צילום: באדיבות עמותת רפואה ושמחה

מאיר קווין

מנכ"ל עמותת "רפואה ושמחה"

בן 44, נשוי+5

"נתינה וסיוע זולת הם הערכים עליהם התחנכתי - זה היעוד שלי"
מאיר קווין הפך את העזרה לזולת לדרך חיים. היום, כמנכ"ל עמותת "רפואה ושמחה", הוא שותף בכיר בעשייה למען חולים, נזקקים ובני משפחותיהם. חשיבותה של העמותה – המפעילה למעלה מעשרת אלפים מתנדבים, בארץ ובחו"ל – קיבלה משנה תוקף עם התפרצות מגפת הקורונה, כאשר סייעה ליותר מחצי מיליון איש. בקיץ 2021 הוענק לעמותת "רפואה ושמחה" אות הנשיא למתנדב. "הרחבתם את ליבי בשבוע האחרון לכהונתי", סיפר אז הנשיא רובי ריבלין.
קווין נולד בירושלים, למשפחה שבנתה לעצמה שם בזכות פעילותה למען אחרים. "היום כשטלפון נייד הוא מוצר בסיסי שיש כמעט לכל אחד, זה אולי נשמע מוזר, אבל במציאות החיים של שנות ה-70 לא לכולם היה מכשיר טלפון בבית. ההורים שלי והדודים שלי למשל חלקו מכשיר אחד, שנע ונד בין הבית שלהם לשלנו", מתאר קווין. "אני לא אשכח איך כילד אבא שלי היה יורד לרחוב ומציע לכל מי שנזקק לבצע שיחת טלפון דחופה לעלות אלינו הביתה".
את המורשת המשפחתית, ממשיך כעת קווין כמנכ"ל "רפואה ושמחה" – וכמי שמוביל את "מחוברים און-ליין", גוף המאגד למעלה מ-1,000 קבוצות ווטסאפ וזרועו הארוכה מגיעה לכל נקודה על הגלובוס. "התמודדות עם מחלה קשה מלווה עבור רבים גם במשבר נפשי וכלכלי", מדגיש קווין. "אחד האמצעים להקל ולסייע טמון בשינוע, מנסיעה לטיפול רפואי או בדיקה ועד רכישת ומסירת תרופות. יש לנו צי של אמבולנסים ואופנועים שעובד לכל אורך שעות היום עבור מי שצריך עזרה וידו אינה משגת".
כאשר מתבקש קווין לספר על אירוע בו טיפל וזכור לו במיוחד, הוא משיב: "בגל הראשון של הקורונה, כשהמגפה רק התפרצה והעולם כולו היה בפאניקה, התבקשנו לסייע לילד שנזקק לתרומת מח עצם. התורם הפוטנציאלי היה בכלל בניו זילנד, ובדיקת הדם שלו שמוודאת התאמה הייתה חייבת להגיע בדחיפות לישראל. בתקופה של שמיים סגורים, סגרים והגבלות, הפעלנו שרשרת מתנדבים חובקת עולם – מניו זילנד, דרך ארצות הברית ועד ירושלים, ועמדנו ביעד. הוכחנו שגם בתנאים בלתי אפשריים ניתן לייצר פתרונות".
ופה אגב, זה לא נגמר. לצד פעילותו ברפואה ושמחה, מוצא קווין את הזמן גם להתנדב בעוד שורה של  גופים – ובהם מד"א, איחוד הצלה, ארגון ידידים ועמותת אחוקים עזרה בדרכים.

מאיר קווין (משמאל) ויו"ר עמותת רפואה ושמחה הרב ישראל צישינסקי, בטקס קבלת אות הנשיא למתנדב (צילום באדיבות עמותת "רפואה ושמחה")
כמה זמן אתה פעיל בירושלים?
"כבן למשפחה שהיא 11 דורות בירושלים, זה טבעי ומתבקש שהעוגן של העמותה שלנו, הוא בעיר. מבחינתי, מכאן הכול מתחיל".
מדוע החלטת למקד את הפעילות שלך בירושלים?
"הסיבה פשוטה: ירושלים היא מרכז העולם, ממנה צריכה לצאת הבשורה. כשאתה עובד מירושלים זה מייצר אמירה חזקה גם מעבר לים".
ספר על החיבור שלך לעיר.
"מהילדות ועד היום, יש לי קשר עמוק לעיר. אבא שלי, אביגדור, היה מנהל עמותה בירושלים וסבא שלי, הרב יעקב גליס, אפילו כתב על ירושלים ספרים".
מה הדבר הכי ירושלמי בעיניך?
"במילה אחת: האנשים. הציבור הירושלמי הוא חם, פתוח ומקבל יותר".
דמות ירושלמית שמהווה השראה עבורך?
"ההורים שלי, אביגדור ורבקה. נתינה וסיוע זולת הם ערכים עליהם התחנכתי מהיום שנולדתי – זה הייעוד שלי".

אנשים נוספים שעושים את ירושלים...