נבחרת אייס

באוצר הוכו בהלם: סמוטריץ' זורע כאוס בחברה הערבית ובתקציב המדינה | מתן חודורוב

בניגוד לאינטרס הישראלי, שר האוצר הקפיא תקציבים להשכלה גבוהה ורשויות ערביות, שעלולות להיקלע לגירעון עמוק. אז מה אם כספים כבר נוצלו כדין ויש להם ערך למשק? כך האג'נדה הקיצונית של סמוטריץ' מובילה את קבלת ההחלטות – ועומדת להביך גם את ראש הממשלה | מתן חודורוב

מתן חודורוב
מתן חודורוב |  14
מתן חודורוב על הקפאת הכספים לחברה הערבית (צילום פלאש 90/ חיים גולדברג, הדס פרוש, מיכל פתאל, shutterstock)
אם מישהו עוד נזקק לעדויות על ההידרדרות בהחלטות כלכליות ובאיכות המשילות של קואליציית נתניהו, די אם יביט בפארסה סביב הקפאת הכספים לחברה הערבית. 400 מיליון שקל בשנה, שלאף גורם מקצועי אין ספק כי צריך להעביר כמתוכנן וכמובטח, ניטלו השבוע כבני ערובה בידי שר אוצר קיצוני, המתנהל בתקציב המדינה כאילו מדובר בארגז החול הפרטי שלו.
לא הועילו הביקורת הפנימית במשרדו או הסברים של בכירי השלטון, ממשה עד משה – השר ארבל במשרד הפנים וראש העירייה ליאון בירושלים. ליו"ר "הציונות הדתית", בצלאל סמוטריץ', יש אג'נדה פוליטית – וההשלכות הישירות על מאות אלפי ישראלים הן, במקרה הטוב, לא יותר מרעש רקע אגבי.
מחצית מהסכום שבמחלוקת נוגע למכינות קדם-אקדמיות, הפועלות לשלב צעירים ממזרח ירושלים באוניברסיטה העברית. בפשטות, מדובר בשיפור כישורי השפה של הסטודנטים לעתיד, במטרה לצמצם פערים פדגוגיים ולהכין אותם ללימודי התואר הראשון. במוסדות להשכלה גבוהה מגדירים את הפרויקט כהצלחה מסחררת, שהפחיתה את חסמי הכניסה בפני מועמדים ערבים, ובמערכת הביטחון מדגישים את חשיבות הלימודים בישראל כאמצעי למניעת הקצנה בקרב אוכלוסיית המיעוטים.
החלופה ידועה לכולם: לימודים בקמפוס פלסטיני, למשל בביר-זית מצפון לרמאללה, שבו ייחשפו הסטודנטים לקנאות לאומנית והסתה. הכשרתם באוניברסיטה ישראלית, ברמה מקצועית גבוהה ולצרכי המשק שלנו, היא אינטרס ציוני ראשון במעלה.
אלא שהקונצנזוס השורר בין כל גורמי המקצוע, אינו מפיס את דעתו של סמוטריץ'. השר טוען, ככל הידוע מבלי שהציג לכך ראיות, כי בתוך המכינות הקדם-אקדמיות פועלים תאים החותרים תחת ריבונות המדינה וגורמים להקצנה של הלומדים בהן. מהאוניברסיטה ומהעירייה הוא דורש "להציג מנגנונים" שימנעו את הנזק הלכאורי הזה – מעיין היפוך תפקידים מוזר, שבו מקבל התמיכה צריך להוכיח שאין לו אחות מחבלת.
סלידתו הספק-גזענית של סמוטריץ' כלפי החברה הערבית קיבלה כבר ביטוי בעבר, כשנימק את סירובה של רעייתו רויטל, להתאשפז במחלקת יולדות לצד אם טרייה מהמגזר: "טבעי שאשתי לא תרצה לשכב ליד מישהי שהרגע ילדה תינוק, שאולי ירצה לרצוח את התינוק שלה בעוד 20 שנה". אם כל ערבי בן יומו הוא רוצח בפוטנציה, דמיינו לעצמכם מה יעולל סטודנט לפיזיקה.
להגנתו של סמוטריץ' ייאמר שלפחות במקרה הזה, המשך התקצוב עדיין לא הובטח והזרמתו מתוכננת ממילא רק ל-2024 – כך שנותר זמן לדון בעניין. ב-90 הימים הקרובים תכונס ועדה בהשתתפות כלל השותפים במיזם, ובהובלת נציגי האוצר (שבעצמם אינם מבינים מה רוצה השר מאנשי האקדמיה) תימצא בסוף נוסחה מוסכמת. יו"ר "הציונות הדתית" יוכל להנות מקצת רעש פוליטי, אולי לאגף את בן גביר בתחרות "מי יותר ימני" – אבל לכלכלה עצמה הנזקים שייגרמו מצומצמים, כי באופן מעשי הכספים ישוחררו והאירוע יסתיים בהתקפלות.
לא כך לגבי המחצית השנייה של "כספי המריבה" – עוד 200 מיליון ₪ שאושרו ותוקצבו סופית, עבור העיריות הערביות בישראל. גם אם יו"ר רע"מ עבאס הוא שיזם במקור את המענקים הללו, היה זה דווקא סמוטריץ' שאשרר את העברתם במסגרת התקציב לשנה הנוכחית, שהוא עצמו הניח על שולחן הכנסת.
משעה שנוצרה הבטחה שלטונית ביחס לתשלום הכסף, הממשלה לא רשאית להישמע בטענה שיש לה "מטלות דחופות יותר על השולחן"; אדרבא: סדרי העדיפות כולם כבר באו לידי ביטוי בתקציב המפורט שהוצג למליאה – והתמיכה ברשויות הערביות כלולה בו (לצד הרבה יותר מידי פינוקים ל"אנשי שלומנו").
ברור שבמצב כזה, ראש העיר רשאי להתחייב לניצול של הסכומים הרלוונטיים מול התושבים, הספקים והעובדים – כשלאי-כיסוי החוב על ידי המדינה תהיה רק משמעות אחת: התנערות בלתי חוקית בדיעבד מהרשויות החלשות, שתיצור בקופתן גירעונות עתק ודאיים. השלב הבא יהיה תוכנית הבראה ממשלתית, שתיקנה בכספי המיסים, ותוודא מראש את כשלונו של כל נבחר ציבור שינצח בבחירות לרשויות באוקטובר הקרוב.
מול רעיון העוועים הזה, שדגל אדום מתנוסס מעליו, עולה השאלה מה התכלית של סמוטריץ': האם הוא באמת כל כך מוטרד מהטיית המכרזים במגזר הערבי, שתוביל לדבריו לבזבוז של כספי הציבור? ואם כן, היכן היה בעת אישור תקציבי העתק להתנחלויות או ישיבות תורניות שגם בהן, לפי הפרסומים, לא כל שקל מנוצל לשם שמים? האם לדעתו כולנו מספיק תמימים כדי לחשוב שהשחיתות קיימת רק במגזר אחד? האם הדרך להילחם בה היא למנוע מראש כל תוספת למקורות העומדים לרשות השלטון המקומי? סמוטריץ' עושה גם שימוש מתוחכם בהתנגדות העקרונית של אגף התקציבים למענקים "בלי צבע" – כאלה שהגוף הנהנה רשאי לעשות בהם כראות עיניו.
אכן, באוצר הסתייגו תחילה מצ'קים פתוחים מסוג זה, מתוך תפיסת עולם כלכלית שכספים – קואליציוניים במיוחד – יש למקד בסעיפים צרים ומוגדרים מראש. ואולם, משעה ש-200 מיליון השקלים הובטחו כדין, קשה למצוא במשרד אפילו בכיר אחד שחושב שלגיטימי לבטל אותם רטרואקטיבית. הרי, בלי היכולת של גופים להסתמך ולבצע תקציבים שכבר אושרו להם, אי אפשר יהיה לנהל את המדינה.
הדברים הללו כל כך בסיסיים, פשוטים ומובנים מאליהם, עד שקשה להאמין שסמוטריץ' לא מבין אותם. ברור שגורמי המקצוע העמידו את השר מזמן על חומרת החלטתו והשלכותיה. לכן, במסדרונות האוצר נלחשות שתי תיאוריות אפשריות: או ששר האוצר באמת מוכן לזרוע עוד כאוס בחברה הערבית הרעועה ממילא, או שהוא מתכנן "ליפול על חרבו" במאבק חסר סיכוי – ולהאשים אחרים בכישלון.
אולי ראש הממשלה נתניהו ייאלץ להתערב לטובת הרשויות, ולספוג את הביקורת מימין? אולי ביהמ"ש העליון יורה לו להזרים את התקציב, בעילה של אי-חוקיות, כך שניתן יהיה שוב לתקוף את בג"ץ כמי שלכאורה תקע מקלות בגלגלי המשילות המפוארת? וגם אם ישוחרר הכסף לבסוף, אולי העיכוב יוביל לביצוע חלקי שיאפשר להקצות מחדש את הסכום – והפעם לסדרי העדיפות "הנכונים"? 
אי אפשר שלא לתהות על פשר שתיקתו הארוכה של נתניהו, שהוביל עוד ב-2015 תוכנית לצמצום הפערים בחברה הערבית, וכעת נאלם דום מול המחדל. דבר אחד ברור: את הדימוי הממלכתי שסמוטריץ' ניסה לשוות לעצמו בתחילת הקדנציה שלו באוצר, כאילו רק טובת הכלכלה תדריך הפעם את החלטותיו, השר בעצמו השמיד השבוע באופן סופי ויסודי.
אדריכל "מצעד הבהמות" שקרא "למחוק את חווארה" והשתומם על אשפוז יולדת ערביה ליד רעייתו, מקפיא שני סעיפים תקציביים מול התנגדות נרחבת של גורמי מקצוע – לפעמים באמצע שנת תקציב – ואז מתגולל על "תקשורת הפייק" שמזהירה מפני התוצאה המסוכנת. אם מישהו חושב בטעות שמשהו מכל זה יועיל למאבק בפשיעה הערבית, למשק הישראלי או לתפיסה חיובית שלו בקרב חברות דירוג האשראי – אולי כדי שיפתח מחדש את ספרי המשילות והמשפט.
תגובות לכתבה(14):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 12.
    מתן ביקר אתם מתים להרוס את המדינה זה לא יקרה
    אפריים 08/2023/23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    השמאל לא יקבל את התענוג שהכסף ילך ל אירגוני פשיעה
    סגור
  • 11.
    אחינו תדאג ללהטבים
    להטב 08/2023/23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כל השאר לא מעניין. שלא יכניסו לך גול חודרוב.
    סגור
  • 10.
    מתן השקרן
    אייל 08/2023/09
    הגב לתגובה זו
    3 2
    מתו חודורוב היקר חשבת שאנחנו חבורה של דבילים ששכחו מה קרה פנ שנה שעברה ? ההמשלה של הלפיד ההזוי הזה גם כן קצת השכיל ולא רצה להעביר את נכספים האלה ללא פיקוח אבל הוא כמובן הכניס לקואליציה שלו את רע״מ והם איימו לפרק את הממשלה שלו אז הוא הוא העביר הכח כמו בובה מזל שסמוטריץ לא מתרגש מיצורים כמוך
    סגור
  • 9.
    באוצר הוכו בהלם
    אורח 08/2023/09
    הגב לתגובה זו
    3 2
    ככה זה שהשלטון בועט בהסכמים שהוא חתום עליהם. זה בענף החלב, עכשיו עם הרשויות הערביות, מי יעשה עסקים עם מדינה מופרעת ?!!!
    סגור
  • 8.
    לא מאמינים לערבים יותר, רוצחים ושקרנים.
    עודד 08/2023/09
    הגב לתגובה זו
    3 2
    מוכנים להשקיע כספים שיעבורו לאוסטרליה או גרמניה..
    סגור
  • טען עוד
  • 7.
    כתבה מזעזעת
    אהה שיבולת בשדה עפה 08/2023/09
    הגב לתגובה זו
    2 2
    איזו הפלטות לעודד ערבים עם משפחה שיש בה מחבלים לקבל הכשרה חינם בישראל, אנחנו סטודנטים יהודיים שעשו צבא וצריכים לממן את הלימודים לבד . כל הזמן דואגים רק לערבים תדאגו גם לנו הלא ערבים. שבזבזנו את מיטב שנותיו בצבא ולהם יש פטור אוטומטי, ואף אחד לא קורא להם משתמטים, למה הם לא מתגייסים ? אם הם לא מחבלים ולא מסוכנים שיתגייסו ויתרמו, אי אפשר רק לקחת מישראל בלי לתת, החרדים הם פרזיטים משתמטים והערבים מה הם? אם אתם מפחדים לגייס אותם זה אומר דרשני! אז די להפלות את מי שלא ערבי לרעה מאדם שאינו ערבי. שיוויון עכשיו!
    סגור
  • 6.
    דביל מושלם, הייתי מציע לו ללכת ללמוד איתם, האנגלית שלו,
    ירון 08/2023/09
    הגב לתגובה זו
    4 3
    אנגלית הוא לו יודע הדביל הזה, לך תלמד גם אתה, עוד נער גבעות עילג
    סגור
  • די כבר
    נינו 08/2023/10
    הגב לתגובה זו
    2 1
    די כבר להנדסת התודעה , תנו לממשלה נבחרת לעשות מה שלמענה הם נבחרו. נמאס לשמוע את התקשורת החד צדדית רק מבקרת ומציירת תמונה של אימים.
    סגור
  • 5.
    לפי הכתבה אני מאוד! מרוצה מסמוטריץ'. אצביע לו גם בעתיד. (ל"ת)
    v 08/2023/09
    הגב לתגובה זו
    6 3
    סגור
  • 4.
    הוא חושב מחוץ לקופסה (ל"ת)
    הוא נמצא מחוץ לקופסה 08/2023/09
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • 3.
    אתר ששונא חובשי כיפות. חודורב הוא אדם ששונא ימניים
    מנחם 08/2023/09
    הגב לתגובה זו
    3 3
    חודרוב הוא איש שכולו מדבר שנאה בן אדם נוכל שקרן
    סגור
  • 2.
    גזענות זה לתת לערבים כסף רק בגלל שהם ערבים
    גילי 08/2023/09
    הגב לתגובה זו
    4 0
    למה שהערבים יקבלו מלגות בלי קשר למצב הסוציואקונומי שלהם? למה סטודנטים יהוד ים צריכים לשלם שכר לימוד מלא, ואילו ערבים פטורים ממלגות? למה לרשויות מקומיות ערביות מגיע כסף שרדויות יהודיות לא יכולות לקבל?
    סגור
  • 1.
    מה קרה
    יוסי 08/2023/09
    הגב לתגובה זו
    3 1
    התחלתם לדאוג לאויבים. הכל בשביל להפיל את הממשלה...
    סגור
  • צודק באלף אחוז
    יהודי 08/2023/09
    הגב לתגובה זו
    3 2
    לא משנה מה יהיה האנרכיסטים ימשיכו למוטט את המדינה עד לתחילת מלחמת אחים
    סגור