נדל"ן ותשתיות

שקד והארגונים הסביבתיים נלחמים על חוק הותמ"ל: "הממשלה בורחת מאחריות"

בארגונים טוענים: "יש מלאי תכנוני אדיר בהיקפו, לצד היקפי שיווק וביצוע ירודים ביותר, מה שמעיד על כשלי הממשלה, בחוליות השיווק והביצוע", השרה בתגובה: "הותמ"ל  הוכיחה כי הינה גורם חיוני להגדלת היצע יחידות דיור איכותיות ובפרט בעידן של משבר דיור"
אריאל נוי |  1
איילת שקד (צילום פלאש90)
לקראת הבאת הארכת חוק הותמ"ל, לאישור מליאת הכנסת, יתחדשו הדיונים היום (ראשון) בועדת הפנים והגנת הסביבה על החוק הותמ"ל. בתוך כך הוגש לוועדה דוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, (הממ"מ) על מגמות וסוגיות בפעילות הותמ"ל.
25 ארגוני סביבה, חברה וכלכלה, בהובלת החברה להגנת הטבע, פנו אל 120 חברי הכנסת, בבקשה להתנגד ולא לתת את ידם, להארכת החוק. "הוועדה, מציגה פעילות ענפה, שכל כולה בסתירה לשמירה על החקלאות, על הבריאות, על החברה, על הקהילה ועל הסביבה", נכתב בפניית 25 הארגונים, לחברי הכנסת. רשימת הנזקים שהוועדה הזאת עשתה בשנים האחרונות - היא ארוכה מאוד. אנו קוראים לכם לא לאשר את הצעת החוק. הפעילות הממשלתית צריכה להיות מוקדשת לפתרון כשלי השיווק והביצוע ולחיזוק התכנון בוועדות המחוזיות וברשויות המקומיות".
הארגונים הסביבתיים הגיבו בחריפות על הדו"ח שמהווה לדבריהם כשל ממשלתי הממשלה, בורחת מאחריותה על הכשלים הרבים בביצוע התכניות "בדוח עצמו, כתוב כי לא עלה בידי כותבי הדוח, לקבל נתונים לגבי הוצאת היתרי בנייה והתחלות הבנייה, מתוקף תכניות שאושרו בוועדה. כלומר, למרבה האבסורד, אפילו משרדי הממשלה עצמם, שאחראים על הנושא, לא יודעים להציג את הנתונים האלה.  
לפי הנתונים שיש בידי הארגונים הסביבתיים ובראשם החברה להגנת הטבע, התחלות הבנייה באזורי הביקוש, הן בסביבות ה-14 אלף, כ-10 אחוז בלבד, מסך יחידות הדיור שאושרו, באזורים אלה. עם נתונים כאלה, ניתן לשער שאפילו אם המספרים היו נמצאים בידי משרדי הממשלה, הם היו מחביאים אותם ולא רוצים להוציא אותם החוצה ולשתף בהם את הציבור, כדי לא להביך את עצמם. מהדוח עולה שורה תחתונה עיקרית - יש מלאי תכנוני אדיר בהיקפו, לצד היקפי שיווק וביצוע ירודים ביותר, מה שמעיד על כשלי הממשלה, בחוליות השיווק והביצוע. למרות זאת, הממשלה, כהרגלה, בורחת מאחריותה על הכשלים הרבים בביצוע התכניות ומצביעה על מערכת התכנון כאשמה, בזמן שהכישלון כולו, המתמקד, שוב - בשיווק ובביצוע, רשום על שמה של הממשלה בלבד".
שרת הפנים, איילת שקד הגיבה על דו"ח של המרכז למחקר ומידע של ועדת הפנים והגנת הסביבה שמתפרסם היום בנושא הותמ"ל,  "הוותמ"ל בשש שנות פעילותה הוכיחה כי הינה גורם חיוני להגדלת היצע יחידות דיור איכותיות ובפרט בעידן של משבר דיור.  עד היום, אושרו בוותמ"ל 260,000 יחידות דיור המהוות 35% מסך יחידות הדיור שאושרו בשנים אלו בכל מוסדות התכנון. כמו כן, כ-35,000 יחידות דיור בהתחדשות עירונית באזורי הביקוש ממתינות לאישור החוק.  לצד מתן מענה למלאי יחידות הדיור, הוותמ"ל נותנת מענה תשתיתי בכל תוכנית אותה מאשרת.  בימים הקרובים נדון בועדת הפנים במטרה למצוא את המתווה המתאים ביותר בו הפגיעה בשטחים חקלאיים תהיה מינימלית ותוכניות שלא פוגעות בחקלאות יקבלו עדיפות. אני מקווה לאישור מהיר של החוק ולהמשך פעילותה הענפה של הוועדה
הוותמ"ל זוהי הוועדה שהוקמה מכוח החוק לקידום הבניה במתחמים מועדפים לדיור (חוק הותמ"ל), שנכנס לתוקפו במחצית השנייה של שנת 2014, והצליחה להגדיל את היצע יח"ד. עד כה אישרה הוועדה 261 אלף יחידות דיור ב-88 תכניות וזאת בפרק זמן ממוצע של פחות משנה. הותמ"ל, מהווה כיום מרכיב משמעותי בפעילות הממשלתית להגדלת היצע המגורים. כיום ניתן לצפות בתכניות רבות של הוועדה אשר מיושמות בשטח כאשר בתכניות הכוללות למעלה מ-60,000 יח"ד החלו עבודות פיתוח והכשרת הקרקע, ועשרות אלפי יחידות דיור נמצאות בתהליך יציאה לשיווק.
הצעת החוק כוללת מספר שינויים, בראש ובראשונה מיקוד של פעילות הועדה בתכנון בפנים הערים - ייעול המסלול של ההתחדשות העירונית, פיתוח מתחמים בסמוך למערכת הסעת המונים מטרו'  קידום תכניות בחברה הערבית והחרדית ועוד.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מושחתת ושקרנית מלוטפת ע"י התקשורת ! (ל"ת)
    אסף 08/2021/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור