
    הגב לתגובה זו
    8 0
    שאלה לי אליך פרופ׳ זליכה, אני מאד מפרגנת לך, באמת! אבל היכן היית כל השנים מאז שעזבת את משרד האוצר? ידעת על כל הבישולים ו גניבות והכל הכל הכל? למה כבר אז לא השמעת קולך? למה לאחר ככ הרבה שנים שעשית לביתך, דאגת להתפתח ולהתפתח כלכלית ורק כשאינך ״ שבע״ אתה משמיע קול?
    סגור
  • הוא היה פה כל הזמן, זה שאת לא יודעת את יוצאת טיפשה
    עדן 04/2023/25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הוא עשה בשבילך מגש הכסף כתב את הגווארדיה השחורה ודיבר בלי סוף את פשוט חסרת מח שיודעת רק להתלונן במקום לבדוק לא מגיע לאנשים כמוך את זליכה
    סגור
  • פוזיציה
    דנה 04/2023/23
    הגב לתגובה זו
    3 3
    אין אמונה באנשי ציבור גם כשאומרים אמת! למה הוא לא מדבר עלגזל דירות עמידר מדור שני ושלשי? בושה
    סגור
  • זליכה דווקא השמיע את קולו בכל הזדמנות וגם במגש הכסף
    לא נכון 04/2023/23
    הגב לתגובה זו
    5 2
    וגם בהפגנות נגד מתווה הגז, הפגנות בלפור בזמנו וכו'. הוא תמיד מקפיד לבקר או לשבח עניינית ולא לפי ימין/שמאל
    סגור
  • 5.
    איכסעעעעעל מערכת המשפט בחסות ברק וחיות אדם שכמותם. מקוי (ל"ת)
    מיכה 04/2023/23
    הגב לתגובה זו
    8 3
    סגור
  • 4.
    בושה למדינה כזאת בג"צ=אליטה של גנבים בשרות החוק שומר
    רר 04/2023/23
    הגב לתגובה זו
    9 3
    מיום ליום מתגלה כמה מושחת מהשורש כל האליטה שעושים מה שבא להם אין חוק .החוק איתם ביחד הם הולכים יד ביד כמה צביעות ונוכלות יש להם בסוף הכל יתפוצץ להם בפנים
    סגור
  • האליטה
    שמאי מקרקעין 04/2023/23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    עניין הגזל, והעובדה שזה לא קומבינציה והתמורה המביכה לדיירים היא צד אחד של שהוא מאוד נכון. אבל הבעיה היא הממשלות, לא בג''צ. הממשלות ומי שבשלטוו, כל אחד שהיה מאז 2009, זה על כתפיו. עניין נוסף, החוק הקודם לא עבד, דיירים המשיכו לגור בבתים מתפוררים הממשיכים
    סגור
  • 3.
    נווה ישראל,הרצליה.
    אסף אמר 04/2023/23
    הגב לתגובה זו
    9 1
    אני תמיד טענתי ואמרתי שהקרקע שאנחנו יושבים עלייה שווה מיליארד שקל. השכנים לא שמעו לי וזאת התוצאה: שכונת הגפן נווה ישראל פרוייקט שיניב רווח של מיליארד שקל לקבלנים, יזמים, וכל מיני מאכרים. אבל מה לעשות שיכון המרוקאים היה קל להשחיל להם אותה.
    סגור
  • 2.
    טול קורה מבין עיניך
    אורי 04/2023/23
    הגב לתגובה זו
    12 4
    מר זלכה היקר, האם לא מובן לכל כי הקבלנים מייצגים את האינטרסים של בג"ץ? בג"ץ נשלט עלידי האליטה ולאליטה יש בתים רבים בתל אביב רבתי, הם ייפסקו תמיד לצד החזק, עלמנת לדאוג לאינטרסים שלהם ולהחליש עוד יותר את החלשים. (אנשים חלשים לא יוצאים להפגין) ולגבי הקיבוצים , נראה. לך שמישהו יכול לגעת בהם הרי המדינה של אבא שלהם
    סגור
  • 1.
    תנו לבג'צ לשפוט
    יוסי 04/2023/23
    הגב לתגובה זו
    5 10
    די, די עם ההתקפות על בג'צ, גם אם ההחלטות שלו לא תמיד מוסכמות על חלק מאיתנו, היא בוודאי מוסכמת על ידי אחרים, די להסתה....
    סגור
  • עמך
    רח 04/2023/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כולם עם החזקים האליטיסטים האשכנזים. מדינה מושחתת, יצרה מעמדות ודופקת את החלשים.כולם שותפים למאפיה.מדינה דורסנית.
    סגור