תקשורת ומדיה

ולדימיר פוטין ורוסיה בצעד דרמטי נגד התקשורת הישראלית

משרד התובע הכללי ברוסיה חסם 30 כלי תקשורת לצפייה וגלישה במדינה כשביניהם: ערוץ 9 ואתר "וסטי" מבית ידיעות אחרונות
מערכת ice | 
ולדימיר פוטין (צילום ויקיפדיה, pexels, unsplash)
משרד התובע הכללי פרסם היום (רביעי) רשימה של 30 כלי תקשורת שהוחלט לחסום את הגלישה והגישה אליהם מרוסיה וביניהם שני כלי תקשורת ישראליים: ערוץ 9 ו"וסטי" של קבוצת ידיעות אחרונות. 
הרוסקומנדזור, מנגנון הפיקוח הממשלתי על כלי התקשורת ברוסיה, החליט בסוף חודש פברואר, לפני הפלישה של פוטין לאוקראינה לחסום את האתרים אך בפועל, הגישה לאתר מרוסיה נחסמה מהיום.
לפי התקנה שפורסמה עם פרוץ הלחימה, כלי התקשורת ברוסיה רשאים להפיץ מידע לגבי הפעילות הצבאית מצד רוסיה רק אם הוא אושר על ידי הרשויות במטרה למנוע הפצת פייק ניוז ונחשב מספיק אמין. בעקבות אותה החלטה שאושרה בתחילת החודש בפרלמנט הרוסי, מספר כלי תקשורת עצמאיים נסגרו. 
איוואן קולפקוב, עורך "מדוזה", כלי התקשורת העצמאית הגדול ברוסיה שנסגר, התייחס בראיון לתומר מיכלזון באתר התקשורת העצמאי "המקום הכי חם בגיהנום" ואמר כי: "ברגע שאתה הורג את התקשורת, שמספקת איזשהו חיבור למציאות - נוצר מעגל סגור. פוטין התחיל להאמין לנרטיבים שהממשל שלו סיפק לתקשורת ואיבד קשר עם המציאות".
 
לפני מספר ימים בלבד, במהלך שידור מהדורת החדשות של ערוץ 1 הממלכתי, במהלך אמיץ שטרם נראה כדוגמתו מאז החל מבצע הפלישה של רוסיה לאוקראינה, העורכת של מהדורת החדשות מרינה אובסיאניקובה נכנסה לאולפן והרימה בשידור חי את השלט הזה שהכינה במו ידיה. העורכת המפגינה נעמדה מאחורי מגישת החדשות כשהיא מחזיקה שלט ובו כתוב בכתב ידה באותיות שחורות גדולות: "לא למלחמה" ו"רוסים נגד המלחמה", מסרים שמהווים אף עבירה פלילית במדינתו של ולדימיר פוטין. הערוץ המדובר הוא אחד הגדולים ברוסיה, אך נחשב לכזה שמתיישר עם המסרים של השלטון בקרמלין. הצעד עלול לגרור צעדים חריפים נגד עורכת המהדורה, ככל הנראה לפיטורים מיידיים.
טרם המחאה באולפן פרסמה סרטון בו חשפה את מדיניות התעמולה של הערוץ ואמרה: "מה שמתרחש עכשיו באוקראינה זה פשע ורוסיה היא התוקפן. האחריות על התוקפנות הזאת רובצת על מצפונו של אדם אחד - ולדימיר פוטין. אבי אוקראיני, אמי רוסיה והם מעולם לא היו אויבים. השרשרת על צווארי היא סמל לכך שצריך להפסיק מיד את מלחמת האחים הרצחנית. והעמים האחים שלנו, עוד יצליחו להשלים ביניהם. לצערי, בשנים האחרונות עבדתי בערוץ 1 ועסקתי בתעמולה עבור הקרמלין.
עכשיו אני מאות מתביישת בגלל זה. מתביישת בגלל שהרשתי להגיד שקרים מעל מרקע הטלוויזיה. מתביישת בגלל שהרשתי להפוך את הרוסים לזומבים. שתקנו ב-2014 כשכל זה רק התחיל. לא יצאנו להפגין כשהקרמלין הרעיל את נבלני. רק הבטנו בשתיקה על מעשיו של המשטר האנטי-אנושי הזה. ועכשיו כל העולם הפנה את גבו אלינו וצאצאינו לא יוכלו לשטוף את הבושה על מלחמת רצח האחים הזאת במשך 10 דורות".
 

התנגדות ומחאה נגד הלחימה באוקראינה זכו לחקיקה חדשה ברוסיה לפיו אסור להפיץ פייק ניוז על המלחמה. העונש למי שעובר על החוק הזה יכול להגיע למאסר ממושך של עד 15 שנה בכלא הרוסי.
מלבד אוביסניקובה, עוד עיתונאית רוסית יצאה בצעד מפתיע ועזבה את המדינה. מדובר במגישה החדשות המרכזיות בערוץ השלישי בחשיפתו ברוסיה, שהחליטה לעזוב במפתיע את רוסיה, ואת עבודתה בערוץ. ליליה גילדייבה, המגישה שברחה השבוע, חששה שלא יתנו לה לעזוב את המדינה אם תתפטר. בראיון לבלוגר הרוסי איליה ורלמוב הסבירה את הצעד שנקטה ואמרה, "עזבתי את רוסיה קודם כי פחדתי שלא ייתנו לי ללכת. רק אחר כך הגשתי את ההתפטרות" כך לפי דיווח של מאקו.
 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה