משפט

בית הדין האזורי לעבודה: הנחיות היועמ"ש מחייבות את משרד הפנים

בית הדין האזורי לעבודה בחיפה התערב בצעד נדיר כנגד החלטת משרד הפנים והפרקליטות, וקבל בקשה למתן צו מניעה זמני שיאסור על מועצה מקומית מעלה עירון להכניס לתוקף את פיטוריה של סייעת בגן ילדים, תוך התעלמות מחוות דעתו של היועץ המשפטי וללא מתן נימוקים והצדקות לפיטורין
מערכת ice | 
משפט (צילום freepik)
בית הדין האזורי לעבודה בחיפה התערב בצעד נדיר כנגד החלטת משרד הפנים והפרקליטות, וקבל בקשה למתן צו מניעה זמני שיאסור על מועצה מקומית מעלה עירון להכניס לתוקף את פיטוריה של סייעת בגן ילדים, תוך התעלמות מחוות דעתו של היועץ המשפטי וללא מתן נימוקים והצדקות לפיטורין. בעשותו כן, הוא הבהיר למשרד הפנים כי הוא כפוף להנחיות היועץ המשפטי לממשלה.
הסייעת התחילה לעבוד בגן במועצה מקומית עירון לפני כשנתיים ונחשבה לעובדת מסורה וטובה. בוועדה למנהל השירות והמועצה ידעו כי יש לה קרובת משפחה המשמשת כרכזת גנים, ובקשו מהיועץ המשפטי למועצה חוות דעת בנושא. חוות דעתו של היועמ"ש קבעה כי מדובר בקרובת משפחה מהמעגל השלישי ובכפיפות שאינה ישירה בין השתיים, והציעה הסדר ניגוד עניינים במסגרתו הגן יוחרג מתחום האחריות של הרכזת.
 
בעקבות ביקורת של משרד הפנים לצמצום משרות קרובי משפחה ברשויות המקומיות הוחלט על פיטוריה. הפיטורין נערכו תוך התעלמות מחוות דעתו של היועץ המשפטי וללא מתן נימוקים והצדקות לפיטורין.
עו"ד גלעד יצחק בר-טל ממשרד עורכי דין קטן בר-טל טלמור שייצג את התובעת אמר כי: "הסייעת פוטרה בתואנה של ניגוד עניינים, אבל למשרד הפנים יש את היכולת להפעיל שיקול דעת. איזה ניגוד עניינים יכול להיות כשאת סייעת בגן ילדים, והתפקיד שלך הוא הזוטר ביותר במועצה? בניסיון למנוע פגיעה דמיונית בציבור הרחב בשם ניגוד העניינים, משרד הפנים רמס שתי זכויות יסוד של אותה סייעת – את חופש העיסוק ואת זכותה להליך הוגן מתוקף חוק כבוד האדם וחירותו."
כבוד השופט נוהאד חסן ששפט בתיק זה, שאל את הפרקליטות מדוע לא נעשתה התייחסות לחוות דעתו של היועמ"ש של המועצה בדבר הסדר ניגוד העניינים, ונענה כי "בכל הנוגע להנחיות היועץ המשפטי לממשלה אליהן מפנה המבקשת בבקשתה, הרי שאלה אינן חלות על הרשויות המקומיות".
"בית הדין לעבודה חזר והבהיר היום למשרד הפנים שהוא כפוף להנחיות היועץ המשפטי לממשלה, על אף ניסיונותיו של המשרד לטעון כי אלו אינן רלוונטיות. באקלים המדיני הנוכחי, יש משמעות רבה להחלטת בית המשפט בתיק זה, ואנו מחזקים את החלטת בית המשפט." מסכם עו"ד בר-טל.
בית הדין קבע שהתנהלות הוועדה לא היתה תקינה. הוא החליט על מתן צו ארעי המקפיא את הפיטורין, וקבע כי על וועדת המנהל להתכנס מחדש, לשקול בצורה עניינית את אישור הסדר ניגוד העניינים ולהתייחס באופן מפורט ומנומק לחוות דעתו של היועץ המשפטי למועצה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה