דעות

גוש דן זה לא מנהטן: יותר תמ"א, פחות פינוי בינוי

מומחים מתריעים שבעוד 30-40 שנה גוש דן לא יוכל להכיל את כמויות האנשים והרכבים. עם תחזיות שכאלה, הרי לא הגיוני שהמדינה תקדם הריסת מבנים של 4 קומות והכפלתם ל-8 קומות לפחות
ערן סיב |  21
יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים, ערן סיב (צילום סיון פרג')
לאחר קריסת הבניינים בחודשים האחרונים באזור גוש דן, אנחנו עדים לקול הולך וגובר של התחדשות עירונית ברחבי הארץ. הממשלה והקבלנים מתחילים לקדם בכל הכח את הנושא מחשש לקריסת מבנים וחיי אדם. עצם הקריאה להתחדשות עירונית הינה חשובה מתמיד אך שוב בישראל כמו בישראל, קודם ביצוע ואחר כך מחשבה. יש מקומות בארץ, שבהם ניתן ואף רצוי לעשות פינוי בינוי כברירה ראשונה. אך בגוש דן רבתי צריך לחשוב מעט אחרת ולקדם יותר תמ"א וחיזוק מבנים מאשר פינוי בינוי.
הרי שזה לא סוד שמומחים רבים מזהירים מהעומס הגובר בגוש דן, צמיחת האוכלוסיה, היעדר תעסוקה בפריפריה ועוד הפכו את גוש דן לאזור המבוקש והצפוף בארץ. עם הצפיפות כמובן מגיעות בעיות חנייה, עומס אנשים, תחבורה איטית ועוד ועוד כאשר מומחים מתריעים שבעוד 30-40 שנה גוש דן לא יוכל להכיל את כמויות האנשים והרכבים. עם תחזיות שכאלה, הרי לא הגיוני שהמדינה תקדם הריסת מבנים של 4 קומות והכפלתם ל-8 קומות לפחות.
פינוי בינוי יאיץ את גדילת האוכלוסיה בגוש דן במכפילים. זה הזמן של הממשלה לעשות חשיבה מחודשת בכל הנוגע לפינוי בינוי בגוש דן ולאמץ את פרויקטי התמ"א 38 שזנחה בשנים האחרונות, גם במקרה של "רווחים מופחתים" הרי ברור לכולם שגם הקבלנים וגם הממשלה מרוויחה מהכפלת המבנים באזור גוש דן.
דווקא בעיר כמו תל אביב, שהצביון נעלם משנה לשנה, מבנים ישנים אשר זקוקים להתחדשות יכולים גם לשומר על צביונם, גם על הסיפור שהם מספרים עם ההיסטוריה של הקמת המדינה תוך הוספת חיזוקים, מרפסות, ממ"דים ועוד. כל זאת ועוד כאשר יש לזכור שפרויקט של תמ"א 38, מהיר יותר וזול יותר מפינוי בינוי, והרי שאם המצב רגיש ויש לפעול במהירות כדי למנוע פגיעה בחיי אדם עם קריסת המבנים האחרונים בגוש דן הרי שתמ"א 38 זה הפיתרון הטוב ביותר שצריכה המדינה לקדם. 
דווקא בישראל, ארץ החדשנות העולמית, צריך להפסיק לחקות מקומות מרכזיים בעולם ולהישאר ייחודיים, לשמר מבנים ישנים, לא לרמוס את ההיסטוריה שלנו, וכן, גם להסתכל קדימה לעבר כל האזהרות של הממוחים בנוגע לצפיפות בגוש דן, ובקיצור יותר תמ"א גוש דן ופחות פינוי בינוי כמו מנהטן.
הכותב, ערן סיב הוא יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים
תגובות לכתבה(21):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 20.
    לא לתמא חיזוק
    אזרחי 11/2021/01
    הגב לתגובה זו
    0 1
    רק לקבלנים שיפוצים תהיה עבודה בתמא חיזוק הכל מתפורר ורעידה קלה תמוטט את המבנה הישן פנימה כך קבעו מהנדסים רק פינוי בינוי .
    סגור
  • 19.
    תמא 38
    אילי 11/2021/01
    הגב לתגובה זו
    0 1
    עם כל הכבוד לתמא 38 .אם העיריות והממשלה היו באמת רוצים שתמא 38 ירוץ .היו דואגים שחתימות רוב הדיירים לתמא יקבע ולא באחוזים .בגלל חוסר חתימה שהע שניים תוכניות לתמא בבניין שלנו תקועות וזה כבר הולך פרינציפ לא לחתום .למרות שהכל על חשבון הקבלן .לא איכפת לדיירים לתקן נזילה באותו צינור ישן 4 פעמים בשנה בולענים בחצר מרוב נזילות מתקנים שטחי ואין מי שיכריח אותם לעשות תמא .ככה בניינים קורסים בגלל הזנחה צריך חיזוקי בניין ואנשים אדישים תבינו הכל בחינם מקבלים ואנשים מתעקשים אז איך אפשר לעשות תמא שאין צדק יש רוב חתימות בבניין אבל לא באחוזים .
    סגור
  • 18.
    דואג לפרנסת השיפוצניקים
    תמר 10/2021/31
    הגב לתגובה זו
    3 2
    לפי כל פרמטר הגיוני פינוי בינוי עדיף לכולם חוץ מלשיפוצניקים. הם מעדיפים כמובן תמ"א וזה ברור למה.
    סגור
  • 17.
    כן מנהטן
    אביב 10/2021/31
    הגב לתגובה זו
    1 3
    מה כל כך רע במנהטן עם גורדי השחקים? הכל שקט ומסודר שם.
    סגור
  • 16.
    עומס רכבים ומצוקת חנייה
    רונאל 10/2021/31
    הגב לתגובה זו
    2 2
    לעניות דעתי תמא זה טיפשות ולמה מכיוון שבתמא אין חפירה ובניית חניון ומחסנים מתחת לבנין ומצוקת החנייה לא ניפתרת ומעבר לכך בנייה חזקה ואיכותית עדיפה על חיזוק לא בטוח
    סגור
  • טען עוד
  • 15.
    נכון.אבל
    אניהיא 10/2021/31
    הגב לתגובה זו
    0 3
    הריסת מבנים כאלו מאפשרת בניית מקומות חניה.את הכניסה והיציאה מהעיר צריך לנתב ולנתר.ראו את ניו יורק,עם כמות האנשים ותחבורה ציבורית מעולה מצליחה לתפקד.התחבורה הציבורית התחילה מאוחר מדי.אבל יש סיכוי.הכוונה בפינוי בינוי לבנות הרבה כדי להוריד מחירים,ממילא לא נראה שזה עוזר כמו שרוב האנשים רוצים לחיות בעיר הגדולה
    סגור
  • 14.
    מה עם מגדלי הענק שבונים בגוש דן ?
    ק 10/2021/31
    הגב לתגובה זו
    1 1
    כל מגדל שנבנה מכיל עשרות בנינים קטנים. ברור שהשיפוצניק מדבר מפוזיציה
    סגור
  • 13.
    תמא38
    אור 10/2021/31
    הגב לתגובה זו
    5 3
    מעניין אני גר בצפון השקט של תל אביב מסביבי עשו פינוי בינוי ותמא 38 אז לפי ההתרשמות שלי פינוי בינוי עובד יותר מהר מאשר חיזוק הביניינים היו לי מספר דוגמאות של לפחות 6 ביניינים
    סגור
  • 12.
    פינוי בינוי
    רות יהל 10/2021/31
    הגב לתגובה זו
    2 3
    אמת. במקום 3 קומות בונים מיגדלים רבי קומות ללא תשתיות מתאימות
    סגור
  • 11.
    חח מומחים... לא צריך להיות מומחה בשביל לראות שזה כבר ככ (ל"ת)
    Adi 10/2021/30
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 10.
    חייב רק פינוי ובינוי ובכך יהיה שטחים פתוחים מחוץ לעיר (ל"ת)
    איתן 10/2021/30
    הגב לתגובה זו
    5 4
    סגור
  • 9.
    כמה שקוף ומגוחך לשמוע את זה מבעל אינטרס ראשי לשיפוצים..
    ישראל 10/2021/26
    הגב לתגובה זו
    6 2
    איזה תכמן ושקרן האיש הזה! ברור לכל בר דעת שככל שמאות אלפי הבניינים הרקובים הללו יישארו בגוש דן רבתי, כך תהייה יותר עבודה לקבלני השיפוצים שאליהם יש לאדון הזה קשר ישיר. והכן אין ספק שאם לא יבנו בניינים חדשים במתווה פינוי-בינוי, כך יהיו עוד שנים רבות של עבודה לתיקון בלתי פוסק של הליקויים בבניינים הישנים הללו. איש מסוכן שלא רואה באמת את טובת הציבור אלא את טובתו שלו בלבד.
    סגור
  • 8.
    ברור שעדיף פינוי בינוי
    אנונימית מראשלצ 10/2021/24
    הגב לתגובה זו
    1 1
    אין כלל הבדל...ממילא הקבלני תמא שואפים לכמה שיותר דיירים. אז עדיף פינוי בינוי בכדי לא לסבול חמש שנים ויותר. יותר בטיחותי ושמירה על חיי השכנים והתושבים.
    סגור
  • 7.
    איזה קישקוש -8 קומות במקום 4 זה מנהטן ????
    ישראל 10/2021/23
    הגב לתגובה זו
    5 2
    ואיזה שימור צריך לעשות בבית שיכון שבנה בשנות ה50 כחיכוי לבניה הסובייטית ... בבתים לשימור עיריית ת"א מאוד מקפידה וזה לא קשור לפינוי בינוי שמחוייב המציאות במדינה כמו שלנו שבה הקרקע היא מרכיב יקר שנמצא במחסור
    סגור
  • פינוי בינוי.
    רות יהל 10/2021/31
    הגב לתגובה זו
    1 0
    זה לא 8 קומות. ברמת גן בונים מיגדלים רבי קומות במקום 3 קומות שנהרסו....
    סגור
  • 6.
    גוש דן
    The architect 10/2021/22
    הגב לתגובה זו
    2 0
    It can be anything people want it to be. so stop fucking the brain
    סגור
  • 5.
    איזה קשקוש. ומה קורה בניו יורק?
    חן 10/2021/21
    הגב לתגובה זו
    3 2
    האם הכותב אינטרסנט? את גוש דן צריך להפוך למנהטן או לשיקגו. ישראל מדינה קטנה, צריך לשמור על מעט הטבע שיש בה. להרוס את כל השכונות המכוערות, ולבנות מגדלים ופארקים ביניהם.
    סגור
  • 4.
    תמא1
    משה 10/2021/20
    הגב לתגובה זו
    5 1
    הבעייה היא שעצם ביצוע תמא חיזוק מסכן המבנה הקיים והמוצר הסופי מה לעשות בהרבה מקרים לא ימנע קריסה בעת רעידת אדמה
    סגור
  • 3.
    כמה שקוף .. מה ההבדל להכפיל קומות דרך תמ״א או דרך פינוי
    אייל 10/2021/20
    הגב לתגובה זו
    5 2
    התוצאה אותה תוצאה מבחינת נפש מבחינת בניין זה בניין חדש ושיפוץ חיזוק זה בניין ישן שמתחזה לחדש
    סגור
  • 2.
    אינטרסנט עלוב
    קזימודו 10/2021/20
    הגב לתגובה זו
    7 3
    בגלל שהוא יושב ראש איגוד קבלני שיפוצים. אין לו או להם את יכולת הכלכלית לפינוי בינוי . ואין להם אפילו את היכולת לתמא 38/3 שזה הריסה ובניה מחדש . הוא ממליץ על תוכנית עלובה שזמנה עבר רק כי הוא והמיוצגים שלו לא בליגה של הריסה ובניה מחדש . כל הסיפור הזה של שיפוץ הבניין וחיזוקו כבר ראינו ברעננה מה קרה עם הבניין שבמקום לחזק הקבלן פגע אנושות בקיר תומך וגרם להתמוטטות הבניין והריסתו היזומה . חיזוק בניין והרחבתו זה יתור כלאיים של חדש וישן בעת ובעונה אחת . וזה סדקים איומים בען החדש לישן בעוד מספד שנים . זה שקיעה ותזוזה של החלקים החדשים ביחס לזה הישן . וזה סלאמס שלא יתואר . רק כי זה לא ביכולות הכלכליות שלהם . קבלני שיפוצים שיעסקו בשיפוץ פנים של דירות . ולא ישחקו בנדמה לי. כי ממילא בניין עם וועד חזק ומבין עניין כבר בתחילת התהליך יפסול את אותם קבלנים . ואפילו לא יבקש הצעות מחיר . אז שלא ישחק לנו אותה מבין גדול . בעניין פיניי בינוי או תמא 38/3 שזה בכל מקרה בניה והריסה מחדש . שם גם צריך לטפל מהיסוד בחזירות העירונית שפוגעת אנושות ומעכבת פרוייקטים בכל הקשור בהפקעות ,במס השבחה , ובדרישות שלהם מהיזמים .
    סגור
  • 1.
    הרבה בירבורים, רק לא ברור מי יממן את זה.
    מוטי 10/2021/20
    הגב לתגובה זו
    3 0
    גם חיזוק בניין דורש הגדלת זכויות ובניית קומות נוספות, נו אז איך זה פותר את הסוגיות שהועלו?
    סגור