נדל"ן ותשתיות

הפתרון למשבר הנדל"ן? על ישראל להתקדם לעידן התת קרקע

התחום בו מנוצלות זכויות הבנייה מתחת לפני האדמה איננו חדש כלל ועיקר ברחבי העולם הגדול ויש לו שימושים רבים ומגוונים. בפריז, טורונטו ואפילו בסינגפור נבנו רשתות שלמות שמספקות פתרונות מסחר ותחבורה. בהשקעה נבונה, פיתוח התחום במדינה קטנה וצפופה כמו ישראל יוכל להשיא ערך חסר תקדים, ולהוות עוגן אדיר כבר עבור הדור הבא
רוני מזרחי |  6
רוני מזרחי (צילום מנחם עוז)
עוד לפני שהסתיימה, נראה כי אחד הלקחים החשובים ביותר של מלחמת עזה הגיע לפתחה של ישראל "הפוך על הפוך". דמותה של מערכת המנהרות התת קרקעית שיצר שלטון החמאס ועל פי ההערכה נמתחת לאורך של כ-700 קילומטרים, כאורכן המשותף של הרכבת התחתית בלונדון והמטרו של פריז.
תחום התת-קרקע, בו מנוצלות זכויות הבנייה מתחת לפני האדמה, איננו חדש כלל ועיקר ברחבי העולם הגדול ויש לו שימושים רבים ומגוונים ולא רק של רשתות מטרו. שלוש דוגמאות שונות לניצול זכויות אלה הינן של סינגפור ושל טורונטו, קנדה ופריז, בירת צרפת. בסינגפור, מדינת אי קטנה וצפופה במזרח הרחוק ששטחה מקביל לזה של גוש דן המורחב, מנתניה בצפון ועד אשדוד בדרום, נבנתה רשת תת קרקעית הכוללת בתוכה לא רק מעברים להולכי רגל המקשרים בין מגדלי המשרדים ומתחמי המגורים, אלא גם שימושים נוספים כגון מרכזי קניות ומוסדות ציבור.
 
בטורונטו, המטרופולין הגדול של קנדה, נבנתה עוד במחצית המאה הקודמת מערכת תת קרקעית באורך של כ-30 קילומטרים בשם PATH, שגם מקשרת בין מתחמי העסקים השונים וגם כוללת בתוכה את מרכז הקניות התת קרקעי הגדול ביותר בעולם ששטחו כ-371 אלף מ"ר, יותר מכפלים משטח שלושת מגדלי עזריאלי.
דוגמה מעניינת נוספת הינה של מרכז העסקים "לה דפנס" בפאריז בו חלק נכבד מהמשרדים ומרכזי הקניות נבנו בתת קרקע. ואם בעולם הרחב המודל הזה הולך ותופס תאוצה, קל וחומר במדינת ישראל, בה קידום כל נושא התת קרקע  הינו בעל חשיבות ראשונה במעלה. 
 
ראשית, ביטחונית, המנהרות התת קרקעיות יעניקו מחסה למיליוני ישראלים בעת מלחמה או אירוע בטחוני כלשהו אחר. שנית, החשיבות של פתרונות תחבורתיים, בין אם באמצעות הרכבת הקלה ובעתיד גם המטרו ובין אם באמצעות רשת מעברים תת קרקעיים להולכי רגל ואופניים.
שלישית, מעבר לנושאים הביטחוני והתחבורתי, שכבר דשו בהם בעבר, יהיה לפיתוח נושא התת קרקע ערך גבוה במיוחד למדינה קטנה וצפופה דוגמת ישראל, שכבר היום הינה בין הצפופות בעולם ועתידה עד שנת 2060 להכפיל את מספר התושבים לכ-20 מיליון בקירוב ולהיות המדינה הצפופה בעולם.
 
חשיבות משנה לפיתוח התת קרקע תהיה בגוש דן שתעיד להגיע לכ-12 מיליון תושבים בין נתניה לאשדוד תוך 30 שנה ולמצב בו עתודות הקרקע לבניה מעל לפני הקרקע ילכו ויאזלו. לכן, ברגע שיפתחו מתחת לפני הקרקע לא רק מנהרות מטרו, אלא גם שימושים נרחבים נוספים דוגמת מרכזי קניות, משרדים, מוסדות ציבור וכו', עובדה זו תפנה מיליוני מ"ר מעל לפני הקרקע שיוכלו לשמש לבנייה למגורים ושימושים נוספים. תת קרקעיים.
מעבר לביורוקרטיה, המוקש המשמעותי ביחידי שיש לבנייה בתת קרקע כיום הינה העלות הגבוהה ביחס לבנייה על לפני הקרקע, אולם ככל ששווי הקרקע יהיה גבוה יותר, דוגמת אזור גוש דן וככול שהטכנולוגיה תשתכלל ותלך, אני בהחלט מאמין שיעד זה ילך ויהפוך ליעד ככלי לא רק חיוני, אלא גם כדאי ביותר, ויהיה לאחד היעדים המרכזיים של מדינת ישראל במהלך הדור הבא.
כותב המאמר רוני מזרחי הוא יו"ר קבוצת "מזרחי ובניו"
תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    נראה את אדון מזרחי
    אחד שיודע 05/2024/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    החוצפן מציע לאנשים לגור במרתפים. נראה אותו מוותר על הוילה/פנטהאוז שלו ושל ילדיו עובר לגור במרתף. צריך לתת במתנה חצי דונם בגליל ובנגב לכל זוג צעיר עם אישור לבניה קלה. ככה נגדל דורות של ילדים בריאים ומאושרים. משתחרר מרודני המשכנתאות וכרישי הנדל"ן דוגמת כותב המאמר
    סגור
  • 5.
    סיפורי סבתא
    דני קיי 05/2024/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איזה מצוקת נדלן ? עושק של האזרחים יש מסיק קרקעות ומה הקשר למחירים ? את הקרקע מוכרת מדינת ישראל לאזרחי מדינת ישראל במחיר מופקע מוכרים לנו את מה ששייך לנו במחירים מטורפים הון שילטון לא מצוקת קרקע ולא נעליים
    סגור
  • 4.
    קשה מעל האדמה חנוק מתחת לאדמה מה לעשות? לכבוש עוד אדמ (ל"ת)
    דקל קבלן מקולל לצמי 05/2024/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    תת הקרקע חשוב כמשאב לאומי
    הדייקן 05/2024/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הרעיון של המאמר הוא להגדיל זכויות לבעלי קרקע כך שיוכלו לבנות שטחים למשחר ומשרדים בתת הקרקע. תת הקרקע צריך להשמר כמשאב לאומי בעיקר בגלל הפגיעה באיכות וכמות מי התהום שהם מאגר מים קריטי למדינת ישראל וכן מקור המראה המלבלב של פני השטח כאן שלא כמו במדינות צפוניות שם גשמי הקיץ מחזיקיל א. הצמחיה. התפלה לא יכולה להיות תחליף למי תהום.
    סגור
  • 2.
    שלח לי גם את המרשם
    שי 05/2024/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מדינה לפני פשיטת רגל
    סגור
  • 1.
    שכחת לציין דבר נוסף, האקלים, המדינה הופכת למדבר (ל"ת)
    יובל 05/2024/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור