תקשורת ומדיה

כאן 11 במסר לפרשן הערבי: "אמירה פוגענית במיוחד"

לאחר שכינה לכאורה כחצי מיליון ממצביעי איתמר בן גביר 'ניאו נאצים', נציב תלונות הציבור בתאגיד הסביר: "השתקת אדם באשר הוא, בשל אמירה קשה ככל שתהיה, הינה הליכה במדרון חלקלק ומחייבת משנה זהירות, כל עוד אין בה עבירה פלילית, אך זו התבטאות פוגענית"
מערכת ice |  2
אמל עוראבי (צילום מסך כאן 11)
מנהלי התאגיד כאן 11 העבירו היום (ראשון) מסר לאמל עורבי להפסיק מיידית את ההתבטאויות הפוגעניות נגד מדינת ישראל אזרחי ישראל וחיילי צה"ל, זאת לאחר שחוייב להוריד פוסט בו כינה לכאורה כחצי מיליון מצביעים של איתמר בן גביר כ"ניאו נאצים".
ד"ר אורי פז, הממונה על קבילות ופניות הציבור, "כאן" – תאגיד השידור הישראלי מסר: "פנייתך נבחנת בימים אלה לעומקה בקרב הגופים הרלוונטיים בתאגיד "כאן". חשוב להדגיש כי מדובר בהתבטאות בחשבונו הפרטי של מר אמל עוראבי ברשת החברתית ולא בשידורי התאגיד עצמם, וכי בפינות שבהן הוא משתתף באופן מזדמן בתוכנית "מהצד השני" לא הובעה, אף לא לדעתך, אמירה בעייתית כלשהי".
 
עוד מסר: "אבהיר עוד כי מר עוראבי אינו עובד התאגיד, אלא מועסק מעת לעת כמשתתף חופשי בתוכניתו של גיא זהר, ולכן הדיון האתי בו, ובהתנסחויותיו הפרטיות שמחוץ לשידור, מורכבות. זוהי אכן ליבת הסוגייה, שכן השתקת אדם באשר הוא, בשל אמירה קשה ככל שתהיה, הינה הליכה במדרון חלקלק ומחייבת משנה זהירות, כל עוד אין בה עבירה פלילית".
פז המשיך: "ועדת האתיקה של מועצת התאגיד, שדנה בנושא זה, התייחסה "לפרילנסר שמועסק בחברה הנותנת שירותי תוכן לתאגיד, שהתבטא בבוטות ברשתות החברתיות". הוועדה המליצה להנהלה "לפעול על פי החלטות והמלצות קודמות שלה שעסקו באתיקה ברשתות חברתיות, בכפיפות נותני שרות לכללים אלו וברגישות מיוחדת לנושאים שנמנו בהמלצות הוועדה. חברי הוועדה בדעה, שגוף שידור ציבורי ראוי שיפעל באחריות במטרה להגעה לאיזון נכון בין חובת הדיווח וזכות הציבור לדעת, לבין ריסון ההתלהמות וההקצנה בשיח הציבורי-התקשורתי". זהו הבסיס העקרוני להמשך הדיון הערכי בתאגיד בסוגייה מורכבת, חדשה יחסית, במציאות תקשורתית המשתנה כל העת. ברמה הפרטנית, ההחלטה הועברה לידיעתם ולטיפולם של גורמי הניהול והעריכה הרלוונטיים בתאגיד, שהביעו בפני מר עוראבי את עמדתם באשר להתבטאותו הפרטית ברשת החברתית, ועמדו על כך שלא תשנה עוד".
בהמשך צוין: "במקביל, בהיבט העקרוני, ועדת האתיקה הפנימית של התאגיד אמורה לבחון את מידת ההתאמה של הקוד האתי הקיים (חלק ח', היררכיה ארגונית וכפיפות לקוד, סעיפים 44, 45 ו-46) להתבטאויות אישיות של משתתפים חופשיים, שאינם עובדי התאגיד, הפועלים בחברות המספקות תוכן עיתונאי בפלטפורמות השונות של הרשתות החברתיות, במובחן מהתוכן המשודר בתאגיד. הדיון בנושא זה החל בשנה האחרונה בוועדת האתיקה של המועצה ובוועדת האתיקה הפנימית, בניסיון לשרטט גבולות גזרה ברורים יותר לאותם משתתפים חופשיים העובדים מחוץ לתאגיד, בזיקה לאותם מצבים נדירים למדי של התבטאויות קיצוניות בחשבונות פרטיים ברשתות החברתיות, שמתחו את גבולות חופש הביטוי אל נקודת הקצה".
עוד המשיך: "אנו מודעים בהחלט לרוח התקופה ולרגישות הרבה המאפיינת אותה, שבה התבטאות כמו זו האחרונה של אמל עוראבי ברשת החברתית נתפסת פוגענית במיוחד. לצד הבנה זו, ומבלי להקל ראש בחומרת הדברים, חשוב גם להדגיש, כי חובתו של התאגיד הינה להעניק במה נרחבת לכלל הזרמים, ההשקפות והדעות בחברה הישראלית לצורך הגיוון הרעיוני בשידור הציבורי בהתאם לחוק השידור הציבורי תשע"ד-2014 (סעיף 7ב') הקובע כי "התוכן שיספק תאגיד השידור הישראלי יהיה עצמאי, יופנה לכלל אזרחי מדינת ישראל ותושביה, ישקף ויתעד את היותה של מדינת ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית, את ערכיה ואת מורשת ישראל, וייתן ביטוי הוגן, שוויוני ומאוזן למגוון ההשקפות והדעות הרווחות בציבור בישראל".
לסיום נמסר: "עם זאת חייבים להכיר גם בכך, כי חופש הביטוי בחברה דמוקרטית מכיל לעיתים גם שיח קשה, ביקורתי ונוקב מצד גורמים מכל קצוות הקשת הפוליטית, המייצג השקפות מקוטבות שמשקפות את פסיפס העמדות והתרבויות השונות בחברה הישראלית. לכן, נדרשת מידה רבה של סובלנות לאמירות קשות ככל שיהיו, מצד כזה או אחר, ובד-בבד גם מחויבות ואחריות יתרה מצד כולם, אם בשידורי התאגיד ואם מחוצה לו ברשתות החברתיות, תוך שמירת על עקרונות החוק והאתיקה שלגביהם אין עוררין: הימנעות מהסתה, מגזענות, מדעות קדומות, מפגיעה בשם הטוב, תוך הקפדה על תרבות הדיון והימנעות משיח פוגעני ורעיל. כל אלה, ורבים אחרים, נאכפים מידי שעה, מידי יום, בקפדנות יתרה על ידי העיתונאים בערוצי הדיגיטל, הטלוויזיה והרדיו נטולי הפניות וההטיות, והם שיוצקים את התשתית לאחריות מקצועית ולרגישות אתית, ובעיקר להפנמת המחויבויות הנובעות מהתפקיד הציבורי המיוחד שממלא תאגיד השידור הישראלי".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    עומדת לו הגנת ״אמת דיברתי״ בכל מקרה (ל"ת)
    Gri 11/2022/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    צבועים
    חושף שקרנים 11/2022/13
    הגב לתגובה זו
    4 0
    אם היה ימני אומר על מצביעי רע"ם חמאסניקים הייתם מורידים לו את הראש בכיכר רבין שקרנים
    סגור