בארץ

דבי ביטון בריאיון: "חוק החמץ מגביר את המתח בין חילונים לדתיים"

ח"כ דבי ביטון מיש עתיד בראיון בכורה ל-ice על התנהלות ממשלת נתניהו בסוגיית יוקר המחיה סביב חג הפסח: "הממשלה מתעסקת אך ורק במערכת המשפט", ועל הקרע בעם: "ממשלה קיצונית וחשוכה שמנסה לשסע"

דוד זולדן | 
דבי ביטון
ח"כ דבי ביטון מיש עתיד בראיון בכורה ל-ice מדברת על מה שבוער: מהקרע בעם ועד חוק החמץ וחשיבות הטיפול ביוקר המחיה, ולא חוסכת בביקורת על התנהלות ממשלת נתניהו סביב הסוגיות האלה והרפורמה במשפט.
סל הקניות לחג צפוי להתייקר במגוון מוצרים בסיסיים, ממצות ועד דגים, עופות ועגבניות. עד כמה על הממשלה והכנסת לשים דגש על יוקר המחיה אל מול נושאים אחרים כמו ביטחוני, מערכת המשפט וכו'?
"יוקר המחיה הוא אחד הנושאים הבוערים ביותר שיש לטפל בהם במדינת ישראל ולכן הממשלה הקודמת הובילה מדיניות כלכלית אחראית. פעלנו רבות בממשלה הקודמת בהרחבת הזכאות לנקודות זיכוי להורים עובדים כדי להקל על יוקר המחייה של משפחות צעירות והובלנו לירידה באבטלה ל- 3.6%, היקף נמוך מזה שהיה טרם משבר הקורונה. בנוסף, הובלנו את רפורמת היבוא: הסרנו חסמים בירוקרטיים לייבוא תוך שמירה על הבטיחות והאיכות- הרפורמה הוזילה את עגלת הקניות. הגדלנו את היצוא ב-25%, הובלנו למתווה פיצוי לעצמאים בגין הפסדים שנגרמו להם בגל האומיקרון, ולראשונה חתמנו על הסכם אזור סחר חופשי בין ישראל לאיחוד האמירויות הערביות - היקף הסחר בין המדינות צפוי לגדול לכ-3 מיליארד דולר בשנה בשלוש השנים הקרובות ואף לתרום להגברת התחרות והורדת המחירים בשיפור איכות החיים בישראל".
 
ההתעסקות ברפורמה באה על חשבון הטיפול ביוקר המחיה?
"לצערנו, הממשלה הנוכחית לא רק שאינה מתעסקת ביוקר המחיה או בביטחון, לראייה חוסר התגובה אל מול הרקטות המשוגרות בחודשים האחרונים לעבר העוטף. הממשלה מתעסקת אך ורק במערכת המשפט אך גם שם לא נותנת מענה לבעיות האמיתיות שיש במערכת אלא רק מגדיל את כוחה על חשבון הרשות השופטת. מדינת ישראל כיום, הינה אחת מהמדינות היקרות בעולם וזאת אך ורק בגלל מדיניות נתניהו הכושלת במשך 15 השנים האחרונות".
 
האם הממשלה בכלל צריכה להתערב במשבר או שזהו שוק חופשי שבו על הרשתות להחליט בעצמן?

"הממשלה חייבת להתערב במשבר כפי שעשתה הממשלה הקודמת בהובלתה של שרת הכלכלה לשעבר, חברת הכנסת אורנה ברביבאי שהובילה מדיניות כלכלית נחושה כדי להילחם ביוקר המחיה כמו הורדת מכסים למאות מוצרי צריכה ועוד. הממשלה צריכה לעודד תחרות ולצורך כך עליה לחזק את רשות התחרות למען הפחתת הריכוזיות במשק, דבר שיקל על הכיס של האזרחים בקצה. כל עוד קיים משבר והוא מתגלגל לאזרחי ישראל כמו המשבר בשוק הדיור, על הממשלה להתערב על מנת לצמצם פגיעה באזרחים".
האם על האזרח להשתמש בחרם צרכנים על רשתות במטרה להוריד מחירים?
"אין ספק שחרם צרכנים הוא אחד הכלים האפקטיביים ביותר שיש בידי האזרח כדי להשפיע על גופים מסחריים אך עם זאת על הממשלה מוטלת האחריות לדאוג להורדת המחירים בין אם באמצעות הגדלת הייבוא ובין אם באמצעות הגברת תחרותיות במשק.  אנחנו בממשלה הקודמת דאגנו לפתוח את השוק על מנת להיאבק ביוקר המחיה, להוריד מכסים ולהביא רשתות חדשות לשוק הישראלי כמו רשת "קארפור"".
האם ישנו פתרון להתמודדות של ישראל על רקע עליית מחירים עולמית ומה היית מציע לחוקק?
"כולי תקווה שהממשלה הנוכחית תתעורר ותתעסק גם בהתמודדות עם עליית מחירים עולמית. היא יכולה ללמוד מהממשלה הקודמת ולעשות זאת באמצעות האצת הכניסה לפעילות של הנמלים החדשים במפרץ חיפה ואשדוד. פתיחת הנמלים תצמצם את העומס הקיים כיום".
באילו סוגיות אפשר להתפשר למען אחדות בעם?
"מדינת ישראל הינה מדינה יהודית ודמוקרטית עם איזון רגיש בין דת ומדינה, המרקם העדין הזה הוא מה שיפה כל כך במדינה שלנו. הסטטוס קוו אשר נשמר כמעט במשך 75 שנה, הינו חשוב מאוד ועל כל אחד מוטלת החובה לזכור זאת. הממשלה הנוכחית הורסת במו ידיה את האיזון בחקיקת חוקים כמו חוק אכיפת אורך השרוולים בכותל אשר הורד במהרה לאחר שעורר זעם בקרב הציבור הישראלי".
האם חוק החמץ היה נדרש אלמלא התערבות בג"ץ?
"צר לי שמתנת החג של הממשלה לקראת חג הפסח היא חקיקת חוק החמץ שמגביר את המתח בין הציבור החילוני לדתי. במקום להתעסק בחקיקה לטיפול בגל ההתייקרות במזון: 23% עלייה במחיר הביצים, 20% עלייה במחיר של המצות, 16% עלייה במחירי העגבניות והירקות". 
איזה מסר יש לך לחברה הישראלית המפולגת והשסועה?
"המסר שלי פשוט: החברה הישראלית היא חברה חזקה שעברה משברים ואתגרים רבים, אנחנו עם אחד. לא ניתן לאף אדם, בכיר ככל שיהיה, לשסע ולקרוע אותנו מפנים, כוחנו באחדותנו!  אנחנו תמיד ניסינו לאחות את הקרע. לאזרחי מדינת ישראל מגיעה ממשלה שפויה ונורמטיבית אך כרגע אנחנו עומדים מול ממשלה קיצונית וחשוכה שמנסה לשסע, לפלג ולהדיר קהילות כמו קהילת הלהט״ב מהחברה הישראלית".
 
האם ההתנגשות בין שני חלקי העם היא נמנעת?

"אכן המצב מדאיג, כולנו ערים לגובה הלהבות בשבועות האחרונים. ההתנגשות בין חלקי העם היא תוצר של הסתה בלתי אחראית והשתלחות פרועה באזרחים אוהבי הארץ ומוטלת על הממשלה האחריות למנוע את ההתנגשות ולעצור את המהלכים הדורסניים שהיא מובילה. אנחנו נמצאים כרגע בתהליך הידברות וכולי תקווה שתוצר ההידברות יאחד בין שני חלקי העם".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה