צילום: באדיבות הבוידעם ירושלים

הרב גיא אביהוד

יזם חברתי ואיש עסקים

בן 46, נשוי+5

"ירושלים זו העיר שיש בה יותר עסקים חברתיים פר תושב מכל מקום אחר עולם"
גיא אביהוד, הוא רב, איש עסקים ויזם שאחראי על כמה מהפרויקטים החברתיים החשובים בירושלים – ובהם בית המדרש לפגועי נפש וחנויות הבוידעם, שמוכרות בגדים יד שנייה ומעסיקות אנשים עם מוגבלויות. "הרצון לסייע מגיע מאבא שלי", הוא מדגיש. "מגיל צעיר אני זוכר אותו עושה למען אחרים. את המורשת הזו אני מנחיל גם לילדים שלי".
אחד המיזמים איתם אביהוד מזוהה במיוחד, הוא בית המדרש השיקומי שייסד לפני כ-15 שנה, המאגד תלמידים המתמודדים עם בעיות נפשיות. "ראיתי איך אנשים נופלים בין הכיסאות, מוותרים על השיקום  פשוט כי אין להם מקום שיכיל אותם תרבותית", מפרט אביהוד. "זה הוביל אותי לפתוח מקום שפועל אחרת, כאשר המורים משתמשים בתורה ככלי שיקומי, ומסייעים למתמודדים עם בעיות נפשיות לעמוד על הרגליים ולהשתלב בשוק התעסוקה".
המיזם זכה להצלחה גדולה, התרחב והתפתח, והוא מונה כבר כמה וכמה סניפים. מיזם בולט אחר, שמוביל אביהוד הוא  הבוידעם – כלי של שיקום תעשייתי, שמתחפש לחנות יד שנייה. "יש לנו שתי חנויות בירושלים", מתאר אביהוד. "העובדים מגיעים אלינו לשנה אחת של הכשרה, במהלכה הם מקבלים תוכנית אישית והכוונה תעסוקתית. בסוף השנה אנחנו עוזרים להם למצוא עבודה בשוק החופשי. אגב, חלק מהעובדים שהגיעו אלינו, מועסקים כיום במחלקות לבריאות הנפש כמדריכים. אלו אנשים עם רצון וכישרון, שזכאים להזדמנות. אנחנו עוזרים להם לקלף את הקושי ולהשתלב".

הרב גיא אביהוד בחנות הבוידעם (צילום באדיבות הבוידעם ירושלים)
כמה זמן אתה גר ופעיל בירושלים?
"כל חיי. אני יליד העיר".
מדוע החלטת למקד את הפעילות שלך בירושלים?
"בכל פעם שאני מספר את הסיפור שלי, אני תמיד דואג להזכיר שאני ירושלמי. להיות ירושלמי זו גאווה גדולה, ולכן גם יום ירושלים הוא תאריך מרגש עבורי. ירושלמי זה להיות אדם שמסתכל באופן רחב יותר על הדברים – לא סתם זו העיר שיש בה יותר עסקים חברתיים פר תושב מכל מקום אחר בעולם. ההיבט החברתי הוא חלק בלתי-נפרד מכל פעילות בעיר".
ספר על החיבור שלך לעיר.
"הייתי בכל העולם, אבל בירושלים יש חיבור שמגיע ממקום עמוק".
מה הדבר הכי ירושלמי בעיניך?
"הסחבקיות. בירושלים יש משהו אותנטי ונטול פוזות. רק כאן אתה יכול לשבת ולדבר עם מישהו ותוך חמש דקות להיות חבר שלו. העיר הזו מאפשרת לייצר חיבורים מיידיים".
דמות ירושלמית שמהווה עבורך השראה?
"אליהו אביהוד, אבא שלי. מדובר בפעיל חברתי ואיש עסקים, המעורב במגוון יוזמות חברתיות ברחבי העיר. אבא שלי הוא אדם שפתוח לכולם, מכל המגזרים, הדתות והעדות. במלחמת ששת הימים הוא לחם בקרב על גבעת התחמושת והיה מהראשונים בכותל המערבי עם כניסת הצנחנים למתחם. לעניין הזה יש חשיבות גדולה מבחינתנו, עד כדי כך שאת בר המצווה לבן שלי הגדול עשינו בגבעת התחמושת. אנחנו רואים בזה דור שמחבר דור דרך ירושלים".

אנשים נוספים שעושים את ירושלים...