משפט

ראשונה בעולם: הולנד קרובה לתביעת הגבלים עסקיים נגד אפל

הרשות ההולנדית לצרכנים ולשווקים הודיעה כי חקירתה בנושא העמלות שגובה אפל ממפתחים עבור העלאת אפליקציות לאפ-סטור הגיעה לסיומה. ההחלטה המסתמנת: הגשת תביעה תקדימית נגד ענקית הטכנולוגיה. במקביל, במינסוטה ובאריזונה מקדמים נגדה חקיקה

רועי בהריר-פרל | 
אפל (צילום Magma Images)
העמלות של אפל על הכוונת: חוקרי הגבלים עסקיים בהולנד הודיעו אמש (מוצ"ש) על סיום החקירה הנוגעת לאופן שבו אפל מנצלת את היותה בעלים של חנות אפליקציות (ה-App Store) כדי לגבות עמלות גבוהות ממפתחי היישומונים ובכך לפגוע בתחרותיות.
במקביל, התובעים הראשיים של מינסוטה ושל אריזונה הגישו אתמול הצעת חוק, לפיה מפתחים יוכלו למכור מוצרי In-App (מוצרים שנמכרים בתוך האפליקציה) גם דרך פלטפורמות שהן לא האפ-סטור וגוגל פליי, הגוזרות לעצמן עמלות ממכירות אלה, כשהעמלות שגובה אפל גבוהות במיוחד.
במקרה של הולנד, מדובר בחקירה של הרשות ההולנדית לצרכנים ולשווקים (ה-ACM) שהחלה אי שם בתחילת 2019. הרשות מתמקדת במערכת התשלומים של האפ-סטור, הגובה ממפתחי האפליקציות 15-30 אחוזי עמלה עבור הזכות להימכר בחנות.
כעת, עם סיום החקירה ונוכח ההערכות הרווחות על כך שהיא אכן תסתיים בהחלטה נגד מדיניות העמלות של אפל, הולנד עשויה להיות המדינה הראשונה בעולם שמעזה להגיש תביעה נגד ענקית הטכנולוגיה של טים קוק בעניין זה.
בנוסף לעניין העמלה עבור העמדת האפליקציה למכירה בחנות של אפל, החקירה ההולנדית בחנה גם את המדיניות של החברה בנוגע למכירות In App, לרבות האיסור על המפתחים לפרסם אפשרויות תשלום נוחות ומשתלמות יותר מחוץ לאפליקציה או לעשות שימוש במערכת תשלום אחרת, שאינה של אפל, ברכישות In App.
בנושא זה - שהיה הבסיס למאבק המשפטי הדרמתי בין אפל לאפיק גיימז  - מתמקדים בשנה האחרונה גם חוקרי הגבלים עסקיים של האיחוד האירופי וגם, כאמור, התובעים הראשיים של מינסוטה ואריזונה. אפל, מצדה, הורידה לפני כמה חודשים את שיעור העמלה מ-30 ל-15 אחוז עבור חלק מהמפתחים - ככל הנראה, בהשפעת המהלכים המתגבשים נגדה - אבל מבחינת הרשויות המדינתיות העניין עדיין רחוק ממיצוי, כפי שמעידים גם 450 עמודי הדו"ח המפורסם שחיברה אשתקד ועדת המשנה להגבלים עסקיים בארצות הברית בנוגע לעניין.
על פי הצעת החוק של מינסוטה, בכל אופן, אפל וגוגל לא תהיינה רשאיות לפעול נגד מפתח שהחליט להשתמש במערכת תשלומים חלופית כדי לגבות תשלום מלקוחות (במקרה של אפיק גיימז, כזכור, אפל פשוט סילקה מהאפ-סטור את המשחק הפופולרי ביותר שלה,  פורטנייט). יש לציין כי הצעת חוק דומה שהוגשה לא מזמן בצפון דקוטה לא עברה סופו של דבר. בתגובה להצעה ההיא, אחד המהנדסים הבכירים של אפל בענף השמירה על הפרטיות טען כי "שינוי במדיניות התשלומים של אפל יביא ל"סופו של האייפון כפי שאנחנו מכירים אותו" ויפגע מאוד בפרטיות, באבטחה ובביצועים של המכשיר.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה