משפט

מפעל הפיס נושם לרווחה: מדוע לא ישלם 15 מיליון שקל?

בקשה לתביעה ייצוגית נדחתה על ידי השופט עודד מאור שביקר בחריפות את עצם הגשת הבקשה בנימוק של פגיעה בבעלי מוגבלות, כמו כן פסק החזר הוצאות בסך 18,000 שקל בלבד: "לא ניתן להורות לנותן שירות מסחרי לספק כיסא מותאם שיוצב בשטח שאינו בהחזקתו או שאינו ברשותו"
מערכת ice |  2
דוכן לוטו (צילום פלאש 90/ קורינה קרן)
עודד מאור, שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, דחה ביום ראשון האחרון בקשה לתביעה ייצוגית בגובה של 15 מיליון שקל נגד מפעל הפיס. בהחלטתו, השופט ביקר בחריפות את עצם הגשת הבקשה בנימוק של פגיעה בבעלי מוגבלות, כמו כן פסק החזר הוצאות בסך 18,000 שקל בלבד.
לטענת מגיש התביעה, זאב פלסר, מפעל הפיס לא עמד לכאורה בחובתו לספק מושבים מותאמים לבעלי מוגבלות בנקודות המכירה בכל רחבי ישראל. הבקשה פלסר טען כי תביעתו הוגשה בשל היותו מוגבל בתנועה בעצמו, ולא הותאם לו מושב בנקודת מכירה של הפיס בפתח תקוה. הוא טען כי זו "הפרה של חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות וכי במצב זה נאלץ לרכוש כרטיס "לוטומט" במקום "דאבל לוטו".
 
השופט מאור דחה את הטענות וקבע: "עלינו לקרוא את הוראות הדין באופן שנועד להגשים את תכלית השוויון, אולם בשים לב לכך שצריך שההתאמה תהא סבירה, מידתית ויש להוסיף ולומר - גם אפשרית". לדבריו, אם הרוכש נאלץ להמתין, הרי שזהו אירוע מקרי שאיננו חלק מן השירות והמוכר תמיד יכול להגיש עזרה.
השופט המשיך: "למשל כשאדם מנהל שיחה טלפונית או שיחה מקוונת (צ'אט) עם מי שמספק לו שירותי מסחר, או כשהוא רוכש באמצעות אתר אינטרנט של חברה מסחרית מוצר. הרי לא יעלה על הדעת כי במקרים אלו יסופק לו לאותו אדם מושב מותאם, או בכלל. ברי כי המחוקק לא התכוון למקרים מעין אלו". 
כמו כן הסביר: "לא ניתן להורות לנותן שירות מסחרי לספק כיסא מותאם שיוצב בשטח שאינו בהחזקתו או שאינו ברשותו, דבר שאף עלול להוות מפגע, מטרד או אף שיהיה בניגוד להוראות דין אחר. היינו - יש לערוך איזון בין החובה להנגשה באמצעות כיסא מותאם, לבין המידתיות והאפשרות החוקית לעשות כן, כאשר חובה זו יכולה להתקיים רק בשטח שהוא נמצא פיזית בשליטת נותן השירות". הצבת מושבים אלו עלולים להוביל לתביעה כנגד הפיס על שימוש במרחב הציבורי שלא כדין.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    הכי קל להגיש ייצוגית נגישות. אין סיכון למגיש.
    חיים 02/2023/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ייצוגיות נגישות כבר מזמן הפכו למקצוע. הכי מצחיק זה האוזניות בכל בית עסק על מנת שלקויי שמיעה ישתמשו בהם - מעולם לא היה בהם שימוש בישראל.
    סגור
  • 1.
    טיעון שיפוטי לוקה
    חמשושלייקס 02/2023/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אפשר לייצר כסא מחובר לדוכן הפיס, מתקפל אל מתחת לדלפק , וכשלא יושבים עלין - חוזר לאיטו אל דופן הדוכן. ראו גם - https://www.facebook.com/groups/589627411669122
    סגור