מדדים ומחקרים

השד העדתי: מי יקבל פיצויים גבוהים יותר בגלל תאונה, אשכנזי או מזרחי?

מחקר שבחן ובדק פסקי דין שדנו בפיצויים לנפגעי תאונות דרכים חושף כי חלה אפליה בין גברים אשכנזים למזרחיים בנושא הפיצויים. מי יקבל סכום גבוה יותר?
בן רז | 
תאונת דרכים (צילום גרשון אלינסון פלאש90)
בהתחלה זה היה נשמע לנו כמו התחלה של בדיחה, אבל לצערנו זה לא. לפי מחקר חדש שבחן ובדק פסקי דין שדנו בפיצויים לנפגעי תאונות דרכים רואים כי אף על פי שכולם משלמים עבור הפוליסה תשלום דומה, גברים אשכנזים יקבלו עד 40% יותר פיצוי בגלל פערי השכר הבסיסיים ביניהם.
עורכות המחקר, פרופ' יפעת ביטון, חוקרת שוויון ונשיאת המכללה האקדמית אחווה, וד"ר תמר קריכלי כץ מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל־אביב, בדקו 1,000 פסקי דין שדנו בפיצויים על פגיעה בתאונות דרכים בין השנים 1978 ל־2018. מתוכם נבחרו 364 תיקים שבהם אפשר היה לזהות בבירור את מוצאם העדתי של התובעים שתבעו את חברת הביטוח אחרי התאונה, ושופטים היו צריכים להכריע מה יהיה גודל הפיצוי שיקבלו.
התוצאה הייתה פערים גדולים בין אשכנזים למזרחים, קטנים יותר בין יהודים לערבים, והקטנים ביותר בין נשים לגברים. לפי המחקר, מאפייני הזהות משפיעים על גובה דמי הפיצוי. גברים יהודים ממוצא אשכנזי מקבלים את סכומי הפיצוי הגבוהים ביותר, לעומתם גברים ממוצא מזרחי יקבלו פחות. נשים לעומת גברים יקבלו פחות גם כן.
כמו כן, במחקר נעשה ניסיון לצמצם את המשתנים שיכולים לגרום להטיה ולכן הושוו תובעים בעלי אותו מקצוע ואותו שכר בהווה. התוצאות הראו כי המשכורת החודשית העתידית של יהודים ממוצא מזרחי שחושבה בבית המשפ ולפיה בין היתר חושב הפיצוי, הייתה נמוכה ב־1,880 שקל מזו של יהודים אשכנזים. בנוגע לערבים, משכורתם העתידית הוערכה ב־2,256 שקל פחות מזו של יהודים אשכנזים. ולבסוף, המשכורת החודשית של נשים הוערכה ב־582 שקל פחות מזו של גברים.
מכאן נובעת המסקנה שיש אפליה בפיצוי של תובעים שניזוקו בתאונות דרכים, זה נובע בין השאר משוק העבודה הישראלי שמשקף בבסיסו אפליה שמשפיעה על המשכורות הממוצעות של אשכנזים ושל מזרחים. כמו כן, שיעור העוני בקרב מזרחים גבוה פי שלושה מאשר בקרב אשכנזים, בעוד שיעור האבטלה בקרבם גבוה פי חמישה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה