מדדים ומחקרים
מחקר חושף: פער מדאיג בטיפול בילדי הגן עם הפרעות קשב
למרות שההנחיות הרפואיות ממליצות להתחיל בטיפול התנהגותי, חוקרים מצאו שילדים בני 4-5 מקבלים תרופות מיד עם האבחון, טיפול שפחות יעיל ומלווה ביותר תופעות לוואי בגילם
קבלת אבחנה של הפרעת קשב וריכוז (ADHD) עבור ילד בגיל הגן היא רגע מורכב ומטלטל עבור כל הורה. אך מחקר חדש ורחב היקף בהובלת בית הספר לרפואה של אוניברסיטת סטנפורד חושף בעיה מערכתית מדאיגה בשלב הבא והקריטי ביותר: הטיפול. מהמחקר, שפורסם היום (16.9) בכתב העת JAMA Network Open, עולה כי ילדים רבים בגילאי 4 ו-5 מקבלים טיפול תרופתי מיד עם האבחון, בניגוד גמור להנחיות הרפואיות הממליצות להתחיל דווקא בטיפול התנהגותי.

"טיפול התנהגותי עובד על סביבתו של הילד: על פעולות ההורים ועל השגרה שיש לילד" (צילום shutterstock)
הפער המדאיג: תרופות לפני טיפול
ההנחיות הרשמיות של האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים (AAP) קובעות באופן חד משמעי: קו הטיפול הראשון המומלץ לילדים בגילאי הגן עם ADHD הוא טיפול התנהגותי למשך שישה חודשים, ורק לאחר מכן יש לשקול טיפול תרופתי.
ההנחיות הרשמיות של האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים (AAP) קובעות באופן חד משמעי: קו הטיפול הראשון המומלץ לילדים בגילאי הגן עם ADHD הוא טיפול התנהגותי למשך שישה חודשים, ורק לאחר מכן יש לשקול טיפול תרופתי.
אולם, ניתוח הנתונים של קרוב ל-10,000 ילדים שאובחנו עם ADHD ברחבי ארה"ב הראה תמונה שונה. "מצאנו שילדים צעירים רבים מקבלים מרשמים לתרופות זמן קצר מאוד לאחר שהאבחנה שלהם מתועדת", אמר מוביל המחקר, ד"ר יאיר בנט, פרופסור לרפואת ילדים. "זה מדאיג, כי אנחנו יודעים שהתחלת הטיפול בגישה התנהגותית מועילה מאוד, ויש לה השפעה חיובית גדולה על הילד ועל המשפחה כולה".
מדוע זו בעיה? הסיכונים שבקיצור הדרך
ההעדפה לטיפול התנהגותי בגיל צעיר נובעת משתי סיבות מרכזיות. ראשית, טיפול תרופתי בילדים מתחת לגיל 6 מלווה ביותר תופעות לוואי. גופם הצעיר אינו מפרק את התרופות ביעילות כמו אצל ילדים גדולים יותר, מה שעלול לגרום לתופעות כמו עצבנות יתר, תוקפנות ורגישות רגשית מוגברת. לדברי ד"ר בנט, "יש סבירות גבוהה לכישלון הטיפול, מכיוון שמשפחות רבות מחליטות שתופעות הלוואי גוברות על היתרונות".
ההעדפה לטיפול התנהגותי בגיל צעיר נובעת משתי סיבות מרכזיות. ראשית, טיפול תרופתי בילדים מתחת לגיל 6 מלווה ביותר תופעות לוואי. גופם הצעיר אינו מפרק את התרופות ביעילות כמו אצל ילדים גדולים יותר, מה שעלול לגרום לתופעות כמו עצבנות יתר, תוקפנות ורגישות רגשית מוגברת. לדברי ד"ר בנט, "יש סבירות גבוהה לכישלון הטיפול, מכיוון שמשפחות רבות מחליטות שתופעות הלוואי גוברות על היתרונות".
שנית, הטיפול ההתנהגותי מספק כלים יסודיים וארוכי טווח. "טיפול התנהגותי עובד על סביבתו של הילד: על פעולות ההורים ועל השגרה שיש לילד", מסביר בנט. הטיפול עוזר להורים ולילדים כאחד לבנות מיומנויות וליצור הרגלים המותאמים לאופן שבו מוחו של הילד פועל, ובכך מעניק בסיס איתן להתמודדות עם ההפרעה.

הממצאים החדשים מהווים קריאת השכמה (צילום shutterstock)
החשיבות של טיפול נכון ובזמן
הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה התפתחותית שאבחון וטיפול נכון בה בגיל צעיר הם קריטיים. מחקרים מראים שטיפול יעיל משפר את הביצועים הלימודיים ומכין את הילדים טוב יותר להיבטים רבים של החיים הבוגרים, כמו שמירה על מקום עבודה, ניהול מערכות יחסים מוצלחות והימנעות מהסתבכויות עם החוק.
הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה התפתחותית שאבחון וטיפול נכון בה בגיל צעיר הם קריטיים. מחקרים מראים שטיפול יעיל משפר את הביצועים הלימודיים ומכין את הילדים טוב יותר להיבטים רבים של החיים הבוגרים, כמו שמירה על מקום עבודה, ניהול מערכות יחסים מוצלחות והימנעות מהסתבכויות עם החוק.
עוד ב-
הממצאים החדשים מהווים קריאת השכמה למערכת הרפואית ולהורים כאחד. בעוד שהסיבות לפער בין ההמלצות למציאות קשורות כנראה לקושי בזמינות של טיפולים התנהגותיים וללחצים המופעלים על רופאים, המסר ברור: עבור ילדי הגן, הצעד הראשון והנכון ביותר אינו בהכרח תרופה, אלא מתן כלים התנהגותיים למשפחה כולה.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה



