דעות

מלחמה מנצחים גם בזכות כלכלה חזקה

כלכלת ישראל עם 40 אלף פלוס תמ״ג לנפש ישראל היא מהכלכלות החזקות בעולם ושהוכיחה את עוצמתה ביכולת לעמוד ולהתגבר על משברים ענקיים כמו הקורונה, משברי הדוט קום של שנת 2000, האינתיפאדה השנייה בשנים: 200-2005 ומשבר הסאב פריים ב-2008. גם במערכה זו יש לישראל את אורך הנשימה הכלכלי ככל שיידרש
דני איילון (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
המלחמה שנכפתה על ישראל ב-7.10 היא מלחמה מסוג שישראל לא הורגלה לה בכל שנות קיומה ומחזירה אותנו לימי מלחמת העצמאות ב-1948 והתקופה שלפניה. זוהי מלחמת חורמה בממדים היסטוריים אפיים. המלחמה בחמאס מזכירה את מלחמת בנות הברית בנאצים בשנים 1939-45. למרות שלא תמיד ניתן לגזור מדיניות ואופני פעולה על סמך תקדימים היסטוריים ניתן וראוי ללמוד מההיסטוריה.
הנאצים כמו החמאס היו אויב אכזר ובלתי אנושי שניסה להכרית את התרבות המערבית הקלאסית באירופה ואף מעבר לה. גם החמאס כחלק מהתרבות הג׳יהאדיסטית העולמית חרתה על דיגלה את השמדת מדינת ישראל כשלב ראשון לפני השמדת התרבות המערבית.
 
לפיכך אין לנו ברירה אלא לפעול כפי שפעלו בנות הברית במלחמתן בגרמניה הנאצית. על כן עלינו להתחיל בהגדרת מטרת המלחמה כהשמדת החמאס כפי שהושמדו הנאצים ובשפה הדיפלומטית לדרוש כניעה ללא תנאי של החמאס שתסתיים בתהליך ארוך ועמוק שיסתיים בהיעלמותם הסופית כמו שבוצע תהליך הדה נציפיקציה בגרמניה שבנה גרמניה חדשה ואחרת.
גם במלחמת העולם נדרשה ארה״ב לגבות ולהוביל ואף להשתתף בפועל בלחימה. זה לא המקרה כאן ואין אנו מבקשים או זקוקים לאמריקנים שיילחמו אתנו אבל אנחנו מאד צריכים את הגיבוי המדיני שלהם דוגמת הוטו שהטילו אתמול במועצת הביטחון של האו״ם על החלטה מזיקה לישראל. כמובן שנדרש הגיבוי הביטחוני שלהם באספקת כל צרכי צה״ל ומערכת הביטחון. כמובן שיש להעריך ולהודות לארה״ב על הגיבוי הצבאי הרתעתי כנגד חיזבאללה ואיראן באמצעות פריסת שני צוותי קרב של נושאות המטוסים פורד ואייזנהואר שהתמקמו באגן המזרחי של הים התיכון.
 
מלחמת עזה תסתיים בניצחון מוחלט של ישראל גם אם תארך זמן רב שאיננו מורגלים בו וכאן המקום להדגיש כי מלחמה מנצחים גם בזכות כלכלה חזקה, יצירתית, מגוונת ובעלת אורך נשימה. למזלנו כלכלת ישראל היא כזאת. עם 40 אלף פלוס תמ״ג לנפש ישראל היא מהכלכלות החזקות בעולם. כלכלה שהוכיחה את עוצמתה ביכולת לעמוד ולהתגבר על משברים ענקיים כמו הקורונה, משברי הדוט קום של שנת 2000, האינתיפאדה השנייה בשנים: 200-2005 ומשבר הסאב פריים ב-2008. יש לישראל גם את אורך הנשימה הכלכלי ככל שיידרש.
ולסיום חשוב גם לתכנן את היום שאחרי כפי שמצפים גם ידידינו האמריקאים. מה עושים עם עזה אחרי הניצחון על החמאס, איך מחדשים תהליך מדיני זהיר ואפקטיבי עם הפלסטינים בדרך לארגון מזרח תיכון חדש בו ישראל מקיימת יחסי שכנות טובים עם שכניה הקרובים ואלה שבמעגל השני כולל סעודיה.
לאחר נטרול הגורמים הרדיקליים בראשות האייטולות בטהרן יש להתמודד באתגרים האמתיים של המזרח התיכון שהם התייבשות ומדבור, בטחון מזון מים ואנרגיה ובניית כלכלה טכנולוגית מודרנית שתשתלב בכלכלה העולמית. זה בכוחנו ובלבד שיקומו לנו מנהיגים ראויים בעלי חזון ומאחדים.
הכותב: דני איילון, יו״ר סילבר רואד קפיטל, לשעבר סגן שר החוץ ושגריר בארה״ב
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מבריק
    כבוד 10/2023/22
    הגב לתגובה זו
    0 1
    ניתוח מבריק ומעודד. יישר כח לדני אילון
    סגור