צילום: באדיבות המצולמת

פרופ' נטע ברק-קורן

פרופ׳ למשפטים באוניברסיטה העברית בירושלים

בת,37, נשואה+4

"ירושלים מגלמת את האתגרים הכי גדולים של החברה הישראלית, הקושי והפוטנציאל"
פרופ׳ נטע ברק-קורן, מפתחת בעבודתה תחום חדש: ניתוח אמפירי והתנהגותי של המשפט החוקתי. בעזרת כלים שפותחו בכלכלה התנהגותית ובפסיכולוגיה החברתית, היא מגבשת פתרונות לבעיות חברתיות מורכבות שהמשפט לבדו מתקשה לפתור.
היא נולדה וגדלה בחיפה, שירתה כקצינה במודיעין ולאחר שהשתחררה מצה"ל סיימה תואר ראשון במשפטים ובמדעי הקוגניציה באוניברסיטה העברית. את ההתמחות במשפטים עשתה בבית המשפט העליון ולאחר מכן השלימה תואר שני ושלישי באוניברסיטת הרווארד בארה"ב. עם סיום הלימודים חזרה לירושלים ולאוניברסיטה העברית, הפעם כחברת סגל, מרצה וחוקרת.
את המסלול מסטודנטית לפרופ' בפקולטה למשפטים עשתה ברק-קורן במהירות חסרת תקדים, כשבין היתר היא זוכה בדרך בפרס בירק למצוינות במשפט, פרס גורני לחוקרים צעירים בתחום המשפט הציבורי, ופרס ש"ז חשין למצוינות אקדמית במשפט לחוקרים צעירים. היום פרופ' ברק-קורן היא מרצה בפקולטה למשפטים, חברה במרכז לחקר הרציונליות ועומדת בראש המרכז לחקר הרב-תרבותיות והמגוון באוניברסיטה.
האם יש לאפשר הפרדה מגדרית במרחב הציבורי? כיצד להתמודד עם אתגר לימודי הליבה בבתי הספר החרדים? אלו רק שתיים מהסוגיות שמעסיקות אותה בשנים האחרונות. "הניסיון להשיב על השאלות הללו מאתגר וקשה, כי מחקר הוא תהליך יסודי וזהיר שאף פעם לא מצליח לעמוד בקצב שבו המציאות משתנה", מסבירה פרופ׳ ברק-קורן. "כשהתקווה היא לסייע לפתור בעיות קונקרטיות, את תמיד בתחושה שיש לך הרבה יותר עבודה לעשות מאשר זמן להשלים אותה".

פרופ' נטע ברק-קורן (צילום באדיבות המצולמת)
כמה זמן את גרה ופעילה בירושלים?
"בסיבוב הנוכחי, חמש שנים".
מדוע החלטת למקד את הפעילות שלך בירושלים?
"התאהבתי בירושלים מגיל צעיר, דרך שילוב של משפחה, חברים וההיסטוריה שמורגשת בירושלים בכל פינה. חוץ מזה, אני מאוד אוהבת את האוניברסיטה העברית ובפרט את הסטודנטים והסטודנטיות. הם מבריקים, מעורבים, ביקורתיים ומלאי סקרנות  זו זכות גדולה ללמד אותם ולעבוד איתם".  
ספרי על החיבור שלך לעיר.
"ירושלים מגלמת בהיסטוריה שלה, במרקם העירוני שלה, בחיבורים ובחיכוכים בין האוכלוסיות המרכיבות אותה את האתגרים הכי גדולים של החברה הישראלית, הקושי והפוטנציאל. אני מרגישה שבזכות המגורים בה אני חוקרת טובה יותר ואדם טוב יותר".
מה הדבר הכי ירושלמי בעיניך?
"הקסם של מסילת הרכבת הקלה, שהופכת בשבתות לטיילת שפוגשים בה את כל העיר".
דמות ירושלמית שמהווה עבורך השראה?
"לא בדיוק דמות, אבל קפה 'מטאפורה' שנחבא אל הסמטאות שבמרכז העיר הוא אחד המקומות הכי מעוררי השראה בירושלים עבורי, הרבה בזכות המשפחה שמפעילה אותו ונוסכת את האופי המיוחד שלה במקום. כמובן שגם אף פעם לא מזיק שיש m&ms ליד הקפה".

אנשים נוספים שעושים את ירושלים...