צילום: נועם מורינו

אדריכל יעקב טנוס

מבעלי משרד סיטון פלוס טנוס אדריכלים

בן 45, נשוי+3

"ירושלים מייצרת הזדמנויות מיוחדות"
אדריכל יעקב טנוס (יחד עם שותפו לדרך, אדריכל שרון סיטון), הוא האיש שעומד מאחורי התכנון והעיצוב של כמה ממוסדות הקולינריה, התרבות והבילוי הכי מזוהים עם ירושלים  – מסעדות מחנה יהודה וצ'אקרה, תיאטרון הקרון המחודש, מועדון האומן 17 (בגלגולו השני), הן רק דוגמאות בולטות.
טנוס גדל והתחנך בנצרת, לירושלים הגיע בעקבות לימודי אדריכלות באקדמיה לאומנות ועיצוב, בצלאל. מגיל צעיר, הוא מספר, ידע שיעסוק במקצוע המשלב הן אומנות ויצירה, והן ראייה מעשית הבאה לידי ביטוי במרחבים השונים. את ההשראה לתחום האדריכלות ספג מהספר "כמעיין המתגבר" של הסופרת איין ראנד.
לדרך עצמאית יצא טנוס ב-2006, כשייסד את  משרד סיטון פלוס טנוס אדריכלים, בצוותא עם סיטון, שגדל בבירה ולמד עם טנוס באותו המחזור בבצלאל. מימיו הראשונים מושתת המשרד על שילוב בין שני תחומים ומערכי יכולות: מחד – תפישה כוללת של החלל, הבנת המרחב ויחסי הגומלין בין החלל לסביבתו הפיזית, התרבותית וההיסטורית; ומאידך – עיצוב פנים החלל, הסיפור אותו הוא מספר, והאווירה שנוצרת כתוצאה מה"שידוך" בין הזרימה בחלל לפרטים המרכיבים אותו.
"אנחנו מאמינים כי השילוב ההרמוני בין התחומים הללו הוא המוביל להצלחה של הפרויקט", מסביר טנוס. "בין אם מדובר בפרויקט הנוגע לבית פרטי, ובין אם מדובר בפרויקט הנוגע לבניין מוסדי או חלל המיועד לבילוי או לקניות – עבודה הדוקה ומפרה עם הלקוח, ובמקביל עם בעלי המקצוע השונים, היא זו שמאפשרת לנו את היכולת לתכנן, לעצב וללוות פרויקט החל מהשלבים המוקדמים ביותר ועד לסיומו המוצלח".
אחד הפרויקטים המסקרנים שהובילו טנוס וסיטון, היה תכנון תיאטרון הקרון, לאחר שהמשרד זכה בתחרות מטעם הקרן לירושלים והעירייה. "היה לנו את הזכות והכבוד לתכנן את הבניין החדש של אחד ממוסדות התרבות הוותיקים והבולטים בירושלים, אשר נחנך ב-2021", מציין טנוס. "השפה התכנונית של הבניין מבטאת את התוכן האומנותי של תיאטרון הבובות המהווה שפה משותפת לכלל הילדים הבאים בשעריו".
"בהמשך זכינו בתחרות לתכנון קונסרבטוריון הסדנה", מוסיף טנוס. "הבניין תוכנן תוך התבוננות מרחבית על שכונת המושבה הגרמנית הפסטורלית, במטרה לחזק את המשולש התרבותי הייחודי והסימבולי בעיר: תיאטרון ירושלים, בית הנסן ותיאטרון הקרון. הבניין יהווה חלק מהמרחב העירוני והציבורי של העיר, ויאפשר מפגש עם חווית המוזיקה. כפי שמוזיקה מחברת בין אנשים והיא על זמנית – כך כוחה של האדריכלות לממש את החזון להשאיר חותם, מיוחד ומאחד, על חולות הזמן".
פרויקט תרבותי נוסף שהמשרד היה אמון על עיצובו הוא פיל בית (FeelBeit) – מועדון תרבות ומשכנם של משרדי עונת התרבות. כיום מלווים השניים בין היתר גם את התכנון המחודש של חלקים ממוזיאון האיסלאם בירושלים, ויש להם גם חלום קטן להמשך: "לתכנן אצטדיון כדורגל".

בעלי משרד סיטון פלוס טנוס אדריכלים: יעקס טנוס (מימין) ושרון סיטון (צילום נועם מורינו)
כמה זמן אתה גר ופועל בירושלים?
"אני גר בירושלים מ-1998. את משרד האדריכלים סיטון פלוס טנוס אדריכלים, פתחתי עם אדריכל שרון סיטון ב-2006".
מדוע החלטת למקד את הפעילות שלך בירושלים?
"אני ושרון, זיהינו את ההזדמנויות המיוחדות שמייצרת העיר, וכך נוצר החזון להקמת המשרד שלנו".
ספר על החיבור שלך לעיר.
"כבחור צעיר שעבר מנצרת לירושלים, תמיד מצאתי את הפינה שלי בעיר. ירושלים, על כל חלקיה, אף פעם לא גרמה לי להרגיש זר".
מה הדבר הכי ירושלמי בעיניך? 
"בייגלה עם זעתר (כעכ אלקודס)".
דמות ירושלמית שמהווה עבורך השראה?
"שי דורון, נשיא הקרן לירושלים, המקדם מזה שנים מגוון רב של פרויקטים תרבותיים בקצוות השונים של העיר. אישיות נוספת שמאוד הערכתי היא יהודה אסלן המנוח, הבעלים של מסעדת לינק המיתולוגית, שידע לארח כל אדם ולהוות בשבילו אוזן קשבת".

אנשים נוספים שעושים את ירושלים...