דעות

הממשלה החדשה בגרמניה - חלון הזדמנויות מעניין עבור חברות ישראליות

חברות ישראליות המוצאות עניין בשוק האנרגיה המתחדשת, מוזמנות לעקוב אחר ההתפתחויות ולא לפספס את הזדמנויות העסקיות שעתידות להיפתח בקרוב מאוד לאור השינויים בהנהגה הגרמנית
אסתר אליאס | 
אסתר אליאס (צילום דוברות משרד הכלכלה)
בשבוע השני של דצמבר 21 התקיים טקס ההשבעה של הממשלה החדשה בגרמניה. בכך הסתיימה תקופת כהונתה של הקנצלרית הראשונה בתולדות גרמניה, אנגלה מרקל. כהונתה של מרקל נמשכה למעלה מ-16 שנים - השנייה באורכה בהיסטוריה הגרמנית (וקצרה בעשרה ימים משיאן הכהונות - הלמוט קוהל).
במהלך הקריירה שלה כקנצלרית,  הצליחה מרקל למצב עצמה כמנהיגה יציבה, אמינה וישרה, שטוהר המידות הוא נר לרגליה. מיד עם סיום תפקידה כקנצלרית ועם השבעת הממשלה החדשה, באה לסיומה מערכת הבחירות האחרונה (ששיאה היה ביום הבחירות שחל ב-26/9) והחלה תקופתה של קואליציה חדשה בגרמניה המכונה "קואליציית הרמזור". קואליציה זו מחברת בין הסוציאל דמוקרטים ה"אדומים" ((SPD, מפלגת הירוקים והליברלים ה"צהובים" (FDP).
 
קואליציה זו, בראשותו של הקנצלר הנכנס, אולף שולץ (שר האוצר בממשלתה של מרקל) נחשבת לפרוגרסיבית וצפויה להביא לשינויים היסטוריים בגרמניה. שינויים אלו, נוגעים בראש ובראשונה להרכב ההון האנושי של הממשלה הגרמנית החדשה. כך למשל, תהא זו הפעם הראשונה בהיסטוריה של גרמניה בה הממשל המרכזי יורכב משלוש המפלגות הנ"ל. זו גם תהא הפעם הראשונה מזה כ-60 שנה שהקואליציה תמנה 3 מפלגות ולא 2 בלבד.
הפוליטיקה הגרמנית, כך נראה, הופכת, לראשונה, גם לצעירה, נשית ומגוונת יותר בהיבט התרבותי והמגדרי: בבונדסטאג (בית הנבחרים הפדרלי של גרמניה) החדש, שימנה 735 חברים, ישנם 50 נבחרות ונבחרים מתחת לגיל 30, לעומת 12 בלבד במושב הקודם. ייצוג הנשים בפרלמנט הפדרלי של גרמניה עלה מ-218 ל-256 ועומד על 35%. אחוזים אלה מהווים שיפור מהבחירות שהתקיימו בשנת 2017 אך עדיין נמוכים מהאחוזים של בחירות 2011 (אז אחוז היצוג של נשים עמד על 36.3%). על אף האמור, הממשלה החדשה כוללת 16 שרים, בחלוקה שוויונית בין המינים (8 שרות ו-8 שרים) מכל 3 המפלגות, כאשר בין המשרדים המרכזיים המונהגים ע"י נשים ניתן לציין את משרד ההגנה, החוץ והפנים. המתמודדת לראשות הקנצלריה מטעם מפלגת הירוקים, אנלנה ברבוק, אשר מונתה לשרת חוץ, היא האישה הראשונה לכהן בתפקיד.
ברוח פרוגרסיבית וצעירה זו, חוזים הפרשנים הכלכליים באירופה כי צעדים כלכליים צפויים להביא ללגליזציה חלקית ומפוקחת שתאפשר מסחר בקנאביס, העלאת שכר המינימום העומד כיום על 12 אירו בלבד, השקעות בדיור בר השגה לצעירים וכו'. כמו כן, בהמשך לקמפיין הבחירות של המפלגות ולשיחות המו"מ להרכבת הקואליציה, הדעה הרווחת היא כי יושם דגש רב על מניעת נזקי האקלים וההתחממות הגלובלית - דגש שצפוי לבוא לידי ביטוי גם במכרזים שיפורסמו בתחום, עידוד השקעות בפתרונות וטכנולוגיות שונות, תקציבים שיושקעו בפרויקטים שונים ובהזדמנויות כלכליות מעניינות ומגוונות. 
 
בשינויים אלו טמון, למשל, פוטנציאל רב לשיתופי פעולה כלכלים חדשים בין ישראל וגרמניה, בדגש על נושא האקלים וההתחממות הגלובלית. הממשלה הגרמנית החדשה, כך מסתמן עפ"י ההסכמים הקואליציוניים, עתידה לחתור למעבר מהיר לשימוש באנרגיות מתחדשות ונקיות, סגירת תחנות כוח מבוססות פחם וקידום בנייה מאסיבית של פרויקטים סולאריים על גגות. בנוסף, נקבע בהסכמים הקואליציוניים יעד לפיו עד 2030 כ-80% מהאנרגיה בגרמניה יתבססו על מקורות אנרגיה מתחדשת.
ימיה של הממשלה החדשה בגרמניה רק מתחילים והכיוון הכלכלי בו עתידה היא לצעוד עודו לוט בערפל. אנו בנספחות משרד הכלכלה והתעשייה בברלין ממשיכים לעקוב מקרוב אחר ההתפתחויות הכלכליות, מאתרים הזדמנויות עסקיות עבור החברות הישראליות, מסייעים בפריצתן לשוק הגרמני וממשיכים לחזק את קשרי הסחר והכלכלה בין ישראל וגרמניה. חברות ישראליות המוצאות עניין בשוק זה, מוזמנות לעקוב אחר ההתפתחויות ולא לפספס את הזדמנויות העסקיות שעתידות להיפתח בקרוב מאוד לאור השינויים בהנהגה הגרמנית. 
הכותבת: אסתר אליאס, ראש נספחות משרד הכלכלה והתעשייה הישראלי בברלין, גרמניה
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה