צילום: חנני הורוביץ

תום עמית

מנכ"ל הגן הבוטני האוניברסיטאי בירושלים

בן 41, נשוי+2

"ירושלים היא המקום החשוב ביותר להשפיע ולשנות"
כמנכ"ל הגן הבוטני האוניברסיטאי בירושלים מחבר תום עמית בין אנשים לטבע. תחת ניהולו עובר הגן בשנים האחרונות תהליך צמיחה מרשים, וממצב עצמו כאחת האטרקציות המובילות בבירה. הגן בנה לעצמו מוניטין גם בשל פעילות חברתית ענפה, ועם מגוון אוכלוסיות רחב – נוער בסיכון, ילדים ובוגרים עם אוטיזם, ניצולי שואה, פוסט טראומטיים – וזו רק רשימה חלקית.
עמית נולד בעמוקה, יישוב קהילתי בגליל העליון המונה בסך הכל כ-50 משפחות. הוריו, מירב וחיים, נמנים על דור המייסדים. את המשיכה לעולם הטבע, ההדרכה וההתנדבות גילה עמית בגיל 18, בשנת שירות בכפר הנוער ניצנה שבדרום. את שירותו בצה"ל החל בקורס חובלים ולאחר פציעה, עבר לשרת כמפקד קורס בחי"ר.
לעמית תואר ראשון בפסיכולוגיה וחינוך ותואר שני בסוציולוגיה עם התמחות בייעוץ ארגוני במגזר השלישי. את דרכו המקצועית החל כמנהל ההדרכה במרחב השרון ברשות הטבע והגנים, משם המשיך לניהול הגן הלאומי אפק, כשהוא גם עומד מאחורי הקמת רשת חניוני הלילה של רשות הטבע והגנים.
מ-2016 משמש עמית כמנכ"ל הגן הבוטני – הגן הגדול והחשוב במזרח התיכון. "ההבנה שלי היא שבכדי לשמר את האוצר הלאומי הזה לא מספיק רק לדבר על הטבע והצמחים אלא יש לחבר בין האנשים והטבע", הוא מסביר. "זה מצריך ממני ומצוות הגן להיות יצירתיים ולחשוב מחוץ לקופסה, כדי להפוך את הגן הבוטני ליעד מוביל, רלוונטי ונגיש, המציע מאות פעילויות מגוונות בכל חודשי השנה".
בהתאם לחזונו של עמית, נחשב היום הגן הבוטני לאתר חובה למבקרים, מישראל ומעבר לים. "הגדלנו את מספר מיני הצמחים בגן ליותר מ-7,000, פתחנו את החממה הטרופית, השקנו מרכז מבקרים וכנסים, הכפלנו את התקציב השנתי של הגן ואף פתחנו תערוכת מציאות רבודה ראשונה בעולם אשר מציגה אמנות עכשווית בגנים בוטניים בשבע מדינות בו זמנית", הוא מתגאה.
בימים אלה עומל הגן הבוטני על הקמת מרכז מבקרים חדשני, שעתיד להיות אחד מהמונומנטים הייחודיים בישראל, בהובלת הקרן לירושלים, עיריית ירושלים, הרשות לפיתוח ירושלים ושותפים נוספים.

תום עמית בגן הבוטני (צילום אודליה ארושס)
כמה זמן אתה פעיל בירושלים?
"אני עובד בירושלים כשמונה שנים: שנתיים במטה רשות הטבע והגנים, ובשש השנים האחרונות כמנכ"ל הגן הבוטני".
מדוע החלטת למקד את הפעילות שלך בירושלים?
אני חושב שירושלים היא המקום החשוב ביותר להשפיע ולשנות. הכוח של העיר הזו והחשיפה הרבה לה היא זוכה, מאפשרים לקדם נושאים שלא הייתי יכול לקדם בשום מקום אחר".
ספר על החיבור שלך לעיר.
"החיבור שלי עם ירושלים התחיל דרך העבודה, והפך עם השנים לחיבור רגשי מלא אהבה והערכה לעיר המיוחדת הזו".
מה הדבר הכי ירושלמי בעיניך? 
"הרב גוניות של האנשים. דתיים, חרדים, חילונים, יהודים וערבים, כולם משלבים ידיים יחד – בין אם מדובר בעובדי ומתנדבי הגן, דרך האנשים שאנו פוגשים בפרויקט 'גינות בגני ילדים', שאנו בונים בעיר במזרחה ובמערבה (מעל 470 גינות ב-5 השנים האחרונות) – ובין אם אלו האנשים שאנו פוגשים במהלך היום, בקבוצות שאנו בית עבורם בגן: אלו"ט, ניצולי שואה, פוסט טראומטיים, נוער בסיכון, קבוצות קשר, וכמובן אלפי המבקרים שפוקדים את הגן באירועים שאנחנו מקיימים לכל אורך השנה".
דמות ירושלמית שמהווה עבורך השראה?
"מר מנדל ישראל קפלן ז"ל, מי שכיהן בין היתר כיו"ר מועצת הנגידים העולמית של קרן היסוד, כיו"ר חבר הנאמנים של הסוכנות היהודית. קפלן היה מעורב במיזמים רבי חשיבות, דוגמת המאבק לשחרור יהודי בריה"מ ועליית יהדות אתיופיה לישראל. קפלן היה שותף פעיל בהקמה ופיתוח של הגן הבוטני ותמך בו לאורך שנים ארוכות. פעילותו באה לידי ביטוי ביוזמה, בהשראה וביכולות יוצאות דופן ברתימת אנשים וארגונים, לתרום ולייסד את אחד המיזמים החשובים בירושלים, ולהוביל את הגן למקום שבו הוא נמצא כיום. משפחתו ממשיכה עד היום להוביל ולתמוך בגן באמצעות חתנו – מר אלן ברקלי ובתו, הגברת שרון קפלן. אנו חייבים המון לאיש המיוחד הזה".

אנשים נוספים שעושים את ירושלים...