מדדים ומחקרים

מזרחי טפחות אופטימי: האם העלאות הריבית לקראת בלימה?

הכלכלן הראשי של מזרחי טפחות מדגיש: "העלאת הריבית בארצות הברית ב-75 נ"ב ל-4.00-3.75 אחוזים הייתה בהתאם לרוב ההערכות המוקדמות ולא הפתיעה את שוקי ההון, ה-Fed יוכל להכריז על סיום העלאות הריבית ומעבר לעמדת המתנה בקרוב, גם אם האינפלציה – ובפרט האינפלציה בניכוי מזון ואנרגיה – תישאר גבוה"
מערכת ice |  5
בנק מזרחי טפחות (צילום מערכת אייס)
רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי מזרחי טפחות התייחס להחלטה על העלאת הריבית בארצות הברית ב-0.75% נוספים, הרמה הגבוהה ביותר מאז 2008. כאשר הוא טוען כי הפד מרצה את השוק ולראשונה קושר בהודעתו הכתובה את המשך העלאות הריבית בהעלאות שכבר בוצעו ובכך שייקח להן זמן להשתקף בנתוני האינפלציה והתוצר.
מדובר באיתות ברור להאטה/בלימה קרובה של העלאות הריבית וזה כמובן מסר חיובי לשוק. העלאת הריבית בארצות הברית ב-75 נ"ב ל-4.00-3.75 אחוזים הייתה בהתאם לרוב ההערכות המוקדמות ולא הפתיעה את שוקי ההון. ההחלטה התקבלה פה אחד. כמו כן, אין שינוי בדברי ההסבר בהשוואה להעלאת הריבית הקודמת מה-21.9.

ככלל, ה-Fed מסביר כי נמשכת צמיחה צנועה של ההוצאות והתפוקה, שוק העבודה חזק והאינפלציה גבוהה ומשקפת המשך השלכות של הקורונה, מחירי מזון ואנרגיה גבוהים יותר ולחצי מחירים חזקים יותר. גם לגבי המלחמה אין כל שינויי נוסח ונכתב כי היא מוסיפה ללחצי המחירים – גורם שה-Fed מתחשב בו מאוד - ופוגעת בצמיחה הגלובלית.
חשוב לציין כי ה-Fed מדגיש כי יהיה צורך להעלות עוד את הריבית כך שתהייה מרסנת דיה כדי להשיג את יעד האינפלציה של 2 אחוזים. עם זאת, החתירה ליעד תהייה "לאורך זמן" ולכן הישארות מעליו כשלעצמה לא תצריך מעתה העלאות ריבית חדות כפי שהיו עד כה!
ואכן, ה-Fed מדגיש לראשונה כי העלאות הריבית הבאות תתחשבנה בריסון שכבר נעשה ובכך שהמדיניות המוניטרית משפיעה בפיגור הן על האינפלציה והן על הפעילות הכלכלית.
יותר מזה – הוא מדגיש כי הריבית עשויה לעלות עד שהמדיניות המוניטרית תהייה "מרסנת דיה" כאמור, כלומר, היא כבר לא מאוזנת, וזהו איתות נוסף להאטה/בלימה קרובה של העלאת הריבית.
זו אמירה חשובה מאוד, שכן ה-Fed יוכל להכריז על סיום העלאות הריבית ומעבר לעמדת המתנה בקרוב, גם אם האינפלציה – ובפרט האינפלציה בניכוי מזון ואנרגיה – תישאר גבוהה. כמו כן ייקח ה-Fed בחשבון גם התפתחויות פיננסיות, אמירה מעודדת נוספת, לנוכח תחושה כי עד כה "התעלם" ה-Fed מגורם זה. משפט מפתח זה עשוי למצוא חן בעיני שוק ההון שהמתין זמן רב לרמז כזה. יצוין, כי בהודעות הריבית הקודמות הייתה ההתייחסות לכך כללית מאוד.
עם ההודעה, ירדו בחוזקה תשואות הפדיון על ה-treasuries לאורך העקום ומדדי המניות עלו. בהקשר זה יש לקחת בחשבון כי התגובות המיידיות להודעות הריבית נוטות להיות תנודתיות שעה שהשוק מפנים את השלכותיהן. אגב, התבטאויות של בכירי ה-Fed שקדמו לתקופת ההדממה טרם הודעת הריבית אותתו על כך ותומסרו היטב לשוק.
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    נוכלים
    אומר את האמת בלבד 11/2022/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נוכלים עם תעודה ועובדים על אנשים חלשים וגונבים כסף הוא עוד ישלם להם אמן
    סגור
  • 4.
    בנק של נוכלים
    אומר את האמת בלבד 11/2022/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בנק של נוכלים עם תעודה.
    סגור
  • 3.
    אולי סיפורים על בעייה שלא קיימת באמת ?
    אשל 11/2022/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    דעתי , סיפור הביצה והתרנגולת של עליות האינפלציה והריבית ? לא ראיתי החוזים העתידיים על הסחורות מבטאים עלייה אולי להיפך , חלק מהחוזים אפילו חזרו לרמות של 2020 , 2021 - מחירים נמוכים בכ - 15-20% ממחירי המקסימום. ברגע שמעלים ריבית, מחירי הסחורות עולים ומגולגלים בסופו של דבר לציבור וזה מייצר אינפלציה . מי מרוויח מזה ? הבנקים , המדינה (ערך תשלומי המיסים ) , הקבלנים ( מדד תשומות הבנייה ). מי מפסיד תמיד ? אנחנו , הציבור !!!
    סגור
  • 2.
    נוכלים
    הילה 11/2022/03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    טפחות הבנק שמכשיל את בעלי החשבון ! אם סוגרים כסף,הם לא מוכנים פרעון מוקדם, אלא לתת הלוואה בריבית אסטרונומית !
    סגור
  • 1.
    פרשנות
    רוברט 11/2022/03
    הגב לתגובה זו
    5 0
    שונה לחלוטין למה שגרום פאוול אמר בהצהרה, הוא אמר נעלה כמה שידרש ועוד כמה זמן שידרש !
    סגור