דעות

ההזדמנויות והאתגרים של שר ומשרד החקלאות 2021

נתוני הפתיחה של מדינת ישראל בהיבטים החקלאיים אינם חיוביים, ראשית יותר ממחצית משטחה של ישראל הוא מדבר, שנית בישראל יורדים פחות מ-200 מ"מ גשם בשנה. אך במקרה של ישראל והמוח הישראלי נתוני פתיחה שליליים אף פעם לא היו מכשול
תות שני |  6
תות שני (צילום יח"צ)
נתוני הפתיחה של מדינת ישראל בהיבטים החקלאיים אינם חיוביים, ראשית יותר ממחצית משטחה של ישראל הוא מדבר, שנית בישראל יורדים פחות מ-200 מ"מ גשם בשנה. ישראל גם לא התברכה במקורות מים רבים, או במאגרים עשירים של מי תהום. עובדה זו מונעת אפשרות לגידולים חקלאיים ללא השקיה מלאכותית. בנוסף האקלים היבש והצחיח כמו גם הטופוגרפיה ההררית לא תורמים אף הם לחקלאות. רק 20% משטחי הקרקע ראויות לעיבוד באופן טבעי.
אך במקרה של ישראל והמוח הישראלי נתוני פתיחה שליליים אף פעם לא היו מכשול, אלא רק אתגר. החקלאות בישראל היא תעשייה מפותחת מאוד. ישראל  יחסית לגולדה היא בין היצואנית הגדולות בעולם ובאותה נשימה צריך לומר שבשנים האחרונות חלה ירידה ביצוא החקלאי. ישראל היא מובילה עולמית בטכנולוגיות חקלאיות, זאת על אף נתוני פתיחה ירודים, במיוחד עבור תעשייה חקלאית מפותחת וכמובן שגם את השטחים המדבריים המוח הישראלי הפך מקושי להזדמנות.
לאחר שתי הפסקאות הנ''ל והדיסוננס בינם, השר ישאל את עצמו כיצד עם נתוני פתיחה כאלו בתחום החקלאות, ישראל קוצרת הצלחות רבות שחלקן מוצגות בפסקה השניה וחלקן יוצגו בהמשך. והתשובה לכך היא טכנולוגיה, כמובן שללא חריצות החקלאים ועבודתם הקשה שום דבר לא היה קורה אבל המאיץ לעשייתם שהצליח לגרום לחקלאות בישראל לעלות על נס כנגד כל הסיכוויים זה הפיתוחים הטכנולוגים בתחום.
בשפה המקצועית דזרטק ואגרוטק, טכנולוגיות בתחום המדבר וטכנולוגיות בתחום החקלאות, כיום מדינת ישראל הינה מדינה מובילה בתחומים טכנולוגים אלו והמדען הראשי (רשות החדשנות) מפנה משאבים רבים לפיתוח תחומים אלו, לתפיסתי תחומים אלו הן גם המפתח להצלחת הפרפיריות, לנגב ולגליל קיים היתרון רב על איזורי גוש דן בתחומי אלו והמדינה צריכה להכריז על הנגב והגליל כעוגנים בתחומים אלו וסביבם לייצר אקוסיסטם עשיר ולתמוך בו.
משרד החקלאות ושר החקלאות בשנת 2021 יצטרכו להיות חלק בלתי נפרד מעשייה זו ולסייע בשיתופי פעולה בינלאומים, פתיחת שווקים וביסוס הנגב והגליל כבירות טכנולוגיות בתחום בזירה הלאומית והבינלאומית. אם פעם משרד החקלאות היה משרד אפור ובעל עשייה מוגבלת – כיום הוא צריך להיות בחזית החדשנות, להתחבר לשטח, לחקלאים וליזמים, למדען הראשי וקרנות הון סיכון. ביסוס מדינת ישראל בתחומים הטכנולוגיים הנ''ל, לא יבסס את מדינת ישראל רק בהיבטים הטכולוגיים, אלא יתרום גם לחיזוק הייצוא של החקלאים וניצול מיטבי של שטחים אסטרטגים בנגב ובגליל.
הכותבת: תות שני היא מייסדת ומנכ"לית שרונה פרטנרס
תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    חיפה
    מחאמיד עאיד 08/2022/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גובה המענק ל 60 יום
    סגור
  • 3.
    1
    pHqghUme 08/2021/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    1
    סגור
  • 2.
    1
    pHqghUme 08/2021/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    1
    סגור
  • 1.
    התמנונקוליציה - משרתת את ה"גילדה" של האלפיון והטייקונים
    ארנון תל-אביבי 07/2021/25
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ה נ.ב. שיושב בחדר שבכניסתו יש מדבקה "לשכת ראש-ממשלה" - הביא בתמנונקוליציה שלו - גם את החוק הנורווגי ועוד 31 אוכלי חינם בכנסת . כל ח"כ נורווגי עולה למשלם המיסים עם כל העוזרים , לשכה, מכונית שרד - 3 מייליון ש"ח בשנה. - אנחנו אזרחיה היהודים - לא מעניינים את הממשלה .
    סגור
  • 1
    pHqghUme 08/2021/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    1
    סגור
  • 1
    pHqghUme 08/2021/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    1
    סגור