דעות

ראש ביה"ס לבריאות הציבור: "להפסיק עם השליפות כל חמישי ומוצאי שבת"

סאגת בחירת הפרויקטור נמשכה יותר מזמן, אך אין מתאים מפרופ' גמזו לביצוע המשימה. הגיע הזמן לעבוד בצורה מסודרת, לאפשר למערכת את הזמן להפנים את ההחלטות ולא לחזור על הטעויות שנעשו
פרופ' נדב דוידוביץ' |  5
פרופ' נדב דוידוביץ', ראש בית ספר לבריאות הציבור
אנחנו נמצאים בנקודת צומת חשובה: נגיף הקורונה מועבר בצורה משמעותית בקהילה, בתי החולים מתמלאים שוב בחולי קורונה קשים והחשוב מכל אנחנו ממשיכים להתקרב לתקופת החורף כאשר יהיה קשה להבחין בין חולי קורונה למחלות נשימתיות אחרות ובראשן השפעת.
 
אחרי שהדרג הפוליטי שינה את החלטותיו מספר פעמים ואמון הציבור המשיך להיסדק, זה הזמן לעבוד באופן מסודר, לקבל החלטות עד כמה שניתן על סמך נתונים, גם בתנאי אי ודאות, ובעיקר להסדיר עבודה אינטגרטיבית, לא שליפות בימי חמישי בערב או מוצאי שבת. אם מתקבלות החלטות צריך לאפשר למערכת את הזמן להפנים ולרדת לרזולוציות מתאימות, כדי לא לחזור על הטעויות שנעשו.
 
בעקבות כל אלה אני מברך על בחירתו של פרופ' רוני גמזו כפרויקטור של הקורונה. הסאגה של בחירת הפרויקטור נמשכה יותר מדי זמן. אין מתאים מפרופ' גמזו, שכבר הוכיח את עצמו בריכוז העבודה סביב הנושא המורכב של אוכלוסיית הזקנים תוך בניית תוכנית מגן אבות ואמהות, אשר יישומה כיום על ידי פרופ' נמרוד מיימון, הפכה להיות אחד מאבני החומה המגינה היטב מפני עלייה בלתי נשלטת במקרים קשים ומקרי מוות. לפרופ' גמזו ניסיון רב הן כמנהל מרכז רפואי מהגדולים והמורכבים בישראל והן כמנכ"ל משרד הבריאות אשר בתקופתו גם התמודד עם משבר הפוליו, באופן שגרם לו להכיר היטב את העוצמות של מערכת בריאות הציבור בישראל על כל חלקיה. ההיענות שלו המידית לבקשה לשאת בנטל ראויה להערכה, הכימיה שנראתה במסיבת העיתונאים הראשונה לאחר כניסתו לתפקיד עם שר הבריאות ומנכ"ל משרד הבריאות, והמסר שהעביר לציבור על הצורך בנשיאה בנטל והסולידיות, מצביעים על הדבר החשוב ביותר שיידרש ממנו: לחבר בין חלקי המערכת כדי שתעבוד טוב יותר ובאופן אינטגרטיבי.
 
פרופ' גמזו התבטא בתקופה האחרונה בעד עשייה שתמנע עד כמה שאפשר סגר מלא. הוא מבין היטב את המחיר הבלתי נסבל שיהיה לסגר נוסף. כפי שכתבתי כבר מספר פעמים בעת האחרונה, בימים אלו חשוב לזכור מהי בריאות הציבור: בריאות הציבור היא לא רק קורונה, בריאות הציבור מושפעת מאפידמיולוגיה, כלכלה, תרבות, תעסוקה, חינוך ובעיקר סולידריות. סולידריות איננה מושג מובן מאליו שניתן להשתמש בו באופן שחוק, סולידריות מושפעת מאמון, מעבודה מתמשכת והבנה שחייבים לתקשר עם הקהילות השונות, להתחבר לרמה המקומית, לרשויות המקומיות, לרווחה, דברים שאנשי בריאות הציבור עושים בכל השנה בתחומים רבים בכדי לקדם בריאות: בטיפות החלב, בבתי ספר, במקומות עבודה ובמסגרות השונות.
כניסתו של פרופ' גמזו לתפקידו מייצגת בעיני את התפיסה של הצורך במומחיות, בשילוב כוחות בתוך משרד הבריאות ובין משרד הבריאות לגורמים האחרים. סדרי העדיפות חייבים להיות כלפי אוכלוסיות בסיכון והגנה על הצוותים הרפואיים אשר הולכים ונשחקים, תוך חיזוק לשכות הבריאות אשר נושאות בעומס העצום של החקירות האפידמיולוגיות. מכיוון שהדבקות מתקיימות בעיקר בקרב בני הבית חשוב להמשיך ולחזק את ההעברה למלוניות כאשר ישנה צפיפות בבית שאינה מאפשרת בידוד חולים תוך הסברה ושתוף פעולה עם הקהילות השונות, כולל החרדיות והערביות, תוך שילוב הרווחה ורשויות מקומיות. מצד שני הכלל של "באוויר הפתוח הכי בטוח" חייב ללוות אותנו. לכן צריך לחזק את האפשרויות לצאת לטבע, לים, לבצוע פעילות גופנית באופן אחראי. כניסתו של פרופ' גמזו לתפקידו בעיני מחזקת את אמון הציבור. אני מאחל לו בהצלחה בכל לב בתקופה מורכבת זו. 
 
חיזוק הדרג המקצועי, בהובלת אנשי בריאות הציבור המעולים הפועלים במשרד הבריאות, בשירותי בריאות הציבור והלשכות, הוא קריטי. אינטגרציה בין גורמים שונים המכירים את השטח, בלשכות הבריאות, קופות החולים, רשויות מקומיות, רווחה, חינוך, תרבות ופקוד העורף מחויבת המציאות כדי למנוע זיגזוגים כפי שראינו.  אנחנו בתקופה מורכבת ובניית הסולידריות והאמון לקראת החודשים הקרובים ובעיקר החורף הם קריטיים בלימוד ריקוד הקורונה הארוך והמורכב.
 
פרופ' נדב דוידוביץ' הוא ראש בית הספר לבריאות הציבור, אוניברסיטת בן גוריון בנגב
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    עיצוב גיבר.
    יעקב זלצר 08/2020/02
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הפרפ' תתעסק בבית ספר שאתה מנהל.שמעתי אותך אתה לא תורם למלחמה בקורונה. אתה לא מוסיף שום דבר רציני לדיון.באמת מסתדרים בלעדיך לחלוטין.
    סגור
  • 4.
    בהצלחה לפרופסורגמזו
    אלי 07/2020/26
    הגב לתגובה זו
    2 0
    בתקוה שהפוליטיקאים הצמאים לכח ולשררה יאפשרו לו לעבוד באופן מקצועי ובעצמאות
    סגור
  • 3.
    ביבי מתעלל החילונים הסגרים, נקמה
    יוסף 07/2020/25
    הגב לתגובה זו
    0 1
    פרופסור דוידוביץ, הסגרים של סוף השבוע אין להם קשר לקורונה. סגרים בשבתות ובחגים, חלום רטוב של החרדים, והדתיים וביבי מקריב אותנו על מזבח כהונתו. יש לסגור רק יישובים חרדים אדומים, אבל הם מתנגדים בכוח פיסי, אלימות נגד המשטרה, וכוח פוליטי.
    סגור
  • 2.
    זנחו את החולים
    איילת 07/2020/25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    תפקיד משרד הבריאות זה לדאוג לחולים לדאוג בריאותית לכלל האוכלוסייה, בזה שלא יעשו סגרים , משאירים חלק גדול מהאוכלוסייה מאחור. חולים , מבוגרים עם רקע קשישים. אלפי אזרחים מפחדים לצאת כי כל יציאה עלולה להסתיים בהדבקה. ולכן משרד הבריאות זנח אותם . והעדיף את העסקים. פשוט בושה , אלפי חולים , ועוד אוכלוסייה חלשה לא יכולים להתנהל כרגיל. אם יעשו סגר כמות הנדבקים תרד לקראת החורף ולא יהיה קטסטרופה במדינה. חושבים רק על מי שצועק הכי חזק. זה לא משנה איפה נדבקו , נדבקים בכל מקום , באף מדינה אין נתונים מלאים על איפה נדבקו. כל מקום סגור ולא מאוורר הוא עלול לגרום להדבקה.מעבר לסגר צריך לתת קנסות , הישראלי לא ממושמע. כל מי שנדבק , נדבק בגלל שלא שמר על ההנחיות!!( מלבד אלה שנדבקו בבית ) כל חכמולוגים , תקפידו יותר במרחב והעסקים שלהם , אולי נצליח להינצל
    סגור
  • 1.
    פרופ דוידוביץ - מה אתה כן מציע לעשות ולא מציע שלא עשות
    ד.ש. 07/2020/25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שני מובילי בריאות הציבור ( הם אינם בהכרח המומחים בארץ אלא ראשי הועד של ארגון רופאי הציבור ) מסבירים כל הזמן ובכל כלי התקשורת מה לא נכון לעשות אבל טרם הציגו עד היום תוכמית משלהם מה צריך לעשות לעשות עכשיו. חשוב מאד שיציגו זאת ואם לא - שיפביקו לבלבל לנו במח
    סגור