צילום: באדיבות המצולמת

נטע נסים

ראש מנהלת ההתחדשות העירונית בירושלים

בת 52, אמא לארבעה

"אני חלק מתחום מאתגר, שמשפיע באופן ישיר על העיר ועל האנשים"
המנופים, הטרקטורים והדחפורים שהפכו לחלק אינטגרלי מתמונת הנוף הירושלמי, ממחישים היטב את תנופת ההתחדשות העירונית שעוברת הבירה. אחד הגורמים האמונים על מימוש החזון – מיתוגה של ירושלים כבירת ההתחדשות העירונית והגדלת היצע הדיור בתחומה – הוא מנהלת ההתחדשות העירונית, בראשות נטע נסים.  
נסים מכירה את ירושלים, האתגרים והמורכבויות מקרוב. היא גדלה והתחנכה בעיר בסקטור הדתי-לאומי ובעלת ניסיון של למעלה מעשור בתחום ההתחדשות העירונית – הן כמנכ"לית חברה יזמית ושותפה לפרויקטים, והן כעוגן מרכזי במינהלת המקומית שהוקמה בעשור שעבר. נסים היא בוגרת התוכנית לניהול עסקי בכיר באוניברסיטה העברית ובעלת תואר ראשון בלימודי ארץ ישראל מאוניברסיטת בר אילן ומציגה רזומה מקצועי הכולל ניסיון של כ-25 שנה בניהול ארגוני, תוך התמחות בהקמת חברות במגזר הפרטי והובלת פרויקטים.
החיבור הראשוני של נסים לעולם הנדל"ן, התרחש אי שם ב-2007, ובהתחלה היא לא ממש התלהבה להיכנס לתחום. "פנו אלי ללוות עסקאות קומבינציה והאינסטינקט הראשוני היה לסרב בנימוס", היא משחזרת. "אחרי חשבתי לעומק, הבנתי שיש פה הזדמנות להכיר ולהתפתח בתחום חדש ובלתי מוכר עבורי, והחלטתי ללכת על זה".
כחלק מתהליך הלמידה וההיכרות עם הענף, נחשפה נסים לתחום ההתחדשות העירונית, שהיה אז בחיתוליו. כאשר בירושלים הקימו מנהלת ייעודית לתחום, הגישה נסים מועמדות במה שהתפתח לשידוך אופטימלי. "אוכלוסיית ירושלים עתידה בעשורים הקרובים לגדול ממיליון תושבים למיליון וחצי, ובעיר בה אין לאין להתרחב – התחדשות עירונית, ציפוף ובנייה לגובה הם בגדר הכרח", מבהירה נסים. "לפרויקטים במסגרת הזו יש אפקט משמעותי בכל הנוגע לשיקום, מיגון וריענון השכונות הוותיקות תוך התייחסות לכל המעטפת – מוסדות חינוך, תשתיות תחבורה, מבני ציבור, פארקים וגנים, ומוקדי מסחר, בילוי ופנאי".
נסים הייתה שותפה לניסוח תורת התחדשות העירונית שגיבשה המנהלת הירושלמית ומאומצת כיום במינהלות ברחבי הארץ, והיא גם זו החתומה על הקמת המסלול היזמי בפינוי-בינוי והפיכתו לתחום המוביל בהתחדשות העירונית. בראשית 2022 נבחרה נסים להחליף את עמית פוני, בתפקיד יו"ר המנהלת. "התחדשות עירונית נוגעת בצמתים הכי חשובים של ירושלים", קובעת נסים. "התחום הזה יעצב את העיר בשנים הבאות. כולנו נמשיך לעבוד קשה כדי להחזיר עטרה ליושנה".  

נטע נסים (מימין), בטקס גזירת הסרט בפרויקט הפינוי-בינוי בשכונת הקטמונים (צילום ששון תירם, באדיבות הרל"י)
כמה זמן את פעילה בירושלים?
"ירושלים נמצאת כמעט בכל תחנות חיי. גדלתי בחמולה עיראקית גדולה ושמחה מיוצאי שכונת הקטמונים. אני שמחה לקחת חלק משמעותי במהפכה שהעיר עוברת".
מדוע החלטת למקד את הפעילות שלך בירושלים?
"להתחדשות העירונית בירושלים יש חשיבות יוצאת דופן, והיא משליכה כמעט על כל תחומי החיים. מדובר בתחום מאתגר ומרתק, שמשפיע באופן ישיר על העיר ועל האנשים שחיים בה".
ספרי על החיבור שלך לעיר.
"לירושלים יש לי חיבור רגשי חזק. בעיר הזו אני מרגישה בבית".
מה הדבר הכי ירושלמי בעיניך? 
"בירושלים כולם מכירים את כולם – זה דבר מופלא בעיני, שלא חוויתי באף עיר אחרת".
דמות ירושלמית שמהווה עבורך השראה?
"סבא שלי, ששון אברס ז"ל, שהיה הספר המיתולוגי של שכונת הקטמונים ובעיקר איש של אנשים. אחד הפרויקטים הראשונים בפינוי-בינוי בירושלים שהגיע לשלב ההריסה, היה המבנה בו שכנה המספרה שלו ברחוב קנאי הגליל. גזירת הסרט לפרויקט הייתה סוג של סגירת מעגל עבורי ועבור משפחתי המורחבת".

אנשים נוספים שעושים את ירושלים...