דעות

תשובה, תפילה וצדקה מעבירין את רוע הגזירה: איך מנסחים מודעה ב"שפה חרדית"

טור שלישי במדור הפרסום החרדי של חיים קליגר א-גרויסע מציאה, והפעם: איך הפרסום החרדי הולך בין הטיפות במקרים רגישים כמו ארגון 'בוני עולם' שפועל למען זוגות חשוכי ילדים
חיים קליגר |  2
חיים קליגר (צילום יח"צ)
ימי הרחמים והסליחות מאופיינים בהתעוררות, בחזרה בתשובה, בניסיון לשפר את דרכינו בטרם אנו עומדים למשפט לפני יושב מרומים. בתפילת ראש השנה אנו אומרים "ותשובה ותפילה וצדקה מעבירין את רוע הגזרה", ואכן, כל אחד בדרכו מרבה בימים אלה בתשובה, בתפילה וגם בצדקה.
מספרם של ארגוני החסד בציבור החרדי הינו עצום, לכל קהילה יש את ארגוני החסד שלה, בכל שכונה ישנן התארגנויות של פעילויות חסד, יש את הארגונים הגדולים יותר שהם כבר ארגונים עירוניים, וישנם את הארגונים הארציים, ארגונים שפועלים בכל רחבי הארץ ועושים מעשי צדקה וחסד בסדרי גודל גדולים מאוד, לצידם ישנם כבר גם ארגונים בינלאומיים הפועלים בכל נקודה יהודית בעולם.
ככל שהארגון גדול יותר כך האפשרויות שלו לפעול הופכות לגדולות יותר, הקשרים והחיבורים שלו מאפשרים לו להניע מהלכים מורכבים יותר. ולא, לא באנו לשכנע אתכם לתרום, אלא רק לספר לכם על תופעה מעניינת ומרתקת, על הפעילות הפרסומית הענפה של ארגוני החסד הללו.
בכדי להתקיים ולפעול חייבים אותם ארגונים להפעיל מערך מסודר של גיוס משאבים, האמצעים בהם מגייסים משאבים בארגונים הללו כבר יצאו מזמן מקופת הצדקה המסורתית העומדת על המדף ומחכה בשקט שישלשלו לתוכה כמה מטבעות, לא שזה לא פועל עדיין, אבל גם הארגונים הללו, כפי שדרכי הסיוע והעזרה שלהם הולכים ומשתכללים לטובת ולרווחת האזרח, גם מערך גיוס הכספים שלהם הולך ומשתכלל, גופים רבים מפעילים מערכות טלמרקטינג, חלקם מפעילים אתרי אינטרנט, חלקם מפיצים שיחות טלפון מוקלטות, ניתן לשמוע ברדיו גם תשדירים הקוראים לציבור לתרום ולחלקם כבר נראה שקיימים דפים מאוד פעילים בפייסבוק.
כשמגיעה עונת החגים, נוכל לראות קמפיינים הפועלים ב-360 מעלות בכל המדיות האפשריות והמותרות במגזר החרדי, עבור חלקם הגדול עובדים משרדי פרסום המפעילים את מחלקות הקריאייטיב והעיצוב כדי להפיק עבורם קמפיין מבריק שישכנע את הציבור הרחב להרים את תרומתו, ואל יהיה קל בעיניכם הדבר, כשעל כיסו של התורם הפוטנציאלי מתחרים כל כך הרבה גופים חייבים להיות מאוד יצירתיים בכדי לזכות בתרומתו.
לחלק גדול מהקמפיינים הללו יהיו בדרך כלל מצורפות חתימות של רבנים בכירים הקוראים לציבור לתרום עבור אותה עמותה או אותו ארגון, חתימת הרבנים הינה חותמת כשרות מאוד חשובה עבור העמותה ופעילותה, בדרך כלל לצד מודעת הפרסום תתקשר טלפנית נעימת שיחה ותבקש תרומה, בתיבת הדואר נוכל למצוא ברושור מעוצב ומושקע ברמה מסוימת ואת כל המערך הזה עוטפות מודעות הרחוב "הפאשקעווילים" המוכרים כל כך מהקירות ומלוחות המודעות בשכונות החרדיות בכל רחבי הארץ.
בטור שלנו השבוע בחרתי להציג בפניכם מודעה של ארגון בשם "בוני עולם", בוני עולם הינו ארגון בינלאומי הפועל בכל רחבי העולם והוא לקח על עצמו לסייע מקצועית ומוראלית לזוגות חשוכי ילדים, מדובר בנושא מאוד רגיש, נושא שכם רפואית וגם ציבורית. הוא לא נושא שמדובר בקרב הציבור החרדי, בגלל הרגישות של הנושא, ישנם עיתונים במדיה החרדית שאינם מפרסמים את המודעות הללו, אבל גם אלה שכן מפרסמים את המודעות.


הנה המודעה האחרונה של קמפיין החגים לפניכם, תוכלו לראות את החבל הדק עליה פוסע הארגון כשהוא מעלה קמפיין שלו במדיה החרדית. נראה לי שלא אטעה אם אומר שחלקחכם לפחות, אם אינכם מכירים את העמותה ולא הייתם מקבלים את ההסבר הקצר אודות פעילותה, לא הייתם מצליחים להבין מה המסר שלה, אז כאן בדיוק המקום להבין את הטרמינולוגיה החרדית, ישנם בשפה הזו הנקראת "חרדית" קודים מסויימים, אותם קודים מוכרים לכולם, ומבלי לומר כלום, כשנאמרת מילת הקוד כולם כבר מבינים במה מדובר. לעמותת "בוני עולם" ישנו יתרון נוסף, היא וותיקה ומוכרת כבר למעלה מ 15 שנה ולכן כבר אין כל כך צורך לומר מה היא עושה.
כמות המודעות של ארגוני החסד אותם ניתן לראות בשבועות האלה היו יכולים למלא עיתון שלם, מדובר בעשרות מודעות הממלאות את כל העיתונות החרדית, הארצית והמקומית לצד קמפיינים ברדיו.
כאן גם המקום לציין כי ישנן חברות במשק היוצרות חיבורים מעניינים בין ארגוני החסד לבין פעילותם כדי ליצור אהדה וחיבור עם הצרכן החרדי, אחד מהם שכבר פועל קרוב ל-20 שנה זה החיבור שבין חברת "מטרנה" לבין אגודת "חסדי נעמי" כאשר על כל קניית מארז של מטרנה תורמת החברה סכום מסויים לאגודת חסדי נעמי המעבירה את ערכו בחבילות מטרנה למשפחות נזקקות. גם כאן ניתן ללמוד איך ניתן ליצור חיבורים מעניינים.
הטיפ השבועי שלנו: אוטוטו מגיעים החגים ובכל שנה הם יוצאים בימים אחרים מימות השבוע, השנה החגים קרובים מאוד לשבת, שבת ומייד אחר כך ראש השנה, שבת ומייד אחר כך יום כיפור, שוב שבת וחג הסוכות, שבת נוספת ושמחת תורה. כשהכל כל כך צפוף ועקרת הבית צריכה לעמוד בקצב גדול כל כך של התארגנויות ובישולים תמיד תראו את החברות המשווקות ומייצרות מקפיאים מציעים את מרכולתם, שוק המקפאים נהיה חם לכמה שבועות. בישולים מוצלחים והתארגנות קלה לחג. שנה טובה ומבורכת!
המדור נכתב ע"י חיים קליגר, מנכ"ל משרד "חיים קליגר אסטרטגיה תקשורתית", איש פרסום ושיווק חרדי המכיר את המגזר החרדי ופועל מעל עשרים שנה בתחום. מקווים שנהניתם ושיהיה לכם לתועלת! הארות והערות יתקבלו בברכה לתיבת המייל kligerc@gmail.com
תגיות חיים קליגר
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    צל"ש
    יערי 09/2015/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש מה ללמוד מהציבור החרדי בעזרה לזולת
    סגור
  • 1.
    ניתוח מדוייק
    שטרן 09/2015/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כאחד המכיר את העולם החרדי, מדובר בניתוח מדוייק ומבריק
    סגור