משפט
מנורה מבטחים תשלם מיליונים ללקוחותיה: בדקו אם מגיע לכם
חברת הביטוח הפחיתה את המע"מ מפיצויים למבוטחים שלא תיקנו נזקים וכעת היא תשנה את מדיניותה - למרות שטענה כי פעלה על פי החוק
מה קורה כשאתם מקבלים פיצוי מחברת ביטוח על נזק לרכב או לדירה, אבל בוחרים לא לתקן את הנזק? בית המשפט המחוזי במרכז-לוד אישר השבוע הסדר פשרה בתובענה ייצוגית שחושף כי מנורה מבטחים נהגה במשך שנים שלא לשלם את רכיב המע"מ במקרים כאלה - למרות פסיקות קודמות של בית המשפט העליון שקבעו אחרת.
הסדר הפשרה, שקיבל את אישורו של בית המשפט, מחייב את חברת הביטוח לשלם פיצויים בסך כולל של 2,117,875 שקלים לחברי הקבוצה שנפגעו ממדיניות זו, וכן לשנות את שיטת התשלום העתידית שלה.
התביעה הייצוגית, שהוגשה על ידי דניאל דורי ואהרון סמיפור, טענה כי מנורה מבטחים נמנעה מלשלם את המע"מ החל על תיקון נזקים שנגרמו לרכוש של מבוטח או צד ג' כאשר הנזק לא תוקן בפועל.
"המשיבה נמנעה מלשלם את המע"מ החל על תיקון נזקים שנגרמו לרכוש של מבוטח או צד ג', כאשר הנזק לא תוקן, וזאת לטענת המבקשים, בניגוד לדין ולהלכות בית המשפט העליון", נכתב בפסק הדין.
מנורה מבטחים טענה בתגובה כי פעלה תחת הנחיה של המפקח על הביטוח משנת 1999, שלטענתה אפשרה להפחית את רכיב המע"מ כאשר צד ג' לא תיקן את רכבו. החברה ציינה כי החלה לפעול בהתאם להנחיה חדשה משנת 2015 שקבעה כי יש לשלם את רכיב המע"מ גם אם הרכב לא תוקן.
לגבי ביטוחי דירה, טענה החברה כי "בתביעות לפי פוליסות של ביטוח דירה, המשיבה משלמת לניזוק את ערך השיפוי או הכינון, לפי העניין, בהתאם לסכומים הנקובים בחוות דעת שמאי חיצוני", וכי תשלומים אלה כוללים מע"מ.
אולם המבקשים הציגו ראיות שהראו כי בפועל, החברה אכן הפחיתה את רכיב המע"מ מהשיפוי הן בביטוח רכב והן בביטוח מבנה כאשר הנזק לא תוקן. שמאי רכוש שהעיד מטעמם ציין מניסיונו כי "חברות הביטוח נוהגות שלא לצרף מע"מ כאשר תביעות משולמות באופן גלובאלי, קרי בערך שיפוי ללא תיקון הנזק".
במסגרת הסדר הפשרה, שהתגבש בהליך גישור בפני כב' השופט בדימוס יצחק ענבר, תשלם מנורה מבטחים פיצוי של 40% מהסכום הקובע לחברי הקבוצה הראשונה (צדדי ג' בביטוח רכב) ו-42% מהסכום הקובע לחברי הקבוצה השנייה (מבוטחי דירה), בתוספת ריבית והצמדה חלקית.
בנוסף, התחייבה החברה להמשיך לשלם מע"מ גם במקרים שבהם לא תוקן הנזק, ולהוציא הנחיות מתאימות לעובדיה ולשמאים שעובדים עמה - הנחיות שכבר יושמו ביולי 2024, עוד לפני אישור הסדר הפשרה.
בית המשפט קבע כי ההסדר "ראוי, הוגן וסביר בעניינם של חברי הקבוצה" וכי "סיום ההליך בהסדר הפשרה המוצע הוא הדרך היעילה וההוגנת להכרעה במחלוקת".
בסיום ההליך אישר בית המשפט את המלצת הצדדים לגמול ושכר טרחה, וקבע כי המשיבה תשלם למבקשים ולבא כוחם סכום כולל של 25% מהפיצוי לחברי הקבוצה - כ-529,469 שקלים בתוספת מע"מ. התשלום יבוצע בשני חלקים: 75% תוך 30 ימי עסקים מהמועד הקובע, ו-25% הנותרים לאחר השלמת ביצוע הסדר הפשרה. בית המשפט קבע כי הסכומים "סבירים והולמים את נסיבות ההליך", בהתחשב בתועלת המשמעותית שהשיגו המבקשים ובא כוחם לחברי הקבוצה.
חברי הקבוצה יוכלו לפנות למנורה מבטחים תוך 120 יום ממועד הפיכת פסק הדין לחלוט, והחברה תפנה באופן יזום ללקוחות שיש לה את פרטי ההתקשרות הדיגיטליים שלהם, וכן תפרסם את דבר ההסדר באתר האינטרנט שלה וברשתות החברתיות.
עוד ב-
תביעה ייצוגית היא ללא ספק כלי משפטי חשוב שנועד לאפשר תביעה אחת מרוכזת במקום שבו יש תובעים רבים. כך למשל, רק לאחרונה פרסמנו כי רשת קצביות ידועה תפצה את לקוחותיה במיליונים. כמו כן, רשת ידועה שמכרה מוצרים במחירים יקרים יותר דרך וולט, גם כן הגיעה להסדר פשרה. כמו כן, דיווחנו כי יבואנית קיה גם כן תפצה את לקוחותיה במסגרת הסדר פשרה, אך הם יאלצו להיפרד מכמעט 2,000 ש"ח עבור זה.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה



