צילום: יוסי זמיר

אלה בר דוד

מנהלת תחום בכיר תעסוקה איכותית במינהל תעסוקת אוכלוסיות מגוונות, משרד הכלכלה והתעשייה

בת 42, נשואה+4

"יחד עם חברים וקולגות, הובלנו מהלכים תעסוקתיים רוחביים"
בעבודתה הציבורית פועלת אלה בר דוד למימוש החזון של שוויון וגיוון בשוק העבודה, בדגש על אוכלוסיות שלא זוכות תמיד לנקודת פתיחה מוצלחת ונדרשות להזדמנויות משנות חיים.
את הנושא המורכב מכירה בר דוד מהמקום האישי, כמי שבגיל צעיר הוצאה על ידי הרווחה ממשפחתה בצו בית משפט. "מירושלים נשלחתי לקיבוץ בצפון, שם השתלבתי כילדת חוץ. מגיל 12 כבר עבדתי בבית התינוקות, במפעל ובחדר האוכל עם גדולים ממני", מתארת בר דוד. "הרווחתי את לחמי ומימנתי את עצמי: מחוגים, דרך המסע לפולין ועד לימוד נהיגה והוצאת רישיון. התקופה הזו סיפקה חוויה מכוננת למהו עולם העבודה ולערך שהוא מסוגל להעניק לי כצעירה חסרת עורף משפחתי".
מכאן, המשיכה בר דוד לבנות את עצמה: אחרי שירות צבאי וקצונה היא שבה לירושלים, ללימודי תואר ראשון במשפטים באוניברסיטה העברית. "התקבלתי לתוכנית המצטיינים 'צוערים למגזר הציבורי', אשר ייעודה היה בזמנו שילוב צעירים וצעירות מהפריפריה הגיאוגרפית והחברתית. התוכנית כללה גם לימודי תואר שני במדיניות ציבורית וגם תוכנית חוץ אקדמית", היא מפרטת. 
על אף העומס הלימודי, החזרה לבירה כסטודנטית התבררה כהזדמנות להתוודע "אל אנשים המגוונים והמיוחדים שחיים בעיר הרב תרבותית הזו וללמוד מהם", אומרת בן דוד. "זו הייתה תקופה שכללה ימים ולילות לבנים בעשייה ובהתנדבות במרכז הסיוע הירושלמי לנפגעות תקיפה מינית 1202, ובשלטר של עמותת עלם. חוויתי מקרוב את ההתחדשות והתנופה העירונית, הקהילתית והאנושית האדירה שהחלה בשנים ההן בירושלים. זכיתי ברשת של חברים וקולגות, וביחד הובלנו מהלכים תעסוקתיים רוחביים בירושלים בפרט, ובשירות המדינה בכלל".
ב-12 השנים האחרונות במגוון תפקידים במגזר הציבורי, בר דוד היא שותפה בכירה לגיבוש המדיניות והביצוע בשטח. "מדובר בין היתר בכתיבת החלטות ממשלה מורכבות, ביניהן פרק משרד הכלכלה בהחלטה הראשונה והשנייה לפיתוח כלכלי-חברתי במזרח ירושלים", היא מרחיבה. "יצירת דיאלוג מול הרשות העירונית לתעסוקה בעיריית ירושלים לטובת תקצוב והגדלת המערך הירושלמי – זאת באמצעות הפעלת מרכזי הכוון תעסוקתי כמו 'הזדמנות' ו'ריאן'; הפעלת הכשרות בסיס כמו עברית, אנגלית ומיומנויות דיגיטליות; הנגשת הכשרות מקצועיות, כמו גם יצירת הזדמנויות לתעסוקה איכותית ושילוב בתעשייה ובהיי-טק של אלפים מתושבי ותושבות העיר על גווניה. שימשתי כיו"ר ועדת המכרזים של זרוע העבודה, ולפני כשנה וחצי, מוניתי בנוסף לתפקידי גם לממונה על שוויון מגדרי".
כיום, כמנהלת תחום בכיר תעסוקה איכותית במינהל תעסוקת אוכלוסיות מגוונות, בזרוע העבודה של משרד הכלכלה והתעשייה, אמונה בר דוד על נושא תעסוקת נשים, בדגש על צמצום פערי השכר המגדרי. כאשר היא נשאלת על הישגים בהם היא גאה במיוחד, יש לבר דוד תשובה מסודרת: "ראשית, הקמת הפורום הרב מגזרי עם תבת-ג'וינט, המשלבת כוחות ממשלתיים, עסקיים, חברה אזרחית, תקשורת, מחקר ואקדמיה. שנית, בניית מערך לימודי עברית תעסוקתית לדוברי ערבית בעיר. ושלישית, הפעלת תוכנית סל גמיש לעומדות ולעומדים בראש משפחות חד הוריות, המעוניינים בהגברת עבודתם".
כמה זמן את גרה ופעילה בירושלים?
"נולדתי בירושלים והתגוררתי בה עד גיל 12. פרק ב' שלי בעיר, התחיל כסטודנטית בגיל 23 ונמשך עד עצם היום הזה".
מדוע החלטת למקד את הפעילות שלך בירושלים?
"ירושלים היא לא עוד עיר עבורי. אני ירושלמית מלידה, אמא לארבעה ובעיקר מאמינה גדולה במנהיגות נשית ובכוחן של נשים לשנות מציאות, בטח בירושלים".
 ספרי על החיבור שלך לעיר.
"אני מחוברת מהשורשים לירושלים שהשתנתה מאוד לאורך השנים. נולדתי בה, גדלתי בה, למדתי בה ואני עובדת בה".
מה הדבר הכי ירושלמי בעיניך?
"למרות שהוא נסגר לאחרונה, מבחינתי אין יותר ירושלמי מלאכול פלאפל בשבח".
דמות ירושלמית שמהווה השראה עבורך?
"מיכל ברקאי-ברודי, שהקימה וייסדה בירושלים את המכינה הקדם צבאית 'עלמה' ואת הבית הירושלמי למנהיגות נשית".

אנשים נוספים שעושים את ירושלים...