משפט

צילומי העונה של 'טהרן' יוקפאו? עתירה הוגשה נגד תאגיד השידור

אק"ט ושח"ם פנו לבג"צ כנגד תאגיד השידור הציבורי בדרישה להשהות באופן מיידי את צילומי העונה השנייה של הסדרה שזכתה לשבחים עד שיוכח כי ההפקה עומדת בתנאים להכירה כהפקה מקומית קנויה לפי חוק התאגיד
כפיר אדר |  2
טהרן (צילום כאן 11, unsplash)
איגוד עובדי הקולנוע והטלוויזיה (אק"ט) ואיגוד השחקנים והשחקניות (שח"ם) הגישו הבוקר (שלישי) בג"צ כנגד תאגיד השידור הישראלי ובו דרישה למתן צו ביניים להשהות את צילומי העונה השנייה של הסדרה טהרן עד אשר יובהר כי ההפקה עומדת בתנאים להכירה כ"הפקה מקומית קנויה" לפי חוק תאגיד השידור.  העתירה הוגשה ע"י עורכי הדין שי תקן, עמית בכלר ושי ברק.
הוצאת צו הביניים היא קריטית למניעת הישנות הפרת חוק התאגיד, כפי שנעשה בעונה הראשונה של הסדרה טהרן, בכך אף מודה התאגיד, כאשר הגדיר הפקה זרה אשר מצולמת ברובה בחו"ל כהפקה מקומית. בשח"ם ואק"ט דורשים מתאגיד השידור להסביר מדוע כללו את הפקת העונה הראשונה של הסדרה כחלק מהוצאות התאגיד בשנת 2018 למימון הפקות מקומיות קנויות, למרות שההפקה לא עמדה בתנאים לחוק התאגיד. עוד דורשים הארגונים מהתאגיד להסביר מדוע אינם מוסיפים להוצאות התאגיד למימון הפקות מקומיות קנויות בתקציב לשנת 2021 8 מיליון שקלים, הוצאות התאגיד בגין הפקת העונה הראשונה של טהרן שנרשמו בתקציב 2018 כהוצאה למימון הפקות מקומיות קנויות למרות שההפקה לא עמדה בתנאים.
העונה השנייה של טהרן צפויה להצטלם ביוון בין החודשים יולי-נובמבר. לפי המידע שבידי העותרים, הלקחים לא נלמדו, וגם עונה זו עתידה להיות הפקה זרה במסווה של הפקה מקומית, עם צוות ישראלי מצומצם ביותר, כשבישראל יתקיימו ימי צילום ספורים בלבד. ככל שיחלו הצילומים של העונה השנייה, יווצר מעשה עשוי ובלתי הפיך שכן ההפקה לא תצולם מחדש, גם אם לא עמדה בפועל בתנאים להכרה כהפקה מקומית. לאחר חילופי מכתבים ארוך בין הצדדים הודה התאגיד, שחור על גבי לבן, כי הנתונים שמסר היו לא מדויקים, ושלמעשה ההפקה לא עמדה בתנאים הנדרשים להכרה כהפקה מקומית קנוייה.
מנכ"ל אק"ט איתמר אביטן הסביר: "תאגיד השידור מתפאר בסדרה טהרן כהפקה ישראלית כביכול, על אף כי מדובר בהגדרה פיקטיבית ומדובר בהפקה זרה שהחלק הישראלי בה היה שולי. לפי חוק התאגיד, עליו להקצות לפחות 180 מיליון שקלים בשנה לטובת מימון הפקות מקומיות קנויות. החוק מגדיר הפקות אלה כהפקות שנרשם בהן רוב של 75% של ישראלים בקרב יוצריהן, מבצעיהן, אנשי הצוות הטכני וההפקה. כמעט כל ההפקה צולמה ביוון, 50 ימי צילום לעומת 5 ימים בלבד בישראל, באמצעות צוותים זרים בעיקר. מדובר באחיזת עיניים ושימוש חמור בכספי ציבור בניגוד לחוק. ההסתרה, השקרים, ההתפתלויות ושינויי הגרסאות של התאגיד, אינם עולים בקנה אחד עם סטנדרט ההתנהלות הנדרש מגוף סטטוטורי שמקבל לכיסו מידי שנה 650 מיליון שקלים מכספי הציבור".
מנכ"ל שח"ם אבי בן הלל הוסיף: "התאגיד הוא גוף חשוב שתרומתו לתעשיית הפקות המקור בארץ בלתי מבוטלת. עם זאת, לא ייתכן שכספי ציבור יחולקו בניגוד לחוק התאגיד ובאופן שפוגע ביוצרים, שחקנים ועובדי התעשייה בארץ. לאחר שנת הקורונה, אשר פגעה באופן קשה בתעשייה המקומית, הצורך להשקיע בתעשייה המקומית חשוב אפילו פי כמה. בעתירה זו אנו מבקשים לשים גבול לעיגול הפינות ולהשתמש בהקצאות הכספים בהתאם לדין".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    על חשבון האזרחים הכל הולך
    ט 06/2021/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    על חשבון האזרחים .... מיותר
    סגור
  • 1.
    מתגעגעת לערוץ 1 (ל"ת)
    לי 06/2021/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור