נדל"ן ותשתיות

מחדל הקרקעות הענק בירושלים: אלפי תושבים זועמים על דרישות התשלום

תושבי השכונות בירושלים הנמצאים תחת הקרקעות שרכש איש העסקים גארי ברנט נמצאים בחוסר וודאות אל מול הדרישות שלו לתשלום של מאות אלפי שקלים כדי שיישארו בבתים אותם רכשו בעבר. האם הממשלה תתערב? "לא יכולה לאפשר לכל ברון קרקעות לעשות כרצונו"
יהודה לוינגר |  5
גארי ברנט (צילום אתר אקסטל)
איש העסקים ויזם הנדל"ן האמריקאי, גארי ברנט, על המוקד של תושבי רחביה וטלביה בירושלים לאחר ההצעה שניתנה להם תמורת הישארותם בדירות אותן רכשו, לאחר עסקה קודמת של רכישת אדמת הפטריארכיה היוונית-אורתודוקסית במרכז ירושלים מחברת ניות קוממיות השקעות.
נזכיר: בינואר השנה רכש גארי ברנט דרך חברת פיתוח הנדל"ן האמריקאית אקסטל את הקרקע שבמשך שנים הייתה תחת הפטריארכיה והייתה בחכירה. הקרקע כוללת כ-1,000 יחידות דיור, בתי מלון, מבני ציבור ומוסדות, שטחים פתוחים ויותר מתריסר מגרשים לפיתוח. העסקה נחתמה בסכום כולל של 750 מיליון שקל. הקרקע מוחכרת לקרן קיימת לישראל עד שנת 2051 עם אופציה להארכה בתנאי השכרה מחודשת על בסיס שווי השוק.
 
המשמעות: הזכות על הקרקע עוברת לאיש העסקים, שבמו"מ מול הדיירים על הישארותם בדירות אותן רכשו בעבר מול תמורה כספית. ההסכם המקורי בין קק"ל לכנסיה נחתם בשנת 1950 ל-50 שנה קדימה ומומשה האופציה של חכירה של 50 שנים נוספות. בשנת 2016 חברת ניות קוממיות רכשה את הקרקע ב-114 מיליון שקלים. ברנט כאמור רכש את הקרקע כעת במחיר גבוה פי 6.5 ועתה הוא בדרך למימוש הרווחים מידי התושבים.
ההצעה שניתנה לתושבים הייתה סביב ה-5,000 שקל למ"ר. מצד אחד מחיר נמוך משמעותית מהמחיר באזור שיכול להגיע גם לכדי 30 אלף שקל למ"ר, אך כאשר התושבים עם הגב לקיר זו כנראה הברירה היחידה שיש להם. מחירי הדירות עלולים לצלול ככל שהמועד של סוף החיכה מתקרב. השכונות הנמצאות על הקרקעות שרכש ברנט הן: טלביה, רחביה, ראש רחביה, ניות, אבו טור וגבעת אורנים.
תושבי השכונות החליטו להתאגד סביב הרכישה שלמעשה מכריחה אותם לשלם סכומים נוספים מעבר למחיר הנדל"ן אותו רכשו ואומרים כי ההצעה של איש העסקים הינה ספין: "הוא למד על ההפגנה של התושיבם ומנסה לנטרל אותה. אף תושב לא קיבל הצעה ואף אחד לא יודע מה הם תנאיה", מוסרים התושבים.
מטעם השכונות הוסיפו כי ברנט אינו הבעלים עדיין וכי כלל אין ודאות שיצליח לגייס את הכסף להשלמת הרכישה "הרצון שלו לעשות סיבוב על גב התושבים לא יעבור בשקט". התושבים מפנים אצבע מאשימה לאיש העסקים: "הוא מחזיק אלפי תושבים בחוסר ודאות ומאיים מתחת לשפם שאם לא יענו לדרישותיו יבולע להם. זה בדיוק המקום שרשות התחרות צריכה להתערב, ואנו קוראים לרשות התחרות ולשר הכלכלה, ניר ברקת, להתערב כנגד ברוני הקרקעות שחושבים שהכל מותר להם".
התושבים מקווים שהמדינה תתערב: "הממשלה לא יכולה לאפשר לכל ברון קרקעות לעשות כרצונו:  בלי להגן על התושבים. צריך פתרון חקיקתי הוגן כפי שקיים בחו"ל וכפי שהוצע בחוק חכירה הוגנת. שיווצר פתרון אחיד לכל השכונות בירושלים ובערים אחרות מחוצה לה".
עוד נקודה חשובה שמעלים התושבים, זה ההצעה שברנט רוצה פינוי בינוי ולמעשה לקבל את זכויות התמ"א וזכויות הבניה הלא מנוצלות של התושבים, וזאת "ללא תמורה, אף על פי שעל פי הדין זכויות אלו שייכות לחוכרים". לדברי תושבי השכונות, מקובל בפרוייקט תמ"א בבניין דירות שכל דייר מקבל דירה חלופית בגודל הדירה המקורית עם תוספות, כמו כן אם ישנו פינוי בינוי אזי גם הוצאות שכירות בזמן שבונים את הבית. כאן, ברנט למעשה מבקש מכל דייר לא רק שיקבל תשלום על הדירה שלו אלא לוותר על עוד מאות אלפי שקלים של השבחת הדירה.
"ומה יעשה ברנט הרי הוא לא קבלן", מסבירים התושבים, "הוא ימכור את הזכויות למרבה במחיר, ומי שיקנה יפעל כראות עיניו בלי שיהיה לו אכפת מהתושבים. כל מי שמכיר את התחום של פינוי בינוי יודע כמה חשוב לבחור קבלן אמין, לקבל ערבויות מכר ובטחונות, מלקח דיירים ועוד, ויודע איזה אחוז גדול של פרויקטים כאלו הסתבכו וכמה הדיירים באותם בניינים סבלו וסובלים. כאן ככל הנראה כל רשת ההגנה לא תהיה קיימת. לבסוף, מי יישא במס של העסקה. אם התושבים רוכשים בעלות ומוכרים זכויות אז יש מס שזה עוד סכום לא מבוטל של מאות אלפי שקל".
נכון לכתיבת שורות אלו טרם נשמע מהמדינה התערבות כלשהי.
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    30 למטר אולי מחסן המחירים פי 2 (ל"ת)
    משה 05/2023/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    די לדאגה לא יקרה כלום!
    י.ט 05/2023/30
    הגב לתגובה זו
    0 1
    חןששים שיפנו אתכם? ממש לא יפנו.
    סגור
  • 3.
    לקקל יש אופציה להאריך את החכירה (ל"ת)
    מדוע היא שותקת? 05/2023/30
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 2.
    לבדוק את ניות קוממויות
    צלם אנוש 05/2023/30
    הגב לתגובה זו
    4 0
    הגיע הזמן שהמשטרה והפרקליטות ירימו את המסך מעל השותפות הסודית ויגלו לכולם מי הגאון שיזם את כל הבלגן הזה. תושבי ניות ורחביה, אזרחי ישראל- שלא יעבדו עליכם. הדג מסריח מהראש…
    סגור
  • 1.
    מה הקשר של רשות התחרות לעניין..?
    תוהה 05/2023/30
    הגב לתגובה זו
    1 0
    איך הם קשרו את שר הכלכלה ורשות התחרות לענין לא ברור...
    סגור