תקשורת ומדיה

המערכה הבאה: בעלי 'המזבלה' דורי בן ישראל תובע את טוויטר

הבלוגר תובע את טוויטר ב-250 אלף ש' לאחר שהסירה את כל חשבונותיו ב-2018. לדבריו, מאחורי הדרישה עמדה פנייה של פייסבוק לטוויטר ש"עובדות אחת עבור השנייה"
משה בנימין |  5
דורי בן ישראל (צילום איליאן מרשק)
המזבלה (Mizbala) ועמותת טרון הפועלת למען זכויות משתמשים ברשת, הגישו במשותף תביעה נגד חברת טוויטר לאחר שבשנת 2018 זו מחקה באופן שרירותי, לטענתם, את כלל החשבונות של המזבלה וזאת לנוכח פעילותו של בעלי האתר, דורי בן ישראל נגד חברת פייסבוק ישראל.
חשבון הטוויטר של 'המזבלה' הוקם על ידי בן ישראל ב-2008. ערב הורדתו מהאוויר, החשבון הראשי של המזבלה מנה למעלה מ-23 אלף עוקבים ואף זכה לסימול ה-V הכחול שטוויטר מעניקה לחשבונות מאומתים. לדברי בן ישראל, החשבון גרף כמיליון חשיפות בחודש ונחשב לצינור הפצה מרכזי ואסטרטגי עבורו במאבקו נגד פייסבוק ישראל ונגד יועץ התקשורת שלה זמיר דחב"ש, שבעבר אף פנה להליך משפטי בכדי להסיר תכנים מהטוויטר של המזבלה, אולם ללא הצלחה.
על פי כתב התביעה על סך 250 אלף שקלים לצד בקשת צווים, בערב יום הזיכרון 2018 הסירה טוויטר בו זמנית לפחות 8 חשבונות של המזבלה וזאת בעקבות ציוץ כמעט נבואי של בן ישראל, בו נכתב: "מוזמנים לעקוב אחרי המזבלה ב-Drove , בקרוב יחשפו שם דברים שפייסבוק וגוגל כנראה יעשו הכל (אולי יחסלו את סחבק?) בשביל למנוע את פרסומם #הלוואי_וינסו".


על כך אמר בן ישראל: "מחיקת חשבונות בערבי זיכרון, ימי חג וימים שבהם התקשורת מושבתת והקשב הציבורי לכאורה נמוך, היא טקטיקה מוכרת של תאגידים דורסניים בסירוס ההשלכות המיידיות למעשיהם. גם חשבונות הפייסבוק ועמודיה של המזבלה הוסרו בימים דומים - שבת וחג".
לטענת בן ישראל מי שיזמה את הפנייה לטוויטר ועומדת מאחורי הסרת חשבונות היא ג'ורדנה קטלר, מנהלת המדיניות של פייסבוק בישראל. "לקטלר קשרים ענפים במסדרונות הכנסת ובפלטפורמות כמו טוויטר, מייל אחד ממנה עשה את העבודה. קטלר היא אישה חזקה, תחבולנית, ולמרות האיבה בינינו, משקעי העבר ומשקעי העתיד שעוד יווצרו, אני מעריך אותה מאוד" אמר בן ישראל.
כאמור, שותפתו הטבעית של בן ישראל לתביעה היא עמותת 'טרון', בראשה עומד עורך הדין גיא אופיר. הקשר בין הצדדים שחולקים אינטרסים משותפים במאבק נגד תאגידי הענק נרחב, ובמסגרתו בן ישראל גם משמש כלוביסט "אנטי פייסבוק" בכנסת מטעמה. בן ישראל ואופיר מציינים עוד, כי התביעה נגד טוויטר היא יריית הפתיחה בחזית משותפת, שתכלול מערך לובינג נרחב יותר החל מהכנסת הקרובה, קמפיינים ופעילויות רחבות לא רק נגד טוויטר.

הסדר בין טוויטר ופייסבוק?

בכתב התביעה מציינים עורכי דינו של בן ישראל, כי "טוויטר מציגה עצמה כרשת חברתית דמוקרטית ופלורליסטית, הדוגלת בשוויון וחופש ביטוי - אך כשהדבר אינו מתיישב עם הלך הרוח שלה היא מתנהגת בבריונות, חוסר סובלנות, חוסמת את חופש הביטוי, ושוללת את אזרחותם הווירטואלית של משתמשים במרחב הציבורי שלה. רוצה לומר, חופש הביטוי בטוויטר מסתיים, כאשר החופש פוגע באינטרסים מסחריים שלה - מחלוקת עם פייסבוק".
עוד נטען בכתב התביעה כי "דה פקטו ישנו "הסדר כובל" בין טוויטר לפייסבוק, קרי טוויטר תסיר דברים הפוגעים בפייסבוק בפלטפורמה שלה ופייסבוק תחזיר לה טובה בפלטפורמה שלה". 
"עורכי הדין גיא אופיר ואייל עוזרי הם חוד החנית בפעילות משפטית תקדימית בישראל לריסון כוחם של קרטלי הדעה והמידע - פייסבוק, גוגל וטוויטר" אמר בן ישראל. "שיתוף הפעולה בינינו מחבר בין העולמות שאני פועל בהם לעולמות שלהם ויחדיו נציג חזית אחת, חזקה, מבוססת ויצירתית שתמשיך את הפעולות הפרטניות של כל צד כנגד אותם גופים".
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    חחחח הוא גם מגיב לעצמו. מתוק. (ל"ת)
    עמיר 10/2019/10
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 3.
    חשוב שיש מי שנלחם על הדברים האלה, אפילו אם זה מרגיש
    ג׳יזס 10/2019/08
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כמו מלחמות אבודות מראש. דורי הוא עיתונאי, ואין שום סיבה שחשבונותיו ירדו מהרשת, במיוחד בהתחשב בזה שטוויטר לא מורידה מהאוויר חשבונות של ארגוני טרור. מה יקרה מחר אם לא ילחמו בגזרות האלה? מלחמה חשובה ועצובה של דורי. תפסיקו להיות ציניים ותסתכלו על התמונה הגדולה.
    סגור
  • 2.
    כלומניק עם יותר מדי זמן פנוי
    מארק 10/2019/07
    הגב לתגובה זו
    3 6
    תיכף יבקש שתממנו לו את התביעה.
    סגור
  • כלומניק זה מי שרושם תגובה אנונימית
    עמית 10/2019/07
    הגב לתגובה זו
    3 1
    גבר שגברים דורי
    סגור
  • 1.
    בחור נחמד, מטרה חשובה, חבל שיפסיד שוב כמו לפייסבוק (ל"ת)
    לקיימ 10/2019/06
    הגב לתגובה זו
    8 0
    סגור