נדל"ן ותשתיות

קריאת השכמה לבנקים ולחברות הביטוח? משמעות קריסת הבניין בחולון

חיים אטקין, שמאי מקרקעין רכוש וחקלאות, מזהיר: "חברות הביטוח ידחו את התביעות בגין קריסות הבניינים שצנחו להם כך סתם מעצמם בשל מיצוי תוחלת חיים כלכליים, הדיירים יישארו חסרי כל, עם משכנתאות וחובות וללא כל יכולת להשתקם"
כפיר אדר | 
הבניין שקרס בחולון (צילום דוברות כבאות והצלה מחוז דן)

האם קריסת הבניין בחולון אמש (שני) שבמזל רב הסתיימה ללא נפגעים בנפש, אך עם נזקים רבים ברכוש, היא למעשה קריאת ההשכמה לבנקים ולחברות הביטוח? בכל מקרה, יש לא מעט לקחים מהאירוע הזה לקראת העתיד.

חיים אטקין, שמאי מקרקעין רכוש וחקלאות, מייסד ובעלים של בית שמאי-בית הספר לפרקטיקה שמאית מסביר: "שבועיים אחרי קריסת הבניין ברמת גן ופינוי הדיירים קרס היום מבנה מגורים ותיק בחולון. לבנקים היא עדות לבועת הנדל"ן המטורפת שהתפתחה כאן שכן כל מי שרכש דירה כזו בשנים האחרונות רכש למעשה קרקע לדירה ובנק שמשכן את הנכס נותר עם בטוחה של קרקע לדירה בחולון או ברמת גן ולדייר זכות תביעה כנגד הבנק על הפרש השווי וקריסת הבניין היא עדות אילמת לבועה".



חיים אטקין, צילון: פרטי 

"לחברות הביטוח: לשדרג את פוליסות הביטוח בכלל ואת ביטוחי המשכנתאות בפרט כדי שיכללו סיכון קריסה מכל סיבה שהיא והוצאות שכר דירה חליפי לתקופה ארוכה ובגבולות אחריות מוגדלים לתקופת ההקמה של עד 3 שנים והכל כדי לדאוג ליציבות המערכת הפיננסית וליכולתם של בעלי המשכנתאות להשתקם ועל הפיקוח על הביטוח לפעול בעניין בהקדם".
בועת הנדל"ן השכיחה את בסיס השווי המתייחס לגילו של המבנה ואת המושגים הנלמדים כמו גיל כרונולוגי, גיל אפקטיבי ותוחלת חיים כלכלים של מבנה. כל מי שרכש דירה במבנה שגילו ומצבו דומה לזה של המבנה שקרס ברמת גן או בחולון, רכש למעשה קרקע לדירה במצב הטוב וקרקע במושב במצב הפחות טוב (אם לבניין אין תיק בית משותף), ההפרש שבין שווי לדירה לבין שווי קרקע לדירה הוא ההפרש שבין המחיר לשווי והוא יכול להיות גם פי שניים ולרוכש עומדת הזכות לתביעה כנגד הבנק".
"חברות הביטוח ידחו את התביעות בגין קריסות הבניינים שצנחו להם כך סתם מעצמם בשל מיצוי תוחלת חיים כלכליים, אלא אם יתברר כי הקריסה התרחשה מסיכון המבוטח תחת פוליסת המבנה מה שעל פניו ממבט מרחוק לא נראה שכך הוא הדבר ומדובר למעשה בבלאי טבעי ורגיל מה שמאיין כיסוי ביטוחי והמשמעות היא סבל בלתי נתפס של בעלי הדירות ובני משפחותיהם שחרב עליהם עולמם".
"הדיירים יישארו חסרי כל, עם משכנתאות וחובות וללא כל יכולת להשתקם עד שקבלן יקבל את הקרקע עם עודפי זכויות מיוחדות כדי לאפשר לו לתת לדיירים דירות חדשות בבניין שיבנה ובמקביל ישלם לדיירים שכר דירה לתקופת הבנייה אך עד שזה יתרחש (שנה לכל הפחות) יאלצו הדיירים למצוא לעצמם פתרונות והכל בשים לב שתכולת הדירה נותרה בבניין שקרס ואבדה. מילה טובה לרשויות המקומיות ברמת גן ובחולון, שפעלו מהר והגיבו גם בר"ג וגם בחולון ויחד עם כוחות הכיבוי מנעו אסון והרג של תמימים וחפים מפשע כשהם מונעים אסון כבד".

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה