מדדים ומחקרים

תחת נתניהו ישראל זינקה לצמרת העולמית של התייקרות הדירות

אחרי שנתניהו רמז כי ממשלתם של נפתלי בנט ויאיר לפיד אחראית למשבר הדיור בישראל, בארגון ה־OECD הציגו נתונים שונים לחלוטין שמצביעים על תקופת שלטונו של נתניהו כתקופה בה ישראל נקלעה למשבר הדיור הגדול
מערכת ice |  2
בנימין ושרה נתניהו (צילום פלאש 90/ תומר נויברג)
לקראת בחירות 2022, בנימין נתניהו הציג את התכנית הכלכלית שלו למשבר הדיור, ורמז כי ממשלתם של נפתלי בנט ויאיר לפיד אחראית למשבר הדיור בישראל. באותה נשימה הוא גם הציע מספר פתרונות משלו, כמו הנפקת אג"ח צמודות מחיר דיור - כדי לפתור את המשבר.
אבל מה שנתניהו כנראה שכח, זה את מה שהנתונים שפרסם ארגון ה־OECD בהקשר למחירי הדיור בשנת 2021, כמו גם מחירי שכירות ומדדים נוספים כגון משקל ההוצאה לדיור בקרב בעלי הכנסות נמוכות - שופכים אור על מי באמת אחראי למשבר הדיור. אחד הנתונים שנבדקו הוא באיזו מדינה מערבית עלו המחירים הכי הרבה בין השנים 2009 ו־2021 - התקופה בה עיקר הקדנציה של נתניהו כראש הממשלה. הכוונה לעליית מחירים ריאלית בניכוי האינפלציה. בבדיקה הזאת, ישראל מדורגת במקום השלישי עם עלייה של יותר מ־84%.
 
אגב, אם מתחילים את הספירה משנת 2008, אז מוצאים כי ישראל עומדת במקום הראשון ביוקר הדיור. אם מתחילים את הספירה מהרבעון הראשון של 2009 (מועד הכניסה של נתניהו) - ישראל גם היא במקום הראשון עם זינוק של 97%.  לגבי מחירי השכירות, גם כאן התמונה אינה שונה בהרבה: ישראל מדורגת במקום השישי. אגב, אם משווים את הנתונים החל מה־2008 - ישראל במקום השלישי ב־OECD.  
 
אם בודקים את המשקל הממוצע של הוצאות הדיור - ישראל היא בשליש הראשון (הגבוה) במערב. אך דווקא במקום נמוך בתוך שליש זה - מקום 13 בקרב 36 מדינות. סביר יחסית. אשר מסתכלים על עניים שזכו לרכוש דירה אבל עדיין משלמים משכנתא - השיעור הוא בדיוק על הממוצע של ה־OECD, כלומר 23.9% לעומת 24%.
 
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    שכחתם את ליברמן
    לפידיוט שימושי 08/2022/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רק בגלל איוודיוט והפה שלו המחירים עלו בכמעט 20 אחוז בשנת כהונת הממששה הנוכחית
    סגור
  • 1.
    מותר לביבי הכל
    ביידן 08/2022/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    היידה ביבי
    סגור