מדדים ומחקרים

המכון הישראלי לדמוקרטיה: ישראל מגבילה כניסת אזרחים בצורה לא חוקית

המכון הישראלי לדמוקרטיה הגיש מכתב למשנה ליועמ"ש רז נזרי בו הוא הציג את חוות הדעת כי הגבלת הכניסה של אזרחי ישראל למדינה בעייתית מבחינה חוקית ולא קורה במדינות דמוקרטיות אחרות. החוקרים: "לאפשר את הכניסה לארץ בהקדם"
מערכת ice |  1
נתב"ג (צילום Magma Images)
המכון הישראלי לדמוקרטיה שיגר הבוקר (ראשון) חוות דעת למשנה ליועמ"ש רז נזרי הקובעת כי הגבלת הכניסה למדינת ישראל לאזרחיה בעייתית ביותר מבחינה חוקתית, חוקרי המכון ערכו השוואה בין מדינות דמוקרטיות אחרות מרכזיות וגילו כי ישראל היא היחידה שמגבילה את כניסת אזרחיה למדינה. 
בנוסף במכון טוענים כי, המגבלות על אזרחים ותושבי קבע בעת הנוכחית פוגעות גם בזכות לבחור, מאחר וזכות זו מותנית בנוכחות בישראל. הכותבים, פרופ' יובל שני, פרופ' מרדכי קרמניצר, ד"ר עמיר פוקס, ד"ר גיא לוריא ונדיב מרדכי, קראו לממשלה לבטל את איסור כניסת אזרחי ישראל למדינה, ולכל הפחות, לקבוע כי לא ניתן יהיה להמשיך ולהאריך את המודל הקיים ביחס לאזרחים נכנסים. בבדיקה מיוחדת שערך המכון הישראלי לדמוקרטיה עולה כי מרבית המדינות בעולם לא אסרו באופן גורף את כניסת אזרחיהן לשטחי המדינה וכי האיסור הישראלי חריג למדי. כך, למשל, אוסטרליה, ארה"ב, בריטניה, צרפת, קנדה, רוסיה, שוודיה ואפילו ניו זילנד מאפשרות לאזרחיהן להיכנס למדינה, גם בימים אלה.
בחוות הדעת החוקרים ציינו כי: "מעבר מזכות חוקתית של כל אדם לצאת מישראל ושל כל אזרח להיכנס לישראל לאיסור גורף על כניסה ויציאה - שוחק עד דק את הקבוע בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. וכי עולה החשש שהשחיקה של הזכויות הנפגעות אינה מידתית אלא גורפת, אפילו בראי האתגר בעת הנוכחית. מדובר באמצעי, שבין היתר ננקט על רקע חוסר היכולת של המדינה לאכוף, באופן אפקטיבי, מגבלות בידוד לחוזרים לישראל. מה שמוביל לאימוץ אמצעים פוגעניים יותר מבידוד והפיכת ישראלים רבים לגולים מחוץ לארצם, בתקופה של משבר בריאותי עולמי".
בסוף חוות הדעת, כתבו החוקרים כי: "הקיצוניות שבמעבר ממדיניות של פתיחה מוחלטת של השדה ואז סגירתו ללא התראה, תוך הפתעת האזרחים שיצאו כדין לחו"ל בציפייה שיוכלו לחזור ומבלי לתת להם אפשרות להתארגן כהלכה, יוצרת מצבים אנושיים בלתי נסבלים. על המדינה למצוא את הפתרון הנכון אפידמיולוגית והמידתי מבחינה חוקתית ולאפשר את כניסתם לארץ ובהקדם". 
יחד עם זאת, החל מסוף השבוע הקרוב, ישראלים החיים בחו"ל יוכלו להיכנס לארץ ללא  ועדת חריגים.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    לא הבנתי
    לא ברור 06/2023/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למי לא נותנים להיכנס? באיזה נסיבות מונעים כניסה של אזרחים לישראל? את זה לא כתבו בכלל
    סגור