צילום: באדיבות מקווה טק פול פיוריטי

יונתן הלר

יזם ומנכ"ל חברת "מקווה טק פול פיוריטי"

בן 36, נשוי+4

"אני תמיד מדגיש בגאווה שהמחקר, הפיתוח וייצור המערכות נעשים בירושלים"
כיזם חרדי לקח על עצמו יונתן הלר את המשימה המורכבת להביא לשיפור איכות המים במקוואות טהרה ובבריכות השחייה. "מקווה טק פול פיוריטי" – החברה שייסד (יחד עם תומר לוי), כבר הפכה לשם דבר בתחום.
הלר נולד במיאמי ולירושלים הוא הגיע כנער צעיר כדי ללמוד בישיבה והתאהב בעיר. להלר תואר ראשון בניהול טכנולוגיות ותואר שני במינהל עסקים מטעם מכון לב בירושלים. כחובב שחייה מושבע וכמפעיל בריכות מוסמך, מספר הלר כי  "תמיד הפריעו לי הסכנות ותופעות הלוואי המציקות, הנובעות בשימוש בכימיקלים בבריכות. מדי שנה אלפי מתרחצים ניזוקים מכימיקלים בבריכות השחייה כשמעל שליש מתוכם הם ילדים. מי מאיתנו לא סבל אחרי ביקור בבריכה מצריבות בעיניים או מריח חריף של כלור?".
מתוך שאיפה לשפר את איכות המים ובריאות הרוחצים, הקים הלר את "מקווה טק פול פיוריטי", העוסקת בפיתוח טכנולוגיות מתקדמות לטיהור מים בצורה יעילה וירוקה לבריכות ולמקוואות. "בסיוע רשות החדשנות, גייסנו צוות מהנדסי מים וסביבה מהאוניברסיטאות המובילות ופיתחנו טכנולוגיה שקוטלת במים וירוסים וחיידקים, ובהם אגב גם את נגיף הקורונה", מרחיב הלר. "המערכת שלנו מספקת מים צלולים יותר, ומפחיתה את הריח וצריבה הנובעים מהמגע עם הכלור".
הטכנולוגיה שהציגה החברה, אומצה בהתלהבות על ידי בריכות שחייה בישראל ומחוצה לה. על לקוחותיה נמנים היום עיריות גדולות ומלונות יוקרה – כולל בריכת השחייה האינפיניטי, הגדולה בעולם, במלון MARINA BAY SANDS המפורסם בסינגפור.
בשנה האחרונה פועלת "מקווה טק פול פיוריטי" להתאמת הטכנולוגיה שפיתחה גם עבור אחד התחומים הפחות מוכרים והיותר מאתגרים מבחינה הנדסית – מקוואות הטהרה. "בעולם ישנן עשרות אלפי מקוואות ומתבצעות בהם מדי שנה מעל ל-50 מיליון טבילות, אולם עד כה לא היה בנמצא פתרון אופטימלי הנוגע לאיכות המים בהן", מבהיר הלר. "כמדענים ויזמים מתחום המים וכחרדים מבטן ומלידה, אנו מבינים את מורכבות הכרוכה ביישום זה, אשר דורשת התייחסות משולבת לחשיבות ההלכתית ולצורך התברואתי".
"הטכנולוגיה שפיתחנו משפרת את איכות המים ומנעימה את חווית הטבילה. מערכות החברה נמצאות נכון להיום בשימוש במאות מקוואות בארץ ובעולם, מדרום אמריקה ועד למזרח הרחוק", מפרט הלר. "בשנתיים הקרובות אנו מתכוונים להגיע ל-15 מיליון טבילות שנתיות במקוואות בהן מותקנות מערכות של החברה".
"ישנן מספר מקוואות טהרה שנמצאו בחפירות ארכיאולוגיות בירושלים העתיקה, ומבחינתי זה מרגש לעסוק בטיהור מים למקוואות טהרה בדיוק כפי שהיה בזמן בית המקדש" מסכם הלר. "זו זכות גדולה עבורי לפתח ולספק טכנולוגיות המשפרות את בריאות הציבור ואיכות הסביבה, ולהיות חברה ירושלמית וישראלית מובילה".

יונתן הלר (צילום באדיבות "מקווה טק פול פיוריטי")
כמה זמן אתה גר ופעיל בירושלים?
"במשך אלפי שנים יהודים בכל רחבי העולם מסרו את נפשם כדי להגיע לירושלים. אני הגעתי לעיר לפני למעלה מ-20 שנה כדי ללמוד בישיבה, ומאז אני גר ועובד בעיר הקודש. אני לא יכול לחשוב על שום מקום בעולם שמתאים בו יותר לגדל בו משפחה יהודית מאשר ירושלים".
מדוע החלטת למקד את הפעילות שלך בירושלים?
"כירושלמי, זו זכות עבורי לקבוע את מושב החברה בעיר, כשגם מרבית העובדים הינם ירושלמים. כאשר אני מציג בפני חברות שונות בעולם את הטכנולוגיה שלנו, אני תמיד מדגיש בגאווה שכל המחקר, הפיתוח וייצור המערכות נעשים בירושלים".
ספר על החיבור שלך לעיר?
"כחובב היסטוריה, זו חוויה מיוחדת עבורי להסתובב בעיר העתיקה וסביבותיה, הגדושים בהיסטוריה היהודית ולהתפעל משרידי העבר ומהמורשת שלנו".
מה הדבר הכי ירושלמי בעיניך?
"להסתובב בעיר העתיקה במהלך סוכות, להרגיש את שמחת החג ולראות את המוני הסוכות מבצבצות מכל פינה בדרך לברכת כהנים בכותל המערבי".
דמות ירושלמית שמהווה השראה עבורך?
"הרב אריה לוין זצ"ל, מגדולי בעלי החסד ומזקני ירושלים של מעלה, תמיד היה מקור להשראה עבורי. זכיתי להיפגש גם עם בנו הרב רפאל לוין זצ"ל וחותנו הרב אלישיב זצ"ל".
 

אנשים נוספים שעושים את ירושלים...