משפט

האג: ישראל תיחקר על פשעי מלחמה, היועמ"ש: "נעדר סמכות, אין כזה דבר מדינה פלסטינית"

בית הדין הפלילי בהאג אישר לפתיחת חקירה פלילית על "פשעי מלחמה" של ישראל נגד הפלסטינים, ואף קבעו כי החקירה תוכל להיות בשטחי יו"ש - שטחי הרשות הפלסטינית. מנדלבליט: "אין לרשות הפלסטינית כל סמכות שיפוט ביחס לישראלים"
מערכת ice | 
בנימין נתניהו, אביחי מנדלבליט (צילום פלאש 90/יונתן סינדל, לעמ/עמוס בן גרשון)
החלטה שנויה במחלוקת של בית הדין הפלילי הבין לאומי בהאג אתמול (שישי) הובילה להכרה ברשות הפלסטינית כחברה באמנת רומא ומשכך יוכל בית הדין בהאג להתחיל בחקירה נגד ישראל בשטחי יהודה ושומרון.
התובעת הפלילית, פאטו בנסודה, תוכל לאחר האישור לממש את כוונה לחקור את מעשי ישראל בתחומי הרשות הפלסטינית ובעזה, ובכך גם ככל הנראה תיפתח חקירה נגד בכירים בישראל: מראש הממשלה, השרים ועד קציני צה"ל.
מייד עם החלטת בית הדין בהאג, ראש הממשלה מתח על כך ביקורת חריפה: "האג הוכיח פעם נוספת שהוא גוף פוליטי ולא מוסד שיפוטי ומתעלם משפעי המלחמה האמתיים ורודף אחר מדינת ישראל - מדינה עם משטר דמוקרטי איתן המקדשת את שלטון החוק ואינה חברה בבית הדין". נתניהו הוסיף כי "נמשיך להגן בכל דרך על אזרחינו וחיילינו מפני רדיפה משפטית". גם שר הביטחון גנץ תקף את ההחלטה: "החלטת שופטי בית הדין בהאג היא החלטה חמורה שאין לה כל יסוד במשפט הבין-לאומי. ההליך במסגרת בית הדין הפלילי מתנהל בחוסר סמכות והוא מופרך ונועד להוות כלי שרת בידי חורשי רעתה של מדינת ישראל, ואלו המבקשים לפגוע בה על ידי ניצול פוליטי של גופים בין-לאומיים".
עם צאת השבת, נמסרו דבריו של היועץ המשפטי, אביחי מנדלבליט: "בית הדין הפלילי הבין-לאומי נעדר כל סמכות בעניין זה, וזאת, בין היתר, משום שאין מדינה ריבונית פלסטינית, אין שטח ששייך למדינה כזו, ומשום שממילא אין לרשות הפלסטינית כל סמכות שיפוט ביחס לישראלים. עמדה זו זכתה לתמיכה מצד מדינות מרכזיות ומומחים משפטיים בעלי שם, אך שופטי הרוב בהחלטתם בחרו להתעלם מרבות מהטענות המשפטיות כבדות המשקל שהועלו בהקשר זה".
לדבריו, "מדינת ישראל היא דמוקרטיה שומרת חוק בעלת מערכת משפט עצמאית. מדינת ישראל מחויבת לערכי היסוד של המשפט הבין-לאומי, ויודעת לבחון באופן עצמאי טענות להפרות של הדין. גם מטעם זה אין כל מקום להתערבותו של בית הדין בעניינים המסורים לסמכותה הריבונית של מדינת ישראל. הניסיונות לגרור את בית הדין לעסוק בסכסוך הישראלי-פלסטיני מוכרים ומטופלים מזה זמן רב על-ידי הגורמים המדיניים והמשפטיים הרלוונטיים, שנערכו לכל ההתפתחויות האפשריות בזירת בית הדין".
בצד הפלסטיני בירכו על החלטת בית המשפט, וברשות הפלסטינית אמרו כי "החלטה זו מוכיחה כי בית-הדין הבינלאומי בהאג הוא עצמאי ונקי כפיים". לדברי שר החוץ של הרשות, אל-מאלכי: "החלטה זו תאפשר לתובעת הכללית של בית-הדין הבינלאומי לפתוח באופן מיידי בחקירה פלילית נגד בכירים בישראל על פשעיהם נגד הפלסטינים".
ארגון "שורת הדין" הניצב בראש המאבק בבית הדין הבינלאומי והגיש סדרת תביעות לבית הדין בדרישה לחקור את הרשות הפלסטינית בגין פשעי מלחמה, מסר בשם נשיאת הארגון עורכת הדין ניצנה דרשן-לייטנר: "שורת הדין התריעה כבר מזה חמש שנים שבית הדין יפתח בחקירה, ועל כן  הגשנו לבית הדין סדרת תביעות בשם שלל קורבנות הסכסוך שתוקפות את החמאס, אש״ף וגם הרש״פ. החלטת בית הדין בהאג היא החלטה גזענית המחללת את דמם של אלפי קורבנות הטרור הישראליים שנרצחו בידי הטרור הפלסטיני. היושבים בהאג מתיימרים לפתור סכסוך פוליטי של מאה שנים בכלים משפטיים שמאמצים היום באופן חד צדדי ומוטה את הנרטיב הפלסטיני. לבית הדין כלל אין סמכות לדון את ישראל, והיה עליו למנוע חקירה, בדיוק כמו  שהחליט למנוע חקירה נגד סין לפני חודש. נמשיך לעמוד בחזית המאבק למען מדינת ישראל וחיילי צה"ל. סוף האמת הישראלית לנצח".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה