דעות

אין חקלאים מיליארדרים. בעצם, אין כמעט חקלאים

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום (אבו) וילן, מגיב למאמר של הכתב ניצן כהן על הקמת הועדה לבחינת מחירי הפירות והירקות: "קל ומפתה להאשים את החקלאים ביוקר המחייה, אך אין דבר שגוי מזה"
אבשלום (אבו) וילן |  11
אבשלום אבו וילן (צילום יחצ)
במאמר באתר ice בנושא הקמת הועדה לבחינת הגורמים למחירי הפירות והירקות מצאתם לנכון לנקוט עמדה מראש: "הנה זה שוב קורה, הלובי החקלאי הברוטלי והאגרסיבי מצליח למסמס את אחת הרפורמות החשובות ביותר בתחום יוקר המחיה".
עוד בטרם אתייחס למהות, אני מבקש לומר מילה על דרך הצגת הדברים. למה בתרבות שלנו כאשר משרד ממשלתי מקשיב לסקטור מסויים ואומר לעצמו: "אולי יש צדק בדבריו, כדאי לבדוק את הסוגיה" – רבים בתקשורת מכנים זאת "התקפלות"? לפי התיאוריה הזו – אין שום עידוד תקשורתי לכך שמשרדי הממשלה יהיו קשובים למידע שמגיע אליהם מהציבור. ככה היינו רוצים לראות את ממשלתנו? אני לא. אני מעדיף ממשלה קשובה, מאזינה, מבינה וכזו שמוכנה להשתכנע מטיעונים נכונים.
ולעצם העניין – אנחנו, החקלאים, צודקים. אני מזמין כל אחד ואחד מקוראי המאמר לנסוע איתי ברחבי הארץ. מהלולים בצפון, עבור בנשירים ברמת הגולן, דרך מטעי הבננות והפרדסים במישור החוף, וכלה במגדלי התמרים והפלפלים בערבה - אין חקלאים מיליארדרים. בעצם, אין כמעט חקלאים. על פי נתוני הלמ"ס גילם הממוצע של חקלאי ישראל לא רק שממשיך ועולה, אלא שגם הדור הצעיר לא נכנס בנעליו, דבר שדוחק בדור הוותיק להישאר בשדות. אך רוב הציבור לא רואה זאת. לדידו, מחירי הפירות בסופר, הם ההכנסה של החקלאי – ועל כך קמה זעקתנו.
בבסיס המחאה שלנו עומדת הדרישה לבחון את פערי התיווך העצומים הקיימים בין הסכום אותו מקבל החקלאי בשדה, לזה שמשלם הצרכן בסופר. במקרים רבים, מדובר על פער באחוזים תלת ספרתיים ממש. כך, פערי התיווך בכרוב, לדוגמא, עומדים על כ-329%, ואילו הפער בחציל עומד על כ-270%; זהו הפער שבין המחיר שמקבל החקלאי ובין המחיר בו אותו הירק בדיוק נמכר במדפי רשתות השיווק. פער עצום שיוצא כולו מכיסו של הצרכן, אך לא מגיע אל החקלאי.
בטבלה המצורפת ניתן לראות דוגמאות נוספות לפערי התיווך האדירים בישראל, בתוצרת החקלאית:
גם הטענות שעלו בכתבה על הייבוא שגויות מיסודן. בפועל, כמעט כל התוצרת החקלאית המיובאת לישראל, נמכרת במחיר 'הרגיל', וכמעט ללא שום הנחה לטובת הצרכן. אין מדובר בנתונים באוויר, אלא בקביעה חד-משמעית של מבקר המדינה, במסגרת דו"ח שיצא השנה ועסק, בין השאר, בפערי התיווך בתוצרת החקלאית. יתרה מכך, מבקר המדינה קובע כי במקרים מסויימים ייבוא תוצרת רק העלה את מחירה.
קל ומפתה להאשים את החקלאים ביוקר המחייה, אך אין דבר שגוי מזה. אנו עובדים יום וליל, מתמודדים מול פגעי טבע ואקלים משתנים, עם גזירות רגולטוריות יומיומיות ומול פשיעה חקלאית גואה - ועדיין נמצאים בחוד החנית של החקלאות העולמית, הן בייצור והן בחדשנות. גם בשיא תקופת הקורונה, כאשר כל העולם היה בסגר, לא היה בישראל מחסור בתוצרת חקלאית. אין הוכחה גדולה וחזקה מכך לחשיבותה של החקלאות הישראלית.
אין לי ציפייה שכלי תקשורת יגבו באופן אוטומטי מהלכים כאלה ואחרים, אך לקרוא לוועדה שהוקמה במטרה לסייע לצרכנים ולחקלאים 'התקפלות', נראה לי מוגזם. אין לי ספק שכאשר נופיע בפני הועדה, נוכיח שוב את חשיבות החקלאות הישראלית לא רק לחקלאים, אלא גם לצרכנים.

הכותב: אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל
תגובות לכתבה(11):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 9.
    לא יאומן
    לולן 11/2021/29
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לא להאמין ! זאת דרישת מנהיגי החקלאים ! הגוף הכי מתאים להגדרה הזאת זה מועצת הלול ולכן צריך לסגור אותה מיד ,הגוף הראשון שצריך להיסגר לפי הגדרת חקלאי ישראל ! פיזור השליטה - חובה לפעול נחרצות בחוק כדי לרסן את כוחם של הקרטלים / מונופולים לטובת הצרכן שלעיתים הוא בבחינת קהל שבוי ברשת הקניות השכונתית לאחר היעלמותה של המכולת השכונתית והחקלאי המוחלש בכוח המכירה שלו.
    סגור
  • 8.
    שאלה
    אזרח 11/2021/29
    הגב לתגובה זו
    1 0
    למה אתה לא מתיחס לפער בביצים ?החקלאי מקבל 47 אגורות , אסור לו למכור ישירות לצרכן !! למה ?!ואת השאר מרוויחים הפקידים במועצת הלול והמשווק ,המחיר העל 1 שקל ,כתבת שעשית סחיור בלולים בצפון , לא ראית שם מיליונרים בחוות ענק שהשתלטו על המיכסות ?חלקם לא מהצפון בכלל , תבדוק כמה לונים בגבול הצפון צריכים באמת הגנה , למה צריך להגן על יצרן ביצים מרמות השבים ומגדרה בגלל כמה לולנים קטנים שנישארו בגבול הצפון , אולי תבדוק למה כדאי להבריח ביצים מהשטחים לארץ ?
    סגור
  • 7.
    לא מאמין למילה אחת של נציג החקלאים
    דוד 10/2021/16
    הגב לתגובה זו
    3 2
    החקלאים מקבלים אין סוף הטבות והגנות שעולות לצרכן הישראליעשרות מילארדים בצורה עקיפה. קשה לראות זאת הכל סודי ומוסתר
    סגור
  • 6.
    Aייצאו את התוצרת שלהם ויניחו לנו לקנות במחיר שפוי
    שרון 10/2021/14
    הגב לתגובה זו
    2 0
    בזמנו, מרבית התוצרת החקלאית האיכותית יוצאה (בתקופה מסויימת לרוסיה) ואז יכולתם למצוא גם בשיא העונה רק פירות וירקות סוג ג' על המדף. כשנסגר הייצוא התחילו להעלות מחירים כאן. חקלאים יקרים, צאו לנו מהכיסים תמצאו לאן לייצא את התוצרת שלכם ותנו לנו לאכול פירות וירקות מיובאים מכל העולם. זה הפתרון שמתאים לכולם
    סגור
  • 5.
    מבולבל
    דני הישראלי 10/2021/12
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הכתבה על פער המחירים משכנעת. אבל גם התגובות. למה קניה ישירה מהחקלאי גם היא יקרה? מה מונע מהחלקאים להקים רשת שיווק עצמאית ולצמצם פערי תיווך להגדיל תשואה לעצמם ולהפחית המחיר לצרכן? אולי אגוף אותו מייצג אותו אבשלום? אולי פתיחה ליבוא ומתן סובסידיה לחקלאי היא הדרך הנכונה? לא ברור.
    סגור
  • טען עוד
  • 4.
    הנדסת תודעה
    עמוס הנוקד 10/2021/10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    זעקת הקוזק הנגזל. כל מה שהחקלאים צריכים לעשות זה להקים רשת שיווק עצמאית ושם שימכרו את מרכולתם במחיר שהחקלאים יקימו רשת שיווק עצמאית וימכרו את הסחורה במחיר שניראה לה ויפסיקו להתלונן על פער מחירים. בסקנדינביה מוכרים ירקות מאיטליה וספרד בחצי המחיר ש ל הירקות בארץ, שלא לדבר על מחירי האננס.
    סגור
  • 3.
    כתבת שקר?
    תוהה 10/2021/07
    הגב לתגובה זו
    3 1
    מדוע כשקונים ישירות מהחקלאי או מכל מיני חנויות ירק המחירים יותר גבוהים מרשתות שיווק אפילו?
    סגור
  • 2.
    אבו האיש והאגדה
    פוטין 10/2021/06
    הגב לתגובה זו
    2 2
    אבו היה צריך להיות שר בכיר בממשלה משום מה לא קיבל תפקיד בכיר שהולם אותו ואת הכישורים שלו בן אדם מדהים צנוע ופשוט כאלה אנשים צריכים בממשלה
    סגור
  • 1.
    אבשלום: החקלאים לא מעניינים את המדינה
    ייייייישששששש 10/2021/05
    הגב לתגובה זו
    1 2
    שים לב כמה עולה בשר מיובא ממש אותו המחיר ששל בשר תוצרת הארץ הכל בולשיט מה שמעניין את הטייקונים אלה האדמות
    סגור
  • אבל כמה עלה הבשר המקומי לפני שהתחילו לייבא?
    שרון 10/2021/14
    הגב לתגובה זו
    2 0
    היצרנים המקומיים הוזילו והיבואנים העלו קצת את המחירים. אלמלא לא היה יבוא היינו משלמים 250 שקל לקילו בשר לצלי....
    סגור
  • בקרוב החקלאות תצתמצם רוב התוצרת החקלאית תגיע מחוץ למדינ (ל"ת)
    פוטין 10/2021/06
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור